Jubileum met twee finale weekenden
25.Aug.2019
In juni van dit jaar werd de Stichting Motorsport Roden een half eeuw oud. Een mijlpaal die ze niet ongemerkt voorbij wil laten gaan. De vrijwilligers van de Stichting Motorsport Roden steken daarom de handen weer uit de mouwen voor de twee belangrijkste races van het Nederlandse baansportseizoen. Op 1 september worden de Nederlandse kampioenen gekroond op het Speed Centre in het Steenbergerveld. Drie weken later wordt er bekend wie de nieuwe Wereldkampioen is! Voor het eerst in de historie wordt de Wereldkampioen op Nederlandse bodem bekend.
De Stichting Motorsport Roden (SMR) is opgericht in 1969 en heeft in de statuten als doel vast laten leggen het stimuleren en bevorderen van de motorsport in het algemeen en de snelheidsport grasbaan en langbaan in het bijzonder. In 1971 werden de eerste Gouden Helm- grasbaanraces georganiseerd. De races – onderdeel van de Rodermarkt feestweek - groeiden uit naar internationaal niveau. De Gouden Helm van Roden werd een door coureurs uit heel Europa een fel begeerd kleinood. Tot eind jaren '90 werd er op het zogeheten "K-veld" tegenover het jaarbeurs terrein in het centrum van Roden gereden. De vrouwen bezochten op zondag de Jaarbeurs, de mannen de grasbaanraces. Dat was jarenlang een goede gewoonte in Roden.
Nadat het "K-veld" gebruikt moest gaan worden voor de uitbreiding van de begraafplaats, was de SMR genoodzaakt een nieuwe locatie te zoeken. Aan een lange traditie van races in het centrum van Roden kwam een einde. De Gouden Helm bleef echter bestaan. Na enige jaren van omzwerven in en om Roden, werd er in september 2003 in het Steenbergerveld nabij Roden een gloednieuw motorsportcomplex geopend het Speed Centre Roden! De nieuwe thuishaven van de SMR. Een unieke accommodatie met als paradepaardje een supersnelle ruim 600-meter lange gravelbaan. Het bood de SMR de kans haar horizon verder uit te breiden. Er werden eerst EK races verreden en later ook races voor het Wereld kampioenschap.
In het jubileumjaar serveert de SRM op 1 september u het voorgerecht; de afsluitende ronde van het Dutch Open grasbaanracen, oftewel het open Nederlands kampioenschap. En als u bij 'Dutch' denkt dat er alleen Nederlandse rijders aan de start zullen staan, dan zal u verheugd zijn met het internationale rijdersveld. Tal van rijders uit de WK cyclus komen op 1 september al vast naar Roden. Zij gebruiken de races als ideale voorbereiding op de WK-finale. Daarom zullen er maar liefst 18 rijders in de klasse Special Senioren aan de start staan! Zij proberen in de series – races over vier ronden – zo veel mogelijk punten te scoren om de in de dagfinale een gooi te doen naar de winst. In deze finale gaat het om 'alles of niks'. De eerder gescoorde punten tellen enkel nog mee voor het kampioenschap, maar niet voor de dagprijzen.
Op dit moment wordt het Dutch Open aangevoerd door regerend Nederlands kampioen
Romano Hummel (Zuidhorn). Dave Meijerink volgt op slechts 7 punten achterstand als tweede. Hummel moet in Roden de tanden nog even op elkaar zetten. Een enkel blessure speelt hem dit seizoen parten en het is dus nog geen uitgemaakte zaak dat Hummel zijn titel succesvol zal verdedigen. Ook routinier Theo Pijper is nog niet kansloos. Bij de driewielers is de strijd spannender dan in voorgaande jaren. Titelverdedigers William Matthijssen en Sandra Mollema werden onlangs in Eenrum weer Europees kampioen, maar hun voorsprong in de Dutch Open serie is slechts drie punten op Wilfred Detz en Wendy Arling. Van de uitdagers is bekend ze in Roden goed uit de voeten kunnen. De in Hoogkerk opgegroeide Detz wist vorig jaar op het Speed Centre de halve finale van het Europees kampioenschap te winnen.
Daarnaast komen ook de Shorttrack klassen in de baan. Hierin wordt gestreden op aangepaste crossmotoren, waarbij volgens de reglementen onder andere de voorrem gedemonteerd is. In de 250cc klasse gaat Mark van Dellen uit Hoogkerk aan kop in het klassement. In de 500cc variant is Frank Hamming uit De Groeve de grootste kanshebber op de titel.
De Stichting Motorsport Roden (SMR) is opgericht in 1969 en heeft in de statuten als doel vast laten leggen het stimuleren en bevorderen van de motorsport in het algemeen en de snelheidsport grasbaan en langbaan in het bijzonder. In 1971 werden de eerste Gouden Helm- grasbaanraces georganiseerd. De races – onderdeel van de Rodermarkt feestweek - groeiden uit naar internationaal niveau. De Gouden Helm van Roden werd een door coureurs uit heel Europa een fel begeerd kleinood. Tot eind jaren '90 werd er op het zogeheten "K-veld" tegenover het jaarbeurs terrein in het centrum van Roden gereden. De vrouwen bezochten op zondag de Jaarbeurs, de mannen de grasbaanraces. Dat was jarenlang een goede gewoonte in Roden.
Nadat het "K-veld" gebruikt moest gaan worden voor de uitbreiding van de begraafplaats, was de SMR genoodzaakt een nieuwe locatie te zoeken. Aan een lange traditie van races in het centrum van Roden kwam een einde. De Gouden Helm bleef echter bestaan. Na enige jaren van omzwerven in en om Roden, werd er in september 2003 in het Steenbergerveld nabij Roden een gloednieuw motorsportcomplex geopend het Speed Centre Roden! De nieuwe thuishaven van de SMR. Een unieke accommodatie met als paradepaardje een supersnelle ruim 600-meter lange gravelbaan. Het bood de SMR de kans haar horizon verder uit te breiden. Er werden eerst EK races verreden en later ook races voor het Wereld kampioenschap.
In het jubileumjaar serveert de SRM op 1 september u het voorgerecht; de afsluitende ronde van het Dutch Open grasbaanracen, oftewel het open Nederlands kampioenschap. En als u bij 'Dutch' denkt dat er alleen Nederlandse rijders aan de start zullen staan, dan zal u verheugd zijn met het internationale rijdersveld. Tal van rijders uit de WK cyclus komen op 1 september al vast naar Roden. Zij gebruiken de races als ideale voorbereiding op de WK-finale. Daarom zullen er maar liefst 18 rijders in de klasse Special Senioren aan de start staan! Zij proberen in de series – races over vier ronden – zo veel mogelijk punten te scoren om de in de dagfinale een gooi te doen naar de winst. In deze finale gaat het om 'alles of niks'. De eerder gescoorde punten tellen enkel nog mee voor het kampioenschap, maar niet voor de dagprijzen.
Op dit moment wordt het Dutch Open aangevoerd door regerend Nederlands kampioen
Romano Hummel (Zuidhorn). Dave Meijerink volgt op slechts 7 punten achterstand als tweede. Hummel moet in Roden de tanden nog even op elkaar zetten. Een enkel blessure speelt hem dit seizoen parten en het is dus nog geen uitgemaakte zaak dat Hummel zijn titel succesvol zal verdedigen. Ook routinier Theo Pijper is nog niet kansloos. Bij de driewielers is de strijd spannender dan in voorgaande jaren. Titelverdedigers William Matthijssen en Sandra Mollema werden onlangs in Eenrum weer Europees kampioen, maar hun voorsprong in de Dutch Open serie is slechts drie punten op Wilfred Detz en Wendy Arling. Van de uitdagers is bekend ze in Roden goed uit de voeten kunnen. De in Hoogkerk opgegroeide Detz wist vorig jaar op het Speed Centre de halve finale van het Europees kampioenschap te winnen.
Daarnaast komen ook de Shorttrack klassen in de baan. Hierin wordt gestreden op aangepaste crossmotoren, waarbij volgens de reglementen onder andere de voorrem gedemonteerd is. In de 250cc klasse gaat Mark van Dellen uit Hoogkerk aan kop in het klassement. In de 500cc variant is Frank Hamming uit De Groeve de grootste kanshebber op de titel.