Plannen voor betere busverbindingen naar Leek en Roden
1.Mar.2018
Roden/Leek - Er zijn veel mensen die dagelijks voor hun werk of voor school op en neer reizen tussen Groningen, Leek en Roden. Automobilisten rijden via de A7 en N372 van Leek en Roden naar de stad. Ook bussen maken gebruik van de snelweg. Zo komt het regelmatig voor dat een bus vast komt te zitten in de file. Om het voor reizigers aantrekkelijker te maken om met het openbaar vervoer naar de stad te reizen, gaan we de busverbindingen tussen Groningen, Leek en Roden verbeteren. Hierdoor rijd je in de toekomst binnen een half uur van het hoofdstation van Groningen naar het centrum van Leek. De provincie Groningen werkt hiervoor samen met de provincie Drenthe, de gemeentes Leek en Noordenveld het OV-bureau Groningen Drenthe en de Regio Groningen-Assen. Hiervoor bestaan verschillende deelprojecten, zoals het project HOV-Leek
Verbetering ontsluiting P+R Hoogkerk
We gaan de verbinding tussen Leek en P+R Hoogkerk verbeteren door knelpunten in de spits aan te pakken. Hierdoor moeten reizigers sneller met de bus van P+R Hoogkerk naar Leek kunnen en is de reisduur van de bus minder afhankelijk van de verkeersdrukte.
De rotondes bij P+R Hoogkerk zijn inmiddels aangepast zodat de bus sneller van de P+R Hoogkerk naar Leek kan rijden..Bij de kruising Eemsgolaan-busbaan is een tunnel aangelegd, om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren.
Verbetering route Leek-Roden
De route van lijn 3 van de Q-link 3 wordt verbeterd. We nemen verschillende maatregelen. Zoals de aanleg van een P+R in Leek, het verbeteren van enkele rotondes op de route, het aanleggen en verbeteren van bushaltes en het uitbreiden van fietsenstallingen bij verschillende haltes.
De aanpassingen en verbeteringen in Roden op lijn 4 worden door de provincie Drenthe en de gemeente Noordenveld uitgevoerd.
Dynamische reisinformatiesystemen
Bij de bushaltes komen meer dynamische reisinformatiesystemen. Dat zijn digitale borden die aangeven hoelang het duurt totdat de eerstvolgende bus komt en of er eventueel vertraging is.
Parkeren Marum
In de gemeente Marum is behoefte is aan een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen, vooral voor fietsers. Hierover gaan we in overleg met de gemeente Marum.
Planning
Dit jaar nemen de provincie en de gemeente Leek een definitief besluit over de plannen. Eind 2017 wordt begonnen met de werkzaamheden voor de busverbinding.
Verbetering ontsluiting P+R Hoogkerk
We gaan de verbinding tussen Leek en P+R Hoogkerk verbeteren door knelpunten in de spits aan te pakken. Hierdoor moeten reizigers sneller met de bus van P+R Hoogkerk naar Leek kunnen en is de reisduur van de bus minder afhankelijk van de verkeersdrukte.
De rotondes bij P+R Hoogkerk zijn inmiddels aangepast zodat de bus sneller van de P+R Hoogkerk naar Leek kan rijden..Bij de kruising Eemsgolaan-busbaan is een tunnel aangelegd, om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren.
Verbetering route Leek-Roden
De route van lijn 3 van de Q-link 3 wordt verbeterd. We nemen verschillende maatregelen. Zoals de aanleg van een P+R in Leek, het verbeteren van enkele rotondes op de route, het aanleggen en verbeteren van bushaltes en het uitbreiden van fietsenstallingen bij verschillende haltes.
De aanpassingen en verbeteringen in Roden op lijn 4 worden door de provincie Drenthe en de gemeente Noordenveld uitgevoerd.
Dynamische reisinformatiesystemen
Bij de bushaltes komen meer dynamische reisinformatiesystemen. Dat zijn digitale borden die aangeven hoelang het duurt totdat de eerstvolgende bus komt en of er eventueel vertraging is.
Parkeren Marum
In de gemeente Marum is behoefte is aan een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen, vooral voor fietsers. Hierover gaan we in overleg met de gemeente Marum.
Planning
Dit jaar nemen de provincie en de gemeente Leek een definitief besluit over de plannen. Eind 2017 wordt begonnen met de werkzaamheden voor de busverbinding.