De rotondes in Noordenveld, fietser in de voorrang
11.Jun.2019
DE ROTONDES IN NOORDENVELD , FIETSER IN DE VOORRANG

 

ONDUIDELIJKE SITUATIES

Een nieuw dorp, een nieuwe school, nieuwe vriendinnen en… compleet andere verkeerssituaties. Femke, net 13 jaar geworden, verhuisde een jaar geleden vanuit Duiven (Gelderland) naar Roden. Ze vindt het hier leuk om te wonen, maar één ding vindt ze lastig; de onduidelijke verkeerssituaties in het dorp. De ­ fiets laat ze daarom liever staan. Femke gaat in Groningen naar school. “Regels zijn regels, vind ik. Tijdens mijn
fietsexamen heb ik geleerd hoe het werkt in het verkeer. Je leert het uit het boekje, van Veilig verkeer Nederland en in de praktijk dat het overal hetzelfde is. Maar nu ik in Roden woon, merk ik dat er veel onduidelijke verkeerssituaties zijn. Bij sommige rotondes heb ik voorrang als ik op de fiets ben, en op andere rotondes weer niet. Dat is toch gek?!” Daarom was het een aantal jaar zo dat fietsers op sommige rotondes wel voorrang hadden, en op andere rotondes niet.
Meer lezen over het verhaal van Femke?
Kijk op www.kopvandrentheop­fietse.nl

 

VOORRANG, JA OF NEE?
Het verhaal van Femke staat niet op zichzelf. Daarom werkt de gemeente hard aan de verkeersveiligheid in Noordenveld. Met de recentelijk doorgevoerde aanpassingen aan de rotondes binnen de bebouwde kom in Roden, Norg en Een wordt de fietser op nummer 1 gezet.

 

Waarom fiets in de voorrang?
In 2015 is het verkeer- en vervoerbeleid van de gemeente Noordenveld bijgewerkt. Dit beleid staat in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP 2015-2025). Er is toen bewust voor gekozen om de fiets op ‘1’ te zetten, in denken en doen. Maar wel waar het veilig kan. Een van de maatregelen uit het GVVP is het aanpassen van de voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom. Hier is de fiets overal in de voorrang gekomen. Dit sluit aan bij het landelijke verkeersveiligheidsconcept Duurzaam Veilig. Ook kan de fietser nu comfortabeler en vlotter zijn bestemming bereiken. En wij willen graag dat meer mensen gaan fietsen naar werk, school of supermarkt. Gezond, goed voor het milieu en je voelt je ook nog eens beter als je fietst!
Is het veiliger geworden voor de fietser?
Hoe veilig een verkeerssituatie is kunnen we als gemeente meten aan twee aspecten: hoeveel meldingen binnenkomen over onveiligheid en hoeveel ongevallen geregistreerd worden. Kort na het aanpassen van een rotonde krijgen we vaak veel meldingen dat mensen zich niet veilig voelen. Dit heeft vaak te maken met een stukje gewenning aan een nieuwe verkeerssituatie, zeker als je al jaren gewend was aan een andere verkeerssituatie op dezelfde plek. Als we kijken naar de geregistreerde ongevallen bij de rotondes die aangepast zijn zien we dat slechts 1 ongeval heeft plaatsgevonden. Wij weten dat niet alle ongevallen geregistreerd worden, dus in de praktijk kunnen het er meer zijn. Ieder ongeval is er een te veel, maar de gemeente durft te concluderen dat de aangepaste rotondes eerst voldoende veilig zijn.
Waarom niet alle rotondes in één keer aangepast?
Het veranderen van de voorrang en alle wegaanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden kosten veel geld. Ook kost het veel tijd om de ontwerpen klaar te maken, af te stemmen met de omgeving en alle voorbereidingen af te ronden. Dit kan niet allemaal in één keer. Ook zijn bij alle rotondes asfaltwerkzaamheden nodig, die alleen in het voorjaar en de zomer uitgevoerd kunnen worden.