In samenwerking met Terra MBO nu ook entreeonderwijs op praktijkschool Esborg
23.Jan.2020

Om dit te vieren trakteerde de nieuwe voorzitter van College van Bestuur Onderwijsgroep Noord Gerharda Tamminga op gebak voor studenten, docenten en de aanwezige gasten, waaronder twee wethouders van gemeente Noordenveld en Westerkwartier.
“De student staat voor ons vooropâ€, zegt Gerharda Tamminga, voorzitter College van Bestuur van Onderwijsgroep Noord. “Samen met het praktijkonderwijs zorgen we ervoor dat de student dichtbij huis entreeonderwijs volgt en daarna op de voor hem/haar beste plek terecht komtâ€. Wanneer deze route dit schooljaar succesvol blijkt, zal het de komende jaren voortgezet en mogelijk uitgebreid worden. De pilot is ook bij het praktijkonderwijs van Terra in Winsum gestart. Tamminga: “In Winsum zullen we dit feestelijke feit op een ander moment vierenâ€.
Jaap Oosterloo, afdelingsdirecteur van de Esborg, geeft aan dat uit ervaring blijkt dat voor sommige PrO-leerlingen de omschakeling naar het mbo groot is. “Op het mbo moeten de studenten zelfstandig kunnen functioneren. Dat is best moeilijk. Deze jongeren hebben baat bij een doorlopende leer- en ondersteuningslijn met als toekomstperspectief een duurzame arbeidsplaatsâ€. De samenwerkende scholen proberen de overgang van het PrO naar het mbo makkelijker te maken. Het aanbieden van entree-onderwijs op de vestiging van het praktijkonderwijs, waarbij de studenten alvast kennismaken met het mbo, help daarbij.
De entreeklas krijgt grotendeels les van docenten van het praktijkonderwijs en deels van docenten van het mbo. Daarnaast gaan de studenten op stage bij een erkend leerbedrijf. Waar nodig krijgen de studenten een traject ‘op maat.
Het volgen van het entree-onderwijs op de praktijkschool De Esborg is nog een pilot. Begin dit schooljaar zijn de samenwerkende scholen hiermee gestart. “Dat zowel Terra als rsg De Borgen beide onder de paraplu van Onderwijsgroep Noord vallen, maakt de samenwerking gemakkelijkerâ€, aldus de voorzitter CvB Onderwijsgroep Noord.
