Het neerstorten van de Havilland Mosquito RV 326 in Roden en Zevenhuizen.
13.Jan.2018
ZEVENHUIZEN - De stand van zaken in januari 2018: Het verhaal rond de crash van de Havilland Mosquito, in de avond van 27 maart 1945, wacht op een afronding. Momenteel denkt de gemeente Noordenveld na over het volgende: wat te doen met de aanwezige motor en propeller naast de crossbaan in het Steenbergerveld. Wordt met een “diep kijkende†grondradar de situatie in kaart gebracht en motor en propeller nadien geborgen, of wordt de plek waar een en ander moet liggen met rust gelaten.
Wat gebeurde er destijds? In het boek van Tjerk Karsijns wordt nauwkeurig gereconstrueerd (met hulp van deskundigen) wat er in de laatste seconden vóór de crash moet zijn gebeurd. Dan is er het volgende: het Politierapport en de getuigenverklaringen wijzen op een aanwezigheid van motor en propeller in het weiland naast de crossbaan. Het rapport en de verklaringen sluiten naadloos aan bij de vondsten op de tweede crashplaats. De details zijn gruwelijk, maar voor de duidelijkheid toch maar vermeld.
Tussen het Commissiebos en de Oudestreek werden na de crash de zwaar verminkte lichamen van de bemanningsleden geborgen. Het Politierapport spreekt van de vondst aldaar van drie verminkte voeten. Waar was de vierde? Op de laatste crashplaats werd één motor geborgen. Waar was de tweede? De afstand tussen crossbaan en crashplaats Commissiebos Bos/Oudestreek is ruwweg 500-700 meter. De getuigenverklaring is duidelijk; in de buurt van een gat in het weiland lag een laars met een onderbeen ( hoe het daar terechtkwam is eveneens gereconstrueerd). Om het gat was een lint gespannen en een Duitser stond op wacht. De getuige is hevig geschrokken van wat zij heeft waargenomen en het beeld van het onderbeen is nooit meer van haar netvlies gekomen. Is er door de Duitsers zorgvuldigheid in acht genomen? Is het onderbeen netjes in dezelfde kist gekomen als de resten van de bemanning? Of hebben de Duitsers het been begraven in hetzelfde gat waar de motor ligt? We weten het niet. Er zijn nu twee mogelijkheden. Motor opgraven of de plek aan-merken als graf. Dan is er het punt van vervuiling. Waar is de olie van de motor? Nog in de motor of weggelekt? Volgens milieudeskundigen zou de vervuiling, indien lang geleden plaatsgevonden, teniet zijn gedaan. Maar, hoe ligt de gigantische, 750 kg. zware en 2,25 lange Rolls Royce erbij? Wat heeft roest gedaan? De vervuiling kan dus ook morgen plaatsvinden. En, ligt het stroompje De Loop niet vlakbij? Vragen dus.
Dan de laatste vraag; liggen er inderdaad een motor en een propeller? De grondradar van Niels en Peter sloeg vorig jaar twee keer aan. Alle wijst dus op aanwezigheid van motor en propeller. Maar, net zoals in Roden met de bom; eerst zien en dan geloven.
Dan nog het volgende; nog steeds komt er uit het buitenland interessante informatie binnen bij Tjerk Karsijns aangaande de crash. Het komt allemaal in het boek. Het telt nu onderhand ongeveer 115 pagina’s. Nog even geduld dus.
DitisRoden.nl
Wat gebeurde er destijds? In het boek van Tjerk Karsijns wordt nauwkeurig gereconstrueerd (met hulp van deskundigen) wat er in de laatste seconden vóór de crash moet zijn gebeurd. Dan is er het volgende: het Politierapport en de getuigenverklaringen wijzen op een aanwezigheid van motor en propeller in het weiland naast de crossbaan. Het rapport en de verklaringen sluiten naadloos aan bij de vondsten op de tweede crashplaats. De details zijn gruwelijk, maar voor de duidelijkheid toch maar vermeld.
Tussen het Commissiebos en de Oudestreek werden na de crash de zwaar verminkte lichamen van de bemanningsleden geborgen. Het Politierapport spreekt van de vondst aldaar van drie verminkte voeten. Waar was de vierde? Op de laatste crashplaats werd één motor geborgen. Waar was de tweede? De afstand tussen crossbaan en crashplaats Commissiebos Bos/Oudestreek is ruwweg 500-700 meter. De getuigenverklaring is duidelijk; in de buurt van een gat in het weiland lag een laars met een onderbeen ( hoe het daar terechtkwam is eveneens gereconstrueerd). Om het gat was een lint gespannen en een Duitser stond op wacht. De getuige is hevig geschrokken van wat zij heeft waargenomen en het beeld van het onderbeen is nooit meer van haar netvlies gekomen. Is er door de Duitsers zorgvuldigheid in acht genomen? Is het onderbeen netjes in dezelfde kist gekomen als de resten van de bemanning? Of hebben de Duitsers het been begraven in hetzelfde gat waar de motor ligt? We weten het niet. Er zijn nu twee mogelijkheden. Motor opgraven of de plek aan-merken als graf. Dan is er het punt van vervuiling. Waar is de olie van de motor? Nog in de motor of weggelekt? Volgens milieudeskundigen zou de vervuiling, indien lang geleden plaatsgevonden, teniet zijn gedaan. Maar, hoe ligt de gigantische, 750 kg. zware en 2,25 lange Rolls Royce erbij? Wat heeft roest gedaan? De vervuiling kan dus ook morgen plaatsvinden. En, ligt het stroompje De Loop niet vlakbij? Vragen dus.
Dan de laatste vraag; liggen er inderdaad een motor en een propeller? De grondradar van Niels en Peter sloeg vorig jaar twee keer aan. Alle wijst dus op aanwezigheid van motor en propeller. Maar, net zoals in Roden met de bom; eerst zien en dan geloven.
Dan nog het volgende; nog steeds komt er uit het buitenland interessante informatie binnen bij Tjerk Karsijns aangaande de crash. Het komt allemaal in het boek. Het telt nu onderhand ongeveer 115 pagina’s. Nog even geduld dus.
DitisRoden.nl