Tarievenbeleid gemeentelijke heffingen 2019
31.Oct.2018
Noordenveld - De op de hierna genoemde heffingen betrekking hebbende verordeningen ondergaan naar verwachting geen inhoudelijke wijzigingen (met uitzondering van de legesverordening) en zijn dan ook niet als bijlage opgenomen. Wijzigingen betreffen tariefwijzigingen en/of redactionele wijzigingen. Uiteraard zullen ze tijdig aan de Raad worden aangeboden gelijktijdig met het aan elke heffing verbonden raadsbesluit. Als zich toch andere ontwikkelingen voordoen. dan zal het college daarover tijdig worden geïnformeerd.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
In de begroting 2019 wordt voor de OZB geen opbrengstverhoging voorgesteld.
Voor de OZB geldt als heffingsgrondslag de WOZ-waarde. De herwaardering naar de stand van dit moment is voor woningen 39% gereed en niet-woningen 45% gereed (stand van zaken op 16 oktober 2018). De uitkomst is het uitgangspunt voor de berekening van de nieuwe tarieven. Gelet op het percentage gereed van de woningen is een gemiddelde waardestijging van 6,5% aangehouden, gebaseerd op de ratio tussen WOZ-waarde en gerealiseerde verkoopcijfers. Het is mogelijk dat in de aanloop naar de begrotingsvergadering een aanpassing van de berekende tarieven nog noodzakelijk is. Met de nieuw te realiseren opbrengst en de uitkomst van de herwaardering zijn de tarieven voor 2019 dus voorlopig berekend. Aan de hand van een aantal voorbeeldberekeningen is weergegeven wat het effect is voor een individueel object in vergelijking met 2018. Bij de niet-woningen delen we de objecten in naar een aantal categorieën waarvan de waardeontwikkeling onderling nogal uiteenloopt. De agrarische objecten (boerderijen) dalen gemiddeld -1,05% in waarde. Bij de courante niet-woningen is de stijging 2,29%. De incourante niet woningen stijging gemiddeld met 0,8%.
Zoals bekend kan bij de niet-woningen echter maar een tarief voor de eigenarenbelasting en de gebruikersbelasting worden gehanteerd.
Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met de nieuw berekende tarieven berekening
opbrengst en nieuwe tarieven (percentages) OZB 2019'). Reinigingsheffinq en
In 2018 is het tarief van de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht per aansluiting met € 19,35 verlaagd vanwege een eenmalige korting (Restitutie CV-kapitaal Attero). Voor 2019 zijn deze tarieven weer op het niveau van 2017 gebracht. De overige tarieven behoeven geen wijziging en kunnen worden gehandhaafd
op het huidige niveau.
Lijkbezorgingsrechten
Op basis van de in de Paragraaf lokale heffingen 2019 opgenomen berekening van de kostendekkendheid is het voorstel om de diverse tarieven voor 2019 niet te verhogen.
Rioolheffing
Zoals al in de programmabegroting 2019 is aangekondigd, wordt de Raad voorgesteld de tarieven van de rioolheffing niet te verhogen. De grondslag voor de eigenarenheffing is de WOZ-waarde. De uitkomst van de herwaardering bij met name woningen geeft gelet op de bandbreedte van de klassenindeling - met uitzondering van de ondergrens — aanleiding deze aan te passen. Een conversietabel aanpassing waardeklassen rioolheffing is bijgevoegd. Voorgesteld wordt om in te stemmen met de gewijzigde klassenindeling en overeenkomstig de programmabegroting 2019 de tarieven voor 2019 niet te verhogen, maar deze te handhaven op het huidige
niveau.
Toeristenbelasting
Zoals in de Paragraaf lokale heffingen 2019 al is verwoord, heeft de Raad op 20 juni 2018 besloten de pilot toeristenbelasting met twee jaar te continueren en het tarief per persoon per overnachting voor 2019 te handhaven op € 1,05. De forfaitaire tarieven zijn hiervan afgeleid en ondergaan ook geen wijziging.
Hondenbelasting
In het Raadsakkoord 2018-2022 is opgenomen om met ingang van 2019 de hondenbelasting af te schaffen. Deze opbrengstcategorie is daarmee vervallen.
Forensenbelasting
De forensenbelasting wordt geheven van niet inwoners met een recreatie- of tweede woning in onze gemeente, onder meer als compensatie voor het missen van een uitkering per inwoner uit het Gemeentefonds. Uitgangspunt is om tarieven te hanteren op een gemiddeld Drents niveau. In 2018 zitten we met ons gemiddelde tarief in vergelijking met de andere Drentse gemeenten op 85% van het ongewogen gemiddelde tarief. Ook voor de forensenbelasting is de heffingsgrondslag de WOZ-
waarde. De uitkomst van de herwaardering geeft gelet op de bandbreedte van de klassenindeling - met uitzondering van de twee laagste klassen - aanleiding deze aan te passen. Een conversietabel aanpassing waardeklassen forensenbelasting is bijgevoegd. Voorgesteld wordt om in te stemmen met de gewijzigde klassenindeling en overeenkomstig de programmabegroting 2019 de tarieven voor 2019 niet te verhogen, maar te handhaven op het huidige niveau.
Marktgelden
Het voorstel is om de tarieven niet te verhogen.
Leges
Op basis van de in de Paragraaf lokale heffingen 2019 berekende kostendekkendheid van de due titels van de leges, is het voorstel om de tarieven niet te verhogen. Uitzondering hierop is wanneer tarieven vanuit andere regelgeving worden bepaald (bijvoorbeeld reisdocumenten). De verordening heeft wijzigingen ondergaan in verband met nieuwe wetgeving en jurisprudentie en verder zijn op onderdelen redactionele aanpassingen aangebracht. In de bijgevoegde bijlage 'toelichting op
wijzigingen van de legesverordening 2019' zijn deze verder uitgewerkt.
Gebruiksvergoedingen sportaccommodaties
Op verzoek liften deze regelingen mee in dit advies en in het raadsvoorstel naar de Raad. Het voorstel is om de tarieven voor de buitensportaccommodaties, gymzalen, sporthallen, squash en zwembad niet te verhogen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
In de begroting 2019 wordt voor de OZB geen opbrengstverhoging voorgesteld.
Voor de OZB geldt als heffingsgrondslag de WOZ-waarde. De herwaardering naar de stand van dit moment is voor woningen 39% gereed en niet-woningen 45% gereed (stand van zaken op 16 oktober 2018). De uitkomst is het uitgangspunt voor de berekening van de nieuwe tarieven. Gelet op het percentage gereed van de woningen is een gemiddelde waardestijging van 6,5% aangehouden, gebaseerd op de ratio tussen WOZ-waarde en gerealiseerde verkoopcijfers. Het is mogelijk dat in de aanloop naar de begrotingsvergadering een aanpassing van de berekende tarieven nog noodzakelijk is. Met de nieuw te realiseren opbrengst en de uitkomst van de herwaardering zijn de tarieven voor 2019 dus voorlopig berekend. Aan de hand van een aantal voorbeeldberekeningen is weergegeven wat het effect is voor een individueel object in vergelijking met 2018. Bij de niet-woningen delen we de objecten in naar een aantal categorieën waarvan de waardeontwikkeling onderling nogal uiteenloopt. De agrarische objecten (boerderijen) dalen gemiddeld -1,05% in waarde. Bij de courante niet-woningen is de stijging 2,29%. De incourante niet woningen stijging gemiddeld met 0,8%.
Zoals bekend kan bij de niet-woningen echter maar een tarief voor de eigenarenbelasting en de gebruikersbelasting worden gehanteerd.
Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met de nieuw berekende tarieven berekening
opbrengst en nieuwe tarieven (percentages) OZB 2019'). Reinigingsheffinq en
In 2018 is het tarief van de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht per aansluiting met € 19,35 verlaagd vanwege een eenmalige korting (Restitutie CV-kapitaal Attero). Voor 2019 zijn deze tarieven weer op het niveau van 2017 gebracht. De overige tarieven behoeven geen wijziging en kunnen worden gehandhaafd
op het huidige niveau.
Lijkbezorgingsrechten
Op basis van de in de Paragraaf lokale heffingen 2019 opgenomen berekening van de kostendekkendheid is het voorstel om de diverse tarieven voor 2019 niet te verhogen.
Rioolheffing
Zoals al in de programmabegroting 2019 is aangekondigd, wordt de Raad voorgesteld de tarieven van de rioolheffing niet te verhogen. De grondslag voor de eigenarenheffing is de WOZ-waarde. De uitkomst van de herwaardering bij met name woningen geeft gelet op de bandbreedte van de klassenindeling - met uitzondering van de ondergrens — aanleiding deze aan te passen. Een conversietabel aanpassing waardeklassen rioolheffing is bijgevoegd. Voorgesteld wordt om in te stemmen met de gewijzigde klassenindeling en overeenkomstig de programmabegroting 2019 de tarieven voor 2019 niet te verhogen, maar deze te handhaven op het huidige
niveau.
Toeristenbelasting
Zoals in de Paragraaf lokale heffingen 2019 al is verwoord, heeft de Raad op 20 juni 2018 besloten de pilot toeristenbelasting met twee jaar te continueren en het tarief per persoon per overnachting voor 2019 te handhaven op € 1,05. De forfaitaire tarieven zijn hiervan afgeleid en ondergaan ook geen wijziging.
Hondenbelasting
In het Raadsakkoord 2018-2022 is opgenomen om met ingang van 2019 de hondenbelasting af te schaffen. Deze opbrengstcategorie is daarmee vervallen.
Forensenbelasting
De forensenbelasting wordt geheven van niet inwoners met een recreatie- of tweede woning in onze gemeente, onder meer als compensatie voor het missen van een uitkering per inwoner uit het Gemeentefonds. Uitgangspunt is om tarieven te hanteren op een gemiddeld Drents niveau. In 2018 zitten we met ons gemiddelde tarief in vergelijking met de andere Drentse gemeenten op 85% van het ongewogen gemiddelde tarief. Ook voor de forensenbelasting is de heffingsgrondslag de WOZ-
waarde. De uitkomst van de herwaardering geeft gelet op de bandbreedte van de klassenindeling - met uitzondering van de twee laagste klassen - aanleiding deze aan te passen. Een conversietabel aanpassing waardeklassen forensenbelasting is bijgevoegd. Voorgesteld wordt om in te stemmen met de gewijzigde klassenindeling en overeenkomstig de programmabegroting 2019 de tarieven voor 2019 niet te verhogen, maar te handhaven op het huidige niveau.
Marktgelden
Het voorstel is om de tarieven niet te verhogen.
Leges
Op basis van de in de Paragraaf lokale heffingen 2019 berekende kostendekkendheid van de due titels van de leges, is het voorstel om de tarieven niet te verhogen. Uitzondering hierop is wanneer tarieven vanuit andere regelgeving worden bepaald (bijvoorbeeld reisdocumenten). De verordening heeft wijzigingen ondergaan in verband met nieuwe wetgeving en jurisprudentie en verder zijn op onderdelen redactionele aanpassingen aangebracht. In de bijgevoegde bijlage 'toelichting op
wijzigingen van de legesverordening 2019' zijn deze verder uitgewerkt.
Gebruiksvergoedingen sportaccommodaties
Op verzoek liften deze regelingen mee in dit advies en in het raadsvoorstel naar de Raad. Het voorstel is om de tarieven voor de buitensportaccommodaties, gymzalen, sporthallen, squash en zwembad niet te verhogen.