Eind dit jaar kunnen bussen bij Kastelenlaan elektrisch opladen
29.May.2019
Roden - Qlink lijn 4 moet geelektrificeerd worden om bij te dragen aan de verduurzaming van het openbaar vervoer. Dit sluit niet alleen aan bij de ambities van het OV-bureau Groningen-Drenthe, maar ook bij die van de gemeente. Elektrisch busvervoer zorgt ervoor dat er veel minder CO2uitstoot is. Wellicht nog relevanter, vindt er ook vrijwel geen lokale uitstoot van schadelijke gassen/stoffen en geluid
meer plaats met elektrische bussen. Door een gunstige aanbesteding is het elektrificeren van de buslijn
in stroomversnelling geraakt en moeten de bussen per december dit jaar opgeladen kunnen worden in Roden.

 


Het doel is om in december 2019 bussen elektrisch te laden bij eindhalte Kastelenlaan (om elektrisch
rijden mogelijk te maken).
Door Qbuzz een laadpaal en bijbehorende laadinfrastructuur bij de huidige haltekom te laten plaatsen,
maken wij het rijden met elektrische bussen op deze buslijn mogelijk. Er komt ook een laadlocatie bij het
andere eindpunt van de buslijn in Groningen (in Beijum komen twee laadpalen versus voorlopig een bij
Kastelenlaan). De bijbehorende laadinfrastructuur bestaat naast de benodigde kabels uit een laadkast
parallel aan de fietsenstalling (naast de te plaatsen toiletvoorziening) en een transformator ten zuiden
van de rotonde. Door de toiletvoorziening en laadkast zo dicht mogelijk bij de haltekom te plaatsen:is
de overlast voor de direct omwonenden ook minder. Deze plek zal in de praktijk niet veel extra zicht
vanaf het fietspad bij de rotonde wegnemen vanwege de al aanwezige fietsenstalling en de halterende
bus. Er wordt nog verkend hoe deze verkeerssituatie desondanks verbeterd kan worden.
Het plaatsen van de laadpaal en bijbehorende infrastructuur is vergunningsvrij.





Nieuwe eindlocaties zoals voorgesteld door onder meer wijkbelangenvereniging de Hofsteden zijn
voorlopig geen optie. Wijkbelangenvereniging de Hofsteden heeft een andere locatie voor de eindhalte voorgesteld, bij de Walakker en de Akkers. Ook zijn andere plekken voorgesteld zoals bij de Maatlanden. Deze zijn om meerdere redenen niet geschikt. Zo zouden de afstanden van woningen in Nieuw-Roden en Roden zuid tot de eindhalte te groot worden. Ook zou bij het gebruik maken van de rotonde Kastelenlaan
onduidelijkheid ontstaan en mogelijk wordt er alsnog gehalteerd, maar dan onveilig op de rijbaan. Verder
heeft een overgrote meerderheid bij een uitgebreid participatietraject gekozen voor Kastelenlaan. Tot
slot zouden we bij het op korte termijn opheffen van de eindhalte Kastelenlaan niet voldoen aan de
subsidievoorwaarden.

 


Direct belanghebbenden zijn uitvoerig meegenomen in het proces tot het komen tot voorgestelde variant. Een deel van de direct omwonenden is tegen de locatie van de eindhalte en daarmee ook tegen
elektrificatie. De locatie van de eindhalte is echter los van vervoerkundige redenen democratisch
gekozen een aantal jaren terug. Op dit moment wil Noordenveld dus alleen de huidige halte elektrificeren zonder uitbreidingen en dergelijke. Dit speelt pas echt over 5 tot 6 jaar. De gemeente heeft daarbij zo goed mogelijk naar de belanghebbenden geluisterd en maatregelen getroffen om de overlast tot een minimum te beperken. 

 

In december 2019 moet er een bus geladen kunnen worden op eindhalte Kastelenlaan. Daartoe moeten
de werkzaamheden na de bouwvak starten en in oktober klaar zijn.