Vliegveld Eelde wordt platgebeld door reizigers
5.Mar.2020
Wat gaat er gebeuren met de lijndienst van Groningen Airport Eelde naar Londen Southend Airport? Sinds de Engelse luchtvaartmaatschappij Flybe in de problemen zit, kan niemand daar iets over vertellen. Flybe is de luchtvaartmaatschappij die in opdracht van Stobart Air de boekingen doet en de vluchten op Eelde regelmatig uitvoert. Ondertussen wordt Groningen Airport Eelde platgebeld door reizigers.

Gisteravond werd bekend dat Flybe uitstel van betaling heeft aangevraagd. Sindsdien blijven alle vliegtuigen aan de grond. Ook de website van de maatschappij is uit de lucht. Op Groningen Airport Eelde is vanmorgen volgens een woordvoerder contact gezocht met Stobart Air. Stobart is namelijk verantwoordelijk voor de lijndienst en laat die uitvoeren door Flybe.

Maar op het hoofdkantoor van Stobart Air is de verwarring net zo groot. Er is vanuit het hoofdkantoor van die maatschappij geen antwoord gekomen op vragen. Er wordt, zo is de hoop van de luchthaven, gekeken naar een manier om de lijndienst te laten bestaan.


"Wij betreuren dit voor alle betrokkenen. We vinden dit bijzonder vervelend voor onze passagiers die tickets van of naar Groningen hebben geboekt. Voor vragen kunnen deze passagiers terecht bij de partij waar zij de tickets geboekt hebben." Zo luidt de schriftelijke reactie van Groningen Airport Eelde.

Eelde, zo zeggen ze zelf, faciliteert luchtvaartmaatschappijen alleen maar. Een woordvoerder van Stobart Air wil in een reactie aan RTV Drenthe alleen maar kwijt dat ze 'bedroefd zijn voor alle passagiers en personeel van Flybe' dat het zo gelopen is. "Stobart Air heeft een aantal Flybe-diensten uitgevoerd vanuit onder andere London Southend Airport in het Verenigd Koninkrijk. Die vervallen met onmiddellijke ingang."

Voorlopig staat er op de borden op de luchthaven dat de vluchten naar Londen zijn geannuleerd. En dat heeft ook consequenties voor de passagiers die inmiddels een ticket hadden geboekt via Flybe. Zij hebben van de maatschappij bericht gekregen. Daarin staat dat de vluchten zijn geschrapt en dat iedereen zelf voor een alternatief moet zorgen met een andere luchtvaartmaatschappij, trein of bus. Passagiers die via een reisbureau of andere boekingssite een ticket hebben gekocht, worden daar naartoe verwezen. Bron RTV Drenthe Foto© Martin Druppers