Uit de Geschiedenis van Roden: de tweede ambulance in ons dorp.
26.Dec.2019
Door: Tjerk Karsijns. Uit: gesprekken op band.
Rodens eerste ambulance: de 8-cylinder Studebaker uit 1928/1929 werd tussen 1936 en 1940 aangeschaft door garagehouders Karsijns en Van der Wiel. De thuisbasis was de Westeinderweg 140 b, (Heerestraat) waar heden ten dage Rima is gevestigd. Begin 1945 werd de ambulance door de Duitsers gevorderd en weggevoerd. Waar hij is gebleven is ongewis. Het verhaal over de Studebaker verscheen in mei 2018 op de site DitisRoden.nl.
In 1947 kwam de tweede ambulance naar Roden. Het Nederlandse Rode Kruis besloot aan verschillende garagehouders in Nederland ambulances beschikbaar te stellen. Het waren omgebouwde Canadese Austin K2Y leger-ambulances, die door de Gebroeders Visser in Leeuwarden werden omgebouwd. De ambulance had een Zuid-Hollands (H) kenteken, omdat hij in Den Haag stond geregistreerd. De eerste “klant†van de ambulance in Roden was Tunnis Hagenauw, de buurman van de familie Karsijns aan de Westeinderweg (nu Heerestraat).
De ambulance werd geleverd op basis van huurkoop. Per kilometer diende een bepaald bedrag te worden betaald en er werd een bedrag gereserveerd voor onderhoud. Buiten Jan Karsijns waren verschillende mensen beschikbaar om de ambulance te bemannen. Voor promotiedoeleinden en oefeningen reed soms de ambulance, met naast de chauffeur een verpleegster aan boord, door het land. In die tijd was dat met een jongedame De Vries, die uw schrijver jaren later met enthousiasme vertelde over die uitjes.
Het waren in bepaalde gevallen geen eendagsreisjes en er werd dus ergens in het land overnacht. Een bijkomend voordeel was dat er kilometers met de ambulance werden gemaakt….
De auto had ook een sirene, die met de hand werd aangeslingerd. Zo rond 1952/53 kwam er gesteggel over de kilometervergoeding en zegde Karsijns de overeenkomst met het Rode Kruis op. De Austin ambulance ging vervolgens naar garage Kok in Roden.
Karsijns liet nadien een personenauto, een Hudson super Six van het bouwjaar 1947 ombouwen naar ambulance door carrosseriebouwers Jan Noordhuis en Anne Westerhof aan de Kromme Elleboog in Haren. Tot 1957 deed hij dienst.
Foto 1: Van de legertruck werd de ambulance links gebouwd.
Foto 2: Landdag Rode Kruis. Namen personen bekend.
Foto 3: Boven de Studebaker ambulance
Foto 4: Onder de Hudson Super Six. De auto werd aangepast naar ambulance.
Man op spatbord bekend.
Foto’s uit het fotoarchief van Tj. Karsijns© en A. Hoekstra-Scheepstra©.
Rodens eerste ambulance: de 8-cylinder Studebaker uit 1928/1929 werd tussen 1936 en 1940 aangeschaft door garagehouders Karsijns en Van der Wiel. De thuisbasis was de Westeinderweg 140 b, (Heerestraat) waar heden ten dage Rima is gevestigd. Begin 1945 werd de ambulance door de Duitsers gevorderd en weggevoerd. Waar hij is gebleven is ongewis. Het verhaal over de Studebaker verscheen in mei 2018 op de site DitisRoden.nl.
In 1947 kwam de tweede ambulance naar Roden. Het Nederlandse Rode Kruis besloot aan verschillende garagehouders in Nederland ambulances beschikbaar te stellen. Het waren omgebouwde Canadese Austin K2Y leger-ambulances, die door de Gebroeders Visser in Leeuwarden werden omgebouwd. De ambulance had een Zuid-Hollands (H) kenteken, omdat hij in Den Haag stond geregistreerd. De eerste “klant†van de ambulance in Roden was Tunnis Hagenauw, de buurman van de familie Karsijns aan de Westeinderweg (nu Heerestraat).
De ambulance werd geleverd op basis van huurkoop. Per kilometer diende een bepaald bedrag te worden betaald en er werd een bedrag gereserveerd voor onderhoud. Buiten Jan Karsijns waren verschillende mensen beschikbaar om de ambulance te bemannen. Voor promotiedoeleinden en oefeningen reed soms de ambulance, met naast de chauffeur een verpleegster aan boord, door het land. In die tijd was dat met een jongedame De Vries, die uw schrijver jaren later met enthousiasme vertelde over die uitjes.
Het waren in bepaalde gevallen geen eendagsreisjes en er werd dus ergens in het land overnacht. Een bijkomend voordeel was dat er kilometers met de ambulance werden gemaakt….
De auto had ook een sirene, die met de hand werd aangeslingerd. Zo rond 1952/53 kwam er gesteggel over de kilometervergoeding en zegde Karsijns de overeenkomst met het Rode Kruis op. De Austin ambulance ging vervolgens naar garage Kok in Roden.
Karsijns liet nadien een personenauto, een Hudson super Six van het bouwjaar 1947 ombouwen naar ambulance door carrosseriebouwers Jan Noordhuis en Anne Westerhof aan de Kromme Elleboog in Haren. Tot 1957 deed hij dienst.
Foto 1: Van de legertruck werd de ambulance links gebouwd.
Foto 2: Landdag Rode Kruis. Namen personen bekend.
Foto 3: Boven de Studebaker ambulance
Foto 4: Onder de Hudson Super Six. De auto werd aangepast naar ambulance.
Man op spatbord bekend.
Foto’s uit het fotoarchief van Tj. Karsijns© en A. Hoekstra-Scheepstra©.