Leerling en docent Terra Oldekerk naar Ethiopië met Edukans Going Global
9.Mar.2020
‘Heftig, inspirerend, intimiderend en leerzaam’

 

Terra Oldekerk trekt dit jaar de wereld in met Edukans Going Global, een internationaliseringproject voor het voortgezet onderwijs. Edukans is de ontwikkelingsorganisatie voor beter onderwijs in ontwikkelingslanden. Leerling Tommy Lloyd van der Zel en docent Janna de Haan van Terra Oldekerk bezochten in de voorjaarsvakantie Ethiopië. “Een ervaring om nooit te vergeten”, zo zeggen ze. 

 

Terra Oldekerk vindt het belangrijk de verschillen tussen rijk en arm onder de aandacht van de leerlingen te brengen. In Nederland kan iedereen naar school, maar dat geldt niet voor alle kinderen overal ter wereld. Wereldwijd gaan 262 miljoen kinderen niet naar school! “Edukans Going Global verbindt onze school met scholen in Ethiopië. Het project bestaat uit drie onderdelen: bewustwording, uitwisseling en actie. Op school besteden we het hele jaar door aandacht aan het wereldwijde armoedevraagstuk. Daarnaast ben ik in de voorjaarsvakantie samen met leerling Tommy Lloyd met Edukans op reis gegaan naar Ethiopië. Tommy Lloyd heeft als 'verslaggever' onderwijsprojecten allerlei projecten gezien en samen met Ethiopische leeftijdgenoten gewerkt aan 'Life Skills’. Ik heb het Active Learning docenten programma gevolgd. Het was erg leerzaam. In het begin was het wel zoeken, omdat we nogal met een taalbarrière zaten. Daardoor was het best moeilijk om contact te krijgen. De moed zakte me wat in de schoenen toen dat lastig bleek. Toch lukte dat in de loop van de week steeds beter en kreeg ik het gevoel dat we veel van elkaar leerden. Je zag al effect in de korte tijd dat we er waren, dat was heel mooi om te zien. Uiteindelijk had ik er graag langer willen blijven”, vertelt Janna de Haan. 

 

Zelfstandig

Voor leerling Tommy Lloyd ging er ook een hele nieuwe wereld open. “Het was zeer indrukwekkend wat we daar allemaal zagen. Samen met een buddy gingen we naar een aantal scholen, waar we met de leerlingen allerlei lessen volgden. Ook deden we toneelstukjes, heb ik geschreven en gefotografeerd. Op de scholen zag ik kleine lokalen maar wel heel veel leerlingen per lokaal. Ik merkte aan mezelf dat ik van tevoren gedacht had dat het onderwijs veel meer buiten zou zijn, dat was dus niet het geval. Daarnaast werd er daar ook klassikaal les gegeven, dat verschilde niet zoveel met ons. Ik vond de leerlingen wel veel zelfstandiger; als de docent er niet was, namen de leerlingen het over. Dat zie ik hier echt niet gebeuren”, vertelt Tommy Lloyd. “Ik vind dat we hier echt verwend zijn met alle voorzieningen die we hebben. Daar is het echt anders. Het heeft op mij veel indruk gemaakt; ik vond de hele reis heftig, inspirerend, intimiderend en leerzaam”, vertelt Tommy Lloyd.

 

Financiële actie

Bij terugkomst moesten ze allebei weer erg wennen aan Nederland. “We hadden tijd nodig om hier weer te ‘landen’. Het verschil is gewoon enorm, ook in temperatuur” vertelt Janna. Beiden geven ze presentaties over hun belevenissen in Ethiopië. Tommy Lloyd gaat ook terug naar zijn basisschool om te vertellen over zijn belevenissen. Daarnaast voert Terra Oldekerk het hele jaar financiële actie voor onderwijsprojecten in Ethiopië. “Wij willen ons graag inzetten voor beter onderwijs in Ethiopië. Omdat onderwijs écht helpt!”, besluit Janna de Haan.