Bedrijven-investeringszones wordt met 5 jaar verlengd
21.Aug.2019
De afgelopen vijf jaar is er een BI-zone (Bedrijveninvesteringszones) van kracht geweest voor het 'Centrum Roden en het 'Bedrijventerrein Roden' en 'Bedrijventerrein Peize'. De Stichting BIZ industrieterreinen Noordenveld en de Stichting Ondernemersfonds Noordenveld hebben gedurende deze periode de inkomsten uit de BI-zone beheerd en de collectieve activiteiten die hieruit voortvloeiden uitgevoerd. De Zakenkring Roden en het Ondernemers Contact Noordenveld hebben de activiteiten uitgevoerd in het kader van de BI-zone.
De ervaringen van de afgelopen jaar zijn positief en daarom is er de aanleiding om de BI-zones voor de komende vijf jaar te verlengen.
Het is noodzakelijk om een Verordening BI-zones in te stellen om ondernemers in de drie (afgebakende) gebieden vanaf 2020 een BIZ-heffing te kunnen opleggen. Met deze heffing die aan de bestaande Stichting Ondernemersfonds Noordenveld en de Stichting BIZ Industrieterreinen Noordenveld wordt uitgekeerd onder aftrek van onze kosten, worden collectieve activiteiten die bijdragen aan de economische ontwikkeling in de drie genoemde zones uitgevoerd die aanvullend zijn op het huidige dienstenniveau van de gemeente. De Zakenkring Roden en het Ondernemerscontact Noordenveld hebben hun plannen en begrotingen voor de komende vijf jaar ingediend.
Beide stichtingen hebben nu ruime ervaring met de collectieve aanpak van een BI-zone. De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven opgezet dankzij de BI-zone. Voor het centrum van Roden is er onder andere gezorgd voor de feestverlichting in de wintermaanden, het sneeuwruimen, de bloembakken, de inrichting van de Albertsbaan en de verschillende activiteiten zoals Sinterklaas,
kerstmarkt en muziek in het dorp. Op de bedrijventerreinen in Roden en Peize is de focus geweest op gezamenlijke beveiliging, groenonderhoud, bewegwijzering en profilering en marketing van het bedrijvenpark.
Er zijn in de voorliggende verordening twee wijzigingen opgenomen ten opzichte van de huidige verordening. Ten eerste is de heffing voor de BI-Zone 'Centrum Roden' met 10% verhoogd. Ten tweede wordt de heffing aan de eigenaar van het belastingobject opgelegd indien een belastingobject bij het begin van het kalenderjaar geen gebruiker kent. Deze wijzigingen zijn ingesteld na verzoek van de stichtingen. Na goedkeuring en het vaststellen van de Verordening door de gemeenteraad volgt een draagvlakmeting onder ondernemers, uitgevoerd door de gemeente. Dit is wettelijk voorgeschreven. De draagvlakmeting staat gepland voor half november. Wanneer er voldoende draagvlak is voor de verlenging van de BI-zone zal de Verordening BI-zone voor het bedrijventerrein in Roden en Peize en het Centrum Roden vanaf 1 januari 2020 gaan gelden.
Met de ondernemersverenigingen is nauw overleg en zowel ondernemers als gemeente hebben belang bij (gezamenlijke) investeringen in de bedrijfsomgeving (zowel in het centrum van Roden als op de bedrijventerreinen in Roden en Peize).
Per jaar houdt de gemeente €2.500,- in op de uitkering aan de SON en de SBIN als gevolg van de kosten voor heffing en invordering (perceptiekosten) die de gemeente maakt. Daarom is er per saldo sprake van een budgettair neutrale maatregel.
De verordening geldt voor een periode van 5 jaren, van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024.
De ervaringen van de afgelopen jaar zijn positief en daarom is er de aanleiding om de BI-zones voor de komende vijf jaar te verlengen.
Het is noodzakelijk om een Verordening BI-zones in te stellen om ondernemers in de drie (afgebakende) gebieden vanaf 2020 een BIZ-heffing te kunnen opleggen. Met deze heffing die aan de bestaande Stichting Ondernemersfonds Noordenveld en de Stichting BIZ Industrieterreinen Noordenveld wordt uitgekeerd onder aftrek van onze kosten, worden collectieve activiteiten die bijdragen aan de economische ontwikkeling in de drie genoemde zones uitgevoerd die aanvullend zijn op het huidige dienstenniveau van de gemeente. De Zakenkring Roden en het Ondernemerscontact Noordenveld hebben hun plannen en begrotingen voor de komende vijf jaar ingediend.
Beide stichtingen hebben nu ruime ervaring met de collectieve aanpak van een BI-zone. De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven opgezet dankzij de BI-zone. Voor het centrum van Roden is er onder andere gezorgd voor de feestverlichting in de wintermaanden, het sneeuwruimen, de bloembakken, de inrichting van de Albertsbaan en de verschillende activiteiten zoals Sinterklaas,
kerstmarkt en muziek in het dorp. Op de bedrijventerreinen in Roden en Peize is de focus geweest op gezamenlijke beveiliging, groenonderhoud, bewegwijzering en profilering en marketing van het bedrijvenpark.
Er zijn in de voorliggende verordening twee wijzigingen opgenomen ten opzichte van de huidige verordening. Ten eerste is de heffing voor de BI-Zone 'Centrum Roden' met 10% verhoogd. Ten tweede wordt de heffing aan de eigenaar van het belastingobject opgelegd indien een belastingobject bij het begin van het kalenderjaar geen gebruiker kent. Deze wijzigingen zijn ingesteld na verzoek van de stichtingen. Na goedkeuring en het vaststellen van de Verordening door de gemeenteraad volgt een draagvlakmeting onder ondernemers, uitgevoerd door de gemeente. Dit is wettelijk voorgeschreven. De draagvlakmeting staat gepland voor half november. Wanneer er voldoende draagvlak is voor de verlenging van de BI-zone zal de Verordening BI-zone voor het bedrijventerrein in Roden en Peize en het Centrum Roden vanaf 1 januari 2020 gaan gelden.
Met de ondernemersverenigingen is nauw overleg en zowel ondernemers als gemeente hebben belang bij (gezamenlijke) investeringen in de bedrijfsomgeving (zowel in het centrum van Roden als op de bedrijventerreinen in Roden en Peize).
Per jaar houdt de gemeente €2.500,- in op de uitkering aan de SON en de SBIN als gevolg van de kosten voor heffing en invordering (perceptiekosten) die de gemeente maakt. Daarom is er per saldo sprake van een budgettair neutrale maatregel.
De verordening geldt voor een periode van 5 jaren, van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024.