Gemeentebelangen Noordenveld: Geen verhoging OZB van 6% .
2.Nov.2019
Gemeentebelangen Noordenveld zal tijdens de behandeling van de begroting 2020 van de gemeente Noordenveld niet instemmen met een verhoging van de OZB van 6%, zoals door het college van BenW is voorgesteld: “De rekening van de tegenvallende inkomsten wordt in het voorstel te veel bij de OZB betalende inwoner gelegd†aldus fractievoorzitter Rikus Koopman.
Door tussentijds bijgestelde, tegenvallende inkomsten uit het Gemeentefonds vanuit de Centrale Overheid, komt de financiële situatie van de gemeente Noordenveld in 2020 in een ander daglicht te staan ten opzichte van eerdere ramingen. Deze tegenvaller bedraagt maar liefst € 1,6 miljoen. Hierdoor ontkomt de gemeente Noordenveld niet aan het treffen van aanvullende maatregelen om de financiën op orde te houden.
Volgens Gemeentebelangen dienen de effecten van deze ombuiging redelijk in balans te zijn. Balans in de hoogte van de kosten van het ingezette beleid, de kosten van het ambtelijk apparaat en de inkomsten van heffingen en leges. Deze balans is in de voorstellen van het college onvoldoende.
OZB
Rikus Koopman: “De OZB belasting verhogen met 4,5%, bovenop de trendmatige verhoging van 1,5%, is voor ons niet acceptabel. Tegelijkertijd willen we onze plannen zoals we die zijn overeengekomen in het coalitieakkoord ‘Verbinden, Samenwerken, Doen’, zoveel mogelijk doorzetten. Fasering van deze plannen in tijd, heeft onze goedkeuring, maar er dient ook geld beschikbaar te blijven voor de centrumplannen van de dorpen Nieuw Roden, Norg en Peize. Tevens vinden wij dat een beperking van het personeelsbudget van 1,5% mogelijk is, zonder dat dit grote gevolgen heeft voor de dienstverlening aan onze inwoners en de voorbereiding en uitvoering van de, bijgestelde, plannen vanuit het coalitieakkoord. Naast verhoging van de toeristenbelasting en (bouw) leges, ontkomen we niet aan een extra verhoging van de OZB, maar deze kan in onze visie beperkt blijven tot 1,5% naast de trendmatige verhoging van 1,5%. Gemeentebelangen is dan ook van mening dat op deze wijze een meer evenwichtige balans is gevonden tussen de uitgaven en de inkomsten.
Gemeentefonds
De gevolgen van de tekorten in het sociale domein, waar ook de gemeente Noordenveld mee te maken heeft, kunnen voorlopig nog opgevangen worden door de gevormde reserve. (motto Gemeentebelangen: “geld voor de zorg blijft voor de zorgâ€) De bodem van deze reserve is echter in zicht en zonder extra gelden zal dit in de nabije toekomst een groot beslag gaan leggen op de gemeentelijke financiën. Rikus Koopman: “Het is toch niet uit te leggen dat de centrale overheid ‘bulkt†van het geld terwijl de gemeenten alles op alles moeten zetten om de financiële eindjes aan elkaar te knopen en zelfs bezuinigingen moeten doorvoeren en er niet aan ontkomen om lasten te verhogen. De systematiek van “trap op trap af†(oftewel als het rijk meer geld uitgeeft, dan ontvangen gemeenten ook meer geld en andersom wat nu het geval is) voldoet absoluut niet in de huidige situatie. Gemeentebelangen is van mening dat de centrale overheid, op korte termijn en vooruitlopend op nieuw beleid in deze wat voorzien is voor 2021 , meer geld beschikbaar moet stellen aan de gemeenten. Dit geldt zowel voor het sociale domein als voor het gemeentefondsâ€.
Door tussentijds bijgestelde, tegenvallende inkomsten uit het Gemeentefonds vanuit de Centrale Overheid, komt de financiële situatie van de gemeente Noordenveld in 2020 in een ander daglicht te staan ten opzichte van eerdere ramingen. Deze tegenvaller bedraagt maar liefst € 1,6 miljoen. Hierdoor ontkomt de gemeente Noordenveld niet aan het treffen van aanvullende maatregelen om de financiën op orde te houden.
Volgens Gemeentebelangen dienen de effecten van deze ombuiging redelijk in balans te zijn. Balans in de hoogte van de kosten van het ingezette beleid, de kosten van het ambtelijk apparaat en de inkomsten van heffingen en leges. Deze balans is in de voorstellen van het college onvoldoende.
OZB
Rikus Koopman: “De OZB belasting verhogen met 4,5%, bovenop de trendmatige verhoging van 1,5%, is voor ons niet acceptabel. Tegelijkertijd willen we onze plannen zoals we die zijn overeengekomen in het coalitieakkoord ‘Verbinden, Samenwerken, Doen’, zoveel mogelijk doorzetten. Fasering van deze plannen in tijd, heeft onze goedkeuring, maar er dient ook geld beschikbaar te blijven voor de centrumplannen van de dorpen Nieuw Roden, Norg en Peize. Tevens vinden wij dat een beperking van het personeelsbudget van 1,5% mogelijk is, zonder dat dit grote gevolgen heeft voor de dienstverlening aan onze inwoners en de voorbereiding en uitvoering van de, bijgestelde, plannen vanuit het coalitieakkoord. Naast verhoging van de toeristenbelasting en (bouw) leges, ontkomen we niet aan een extra verhoging van de OZB, maar deze kan in onze visie beperkt blijven tot 1,5% naast de trendmatige verhoging van 1,5%. Gemeentebelangen is dan ook van mening dat op deze wijze een meer evenwichtige balans is gevonden tussen de uitgaven en de inkomsten.
Gemeentefonds
De gevolgen van de tekorten in het sociale domein, waar ook de gemeente Noordenveld mee te maken heeft, kunnen voorlopig nog opgevangen worden door de gevormde reserve. (motto Gemeentebelangen: “geld voor de zorg blijft voor de zorgâ€) De bodem van deze reserve is echter in zicht en zonder extra gelden zal dit in de nabije toekomst een groot beslag gaan leggen op de gemeentelijke financiën. Rikus Koopman: “Het is toch niet uit te leggen dat de centrale overheid ‘bulkt†van het geld terwijl de gemeenten alles op alles moeten zetten om de financiële eindjes aan elkaar te knopen en zelfs bezuinigingen moeten doorvoeren en er niet aan ontkomen om lasten te verhogen. De systematiek van “trap op trap af†(oftewel als het rijk meer geld uitgeeft, dan ontvangen gemeenten ook meer geld en andersom wat nu het geval is) voldoet absoluut niet in de huidige situatie. Gemeentebelangen is van mening dat de centrale overheid, op korte termijn en vooruitlopend op nieuw beleid in deze wat voorzien is voor 2021 , meer geld beschikbaar moet stellen aan de gemeenten. Dit geldt zowel voor het sociale domein als voor het gemeentefondsâ€.