Bushalte Kastelenlaan wordt veiliger en bussen kunnen elektrisch gaan opladen
30.Jan.2019
Roden - Tijdens de collegevergadering op 8 januari 2019 is een aantal vragen gesteld naar aanleiding van de opiniërende memo over de elektrificatie van eindhalte Kastelenlaan.
De vragen zijn grotendeels beantwoord tijdens het overleg maar er is afgesproken de antwoorden te verifiëren bij de vervoerder, dan wel het 0V-bureau. Inmiddels heeft Qbuzz gereageerd. Tevens heeft overleg op ambtelijk niveau plaatsgevonden met het OV-bureau. Aan de hand van dit gesprek stellen we voor om in te zetten op gefaseerde aanleg van de benodigde infrastructuur ten behoeve van het elektrisch laden van de bussen.
Varianten
In de collegevergadering van 8 januari jl. werden de verschillende varianten besproken. Er werd geconstateerd dat geen enkele variant echt gunstig was. In de opiniërende nota die besproken werd, is voorgesteld om in te zetten op, en het participatietraject in te gaan met, twee varianten:
a. handhaven status quo, dus haltekommen aan beide zijden van de weg (met opwaardering halte westzijde en laadpunten bij beide haltekommen)
b. verlengen bestaande haltekom aan de oostzijde om pleats te bieden voor (het laden van) twee gelede bussen.
Globaal scoort de eerste variant - handhaven status quo - goed op doorlooptijd en geld (haalbaarheid), maar slecht op veiligheid. Bij het verlengen van de haltekom aan de oostzijde (variant b), is het precies andersom; deze scoort goed op veiligheid, maar slecht op haalbaarheid (tijd en geld). Na overleg met het OV-bureau, stellen we nu een compromis voor: het gefaseerd uitbreiden van de haltekom aan de oostzijde. We zouden met deze variant het participatietraject in willen gaan.
Variant gefaseerde aanleg haltekom oostzijde
Het voorstel is nu om de huidige haltekom aan de oostzijde te gebruiken om per december 2019 een bus op te kunnen laden. In de tussentijd willen wij het participatietraject in gaan met de variant b:
het uitbreiden van de oostelijke haltekom om plaats te bieden voor twee gelede bussen. Ook willen we parallel hieraan het gesprek aan gaan met de provincie om subsidie te krijgen voor het uitbreiden van deze capaciteit.
De prognose is dat er in de toekomst (2020/2021) 8 bussen i.p.v. 6 bussen per uur in de spits gaan rijden en daarvoor zijn twee laadpunten aan beide zijden van lijn 4 benodigd (dus zowel in Groningen als in Roden). Zodoende hebben we een goede motivatie om geld aan te vragen bij de provincie. De eerste signalen lijken gunstig dat we mogelijk geld kunnen krijgen hiervoor. Voordeel van deze variant is dat de veiligheid na afronding van het project (uiteindelijk) verbetert, dat er meer tijd beschikbaar komt om de omwonenden goed bij dit proces te betrekken en de kans op externe financiering kansrijker wordt. Tevens kunnen we uiteindelijk tegemoet komen aan de toezegging om de westelijke halte te laten vervallen en hoeven buschauffeurs en passagiers niet meer van de ene naar de andere haltekom te lopen. Dit laatste past niet goed in de dienstregeling, is gevaarlijk en schept onduidelijkheid ('waar vertrekt mijn bus deze keer?'). Nog een voordeel van deze variant is dat we terug
kunnen vallen op variant a (handhaven status quo) mocht er geen subsidie beschikbaar komen, te grote weerstand tegen deze variant blijken in het participatietraject of anderzijds.
Nadeel is dat de veiligheid op korte termijn niet verbetert en er nog steeds passagiers uitstappen bij de westelijke halte. Dit is onwenselijk omdat passagiers mogelijk voor de bus langs oversteken hetgeen voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Volgens het OV-bureau verslechtert de veiligheid echter niet ten opzichte van de afgelopen circa 1,5 jaar. Bij deze fasering willen wij de laadpaal en bijbehorende transformator en laadkasten zo toekomstvast mogelijk aanleggen. Dit houdt in dat we verkennen of, en zo ja in welke mate, de laadinfrastructuur geplaatst kan worden zodat deze niet meer (of zo weinig mogelijk) verplaatst hoeft te worden bij uitbreiding van de haltekom. Dit kan betekenen dat we een kleine aanpassing aan de haltekom maken om de bus op de goede plek te laten halteren en laden. De kosten voor de aanleg van de
laadinfrastructuur zijn voor het OV-bureau, alle aanpassingen aan de laadinfrastructuur voor de wegbeheerder. De eventuele kleine aanpassing aan de haltekom in de tijdelijke situatie zou dan voor ons zijn, terwijl de uiteindelijke aanpassing mogelijk voor een (groot) deel door de provincie gefinancierd wordt.
Doelstelling/probleemstelling
Het doel is om in december 2019 bussen elektrisch te laden bij eindhalte Kastelenlaan Corn elektrisch rijden mogelijk te maken.
Keuzes/oplossingen
Door gefaseerd laadinfrastructuur aan te laten leggen en de huidige halte te verlengen willen we de deadline voor elektrisch rijden halen en een veiligere situatie creëren in de eindsituatie.
Kosten
Momenteel is er nog geen inschatting van de kosten beschikbaar. Qbuzz zal zorgdragen voor kosten van de laadinfrastructuur zelf. Wij als wegbeheerder moeten in principe zorg dragen voor de overige kosten. We gaan echter het gesprek aan met o.a. de provincie over de kostenverdeling van deze capaciteitsuitbreiding.
Tijd pad
In december 2019 moet er een bus geladen kunnen worden op eindhalte Kastelenlaan. Parallel hieraan wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt en besproken met omwonenden met de intentie om per 2020 of uiterlijk 2021 twee gelede bussen te kunnen laten halteren en laden.
De vragen zijn grotendeels beantwoord tijdens het overleg maar er is afgesproken de antwoorden te verifiëren bij de vervoerder, dan wel het 0V-bureau. Inmiddels heeft Qbuzz gereageerd. Tevens heeft overleg op ambtelijk niveau plaatsgevonden met het OV-bureau. Aan de hand van dit gesprek stellen we voor om in te zetten op gefaseerde aanleg van de benodigde infrastructuur ten behoeve van het elektrisch laden van de bussen.
Varianten
In de collegevergadering van 8 januari jl. werden de verschillende varianten besproken. Er werd geconstateerd dat geen enkele variant echt gunstig was. In de opiniërende nota die besproken werd, is voorgesteld om in te zetten op, en het participatietraject in te gaan met, twee varianten:
a. handhaven status quo, dus haltekommen aan beide zijden van de weg (met opwaardering halte westzijde en laadpunten bij beide haltekommen)
b. verlengen bestaande haltekom aan de oostzijde om pleats te bieden voor (het laden van) twee gelede bussen.
Globaal scoort de eerste variant - handhaven status quo - goed op doorlooptijd en geld (haalbaarheid), maar slecht op veiligheid. Bij het verlengen van de haltekom aan de oostzijde (variant b), is het precies andersom; deze scoort goed op veiligheid, maar slecht op haalbaarheid (tijd en geld). Na overleg met het OV-bureau, stellen we nu een compromis voor: het gefaseerd uitbreiden van de haltekom aan de oostzijde. We zouden met deze variant het participatietraject in willen gaan.
Variant gefaseerde aanleg haltekom oostzijde
Het voorstel is nu om de huidige haltekom aan de oostzijde te gebruiken om per december 2019 een bus op te kunnen laden. In de tussentijd willen wij het participatietraject in gaan met de variant b:
het uitbreiden van de oostelijke haltekom om plaats te bieden voor twee gelede bussen. Ook willen we parallel hieraan het gesprek aan gaan met de provincie om subsidie te krijgen voor het uitbreiden van deze capaciteit.
De prognose is dat er in de toekomst (2020/2021) 8 bussen i.p.v. 6 bussen per uur in de spits gaan rijden en daarvoor zijn twee laadpunten aan beide zijden van lijn 4 benodigd (dus zowel in Groningen als in Roden). Zodoende hebben we een goede motivatie om geld aan te vragen bij de provincie. De eerste signalen lijken gunstig dat we mogelijk geld kunnen krijgen hiervoor. Voordeel van deze variant is dat de veiligheid na afronding van het project (uiteindelijk) verbetert, dat er meer tijd beschikbaar komt om de omwonenden goed bij dit proces te betrekken en de kans op externe financiering kansrijker wordt. Tevens kunnen we uiteindelijk tegemoet komen aan de toezegging om de westelijke halte te laten vervallen en hoeven buschauffeurs en passagiers niet meer van de ene naar de andere haltekom te lopen. Dit laatste past niet goed in de dienstregeling, is gevaarlijk en schept onduidelijkheid ('waar vertrekt mijn bus deze keer?'). Nog een voordeel van deze variant is dat we terug
kunnen vallen op variant a (handhaven status quo) mocht er geen subsidie beschikbaar komen, te grote weerstand tegen deze variant blijken in het participatietraject of anderzijds.
Nadeel is dat de veiligheid op korte termijn niet verbetert en er nog steeds passagiers uitstappen bij de westelijke halte. Dit is onwenselijk omdat passagiers mogelijk voor de bus langs oversteken hetgeen voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Volgens het OV-bureau verslechtert de veiligheid echter niet ten opzichte van de afgelopen circa 1,5 jaar. Bij deze fasering willen wij de laadpaal en bijbehorende transformator en laadkasten zo toekomstvast mogelijk aanleggen. Dit houdt in dat we verkennen of, en zo ja in welke mate, de laadinfrastructuur geplaatst kan worden zodat deze niet meer (of zo weinig mogelijk) verplaatst hoeft te worden bij uitbreiding van de haltekom. Dit kan betekenen dat we een kleine aanpassing aan de haltekom maken om de bus op de goede plek te laten halteren en laden. De kosten voor de aanleg van de
laadinfrastructuur zijn voor het OV-bureau, alle aanpassingen aan de laadinfrastructuur voor de wegbeheerder. De eventuele kleine aanpassing aan de haltekom in de tijdelijke situatie zou dan voor ons zijn, terwijl de uiteindelijke aanpassing mogelijk voor een (groot) deel door de provincie gefinancierd wordt.
Doelstelling/probleemstelling
Het doel is om in december 2019 bussen elektrisch te laden bij eindhalte Kastelenlaan Corn elektrisch rijden mogelijk te maken.
Keuzes/oplossingen
Door gefaseerd laadinfrastructuur aan te laten leggen en de huidige halte te verlengen willen we de deadline voor elektrisch rijden halen en een veiligere situatie creëren in de eindsituatie.
Kosten
Momenteel is er nog geen inschatting van de kosten beschikbaar. Qbuzz zal zorgdragen voor kosten van de laadinfrastructuur zelf. Wij als wegbeheerder moeten in principe zorg dragen voor de overige kosten. We gaan echter het gesprek aan met o.a. de provincie over de kostenverdeling van deze capaciteitsuitbreiding.
Tijd pad
In december 2019 moet er een bus geladen kunnen worden op eindhalte Kastelenlaan. Parallel hieraan wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt en besproken met omwonenden met de intentie om per 2020 of uiterlijk 2021 twee gelede bussen te kunnen laten halteren en laden.