Noordenveld wil fietsgebruik stimuleren door betere fietsverbindingen
30.Jan.2019
Noordenveld - Om verdere invulling te geven aan (vertalingen van) doelen zoals geformuleerd in onder meer het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP), is het Basisfietsplan opgesteld. Hierin wordt voor met name de kernen Roden, Peize en Norg het fietsnetwerk beschreven met de bijbehorende richtlijnen voor optimalisatie, op weg naar de fietsgemeente van Noord-Nederland.
Gemeente Noordenveld wit in 2040 klimaatneutraal zijn. Om daar te komen, wordt veel waarde gehecht aan de fiets, als een van de pijlers van duurzame mobiliteit. Daarnaast word en met het stimuleren van fietsgebruik in onze gemeente ook andere doelen behaald. Het Basisfietsplan is een middel om het fietsgebruik te stimuleren.
Het Basisfietsplan inventariseert hoe het huidige fietsnetwerk eruit ziet. Daarbij worden de termen 'basisnetwerk', 'primair' en 'secundair' gebruikt. Het basisnetwerk is het meest fijnmazig, vergelijkbaar met woonstraten/erftoegangswegen voor auto's. Iets minder fijnmazig zijn de verbindingen tussen wijken en dorpen met minder dan 1,500 inwoners (secundair netwerk). Het minst fijnmazig is het primaire
fietsnetwerk, dat wijken en dorpen met meer dan 1,500 inwoners met elkaar verbindt. In het geval van Noordenveld worden de kernen Norg, Peize en Roden hiermee met elkaar verbonden). Dit is vergelijkbaar met de snelwegen in het geval van auto's.
Daarnaast worden in het basisnetwerk richtlijnen en concrete maatregelen voorgesteld om het netwerk te optimaliseren. Bij de uitvoering wordt steeds gestreefd naar het zoveel mogelijk volgen van de richtlijnen. Het kan echter in voorkomende gevallen gebeuren dat er gemotiveerd afgeweken wordt van de richtlijn. Dit kan zijn omdat bijvoorbeeld de inrichting een bepaalde maatvoering van het fietspad niet toelaat, of omdat de daarmee gemoeide kosten buitensporig zijn.
Het Basisfietsnetwerk geeft niet een weergave van alle fietsverbindingen in onze gemeente. De focus ligt, zoals gezegd, op de fietsverbindingen in de de kernen Roden, Norg en Peize. Het plan kent twee versies. Een is de wat technischer, meer gedetailleerde versie, vooral bedoeld voor diegene die belast is met de uitvoering van de diverse maatregelen. De andere versie is de samenvatting, vooral bedoeld voor het bredere publiek.
Niet overal in onze gemeente is de fietsinfrastructuur van de gewenste kwaliteit.
Met het Basisfietsplan wordt inzichtelijk gemaakt wat de stand van zaken is van het huidige fietsnetwerk. Daarnaast worden handvatten geboden om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Dermate dat fietsgebruik wordt gestimuleerd om de fietsgemeente van Noord-Nederland te worden.
Gemeente Noordenveld wit in 2040 klimaatneutraal zijn. Om daar te komen, wordt veel waarde gehecht aan de fiets, als een van de pijlers van duurzame mobiliteit. Daarnaast word en met het stimuleren van fietsgebruik in onze gemeente ook andere doelen behaald. Het Basisfietsplan is een middel om het fietsgebruik te stimuleren.
Het Basisfietsplan inventariseert hoe het huidige fietsnetwerk eruit ziet. Daarbij worden de termen 'basisnetwerk', 'primair' en 'secundair' gebruikt. Het basisnetwerk is het meest fijnmazig, vergelijkbaar met woonstraten/erftoegangswegen voor auto's. Iets minder fijnmazig zijn de verbindingen tussen wijken en dorpen met minder dan 1,500 inwoners (secundair netwerk). Het minst fijnmazig is het primaire
fietsnetwerk, dat wijken en dorpen met meer dan 1,500 inwoners met elkaar verbindt. In het geval van Noordenveld worden de kernen Norg, Peize en Roden hiermee met elkaar verbonden). Dit is vergelijkbaar met de snelwegen in het geval van auto's.
Daarnaast worden in het basisnetwerk richtlijnen en concrete maatregelen voorgesteld om het netwerk te optimaliseren. Bij de uitvoering wordt steeds gestreefd naar het zoveel mogelijk volgen van de richtlijnen. Het kan echter in voorkomende gevallen gebeuren dat er gemotiveerd afgeweken wordt van de richtlijn. Dit kan zijn omdat bijvoorbeeld de inrichting een bepaalde maatvoering van het fietspad niet toelaat, of omdat de daarmee gemoeide kosten buitensporig zijn.
Het Basisfietsnetwerk geeft niet een weergave van alle fietsverbindingen in onze gemeente. De focus ligt, zoals gezegd, op de fietsverbindingen in de de kernen Roden, Norg en Peize. Het plan kent twee versies. Een is de wat technischer, meer gedetailleerde versie, vooral bedoeld voor diegene die belast is met de uitvoering van de diverse maatregelen. De andere versie is de samenvatting, vooral bedoeld voor het bredere publiek.
Niet overal in onze gemeente is de fietsinfrastructuur van de gewenste kwaliteit.
Met het Basisfietsplan wordt inzichtelijk gemaakt wat de stand van zaken is van het huidige fietsnetwerk. Daarnaast worden handvatten geboden om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Dermate dat fietsgebruik wordt gestimuleerd om de fietsgemeente van Noord-Nederland te worden.