Belangrijke huisarts-informatie wordt beschikbaar gesteld
8.Apr.2020

Om de toenemende druk tijdens de COVID-19-crisis op huisartsenposten en op de spoedeisende hulp te verlichten, wordt het tijdelijk mogelijk om huisartsgegevens van meer patiënten te raadplegen. Hiermee kunnen dokters sneller werken, omdat niet alle gegevens ter plekke hoeven worden uitgevraagd en ingetypt in de systemen.


 

Huisartsenposten kunnen normaal alleen belangrijke informatie zoals allergieën en medicatie raadplegen als de patiënt daar (vooraf) toestemming voor heeft gegeven. Met de tijdelijke maatregel hoeft dit niet. Dit zorgt ervoor dat de huisartsgegevens van mensen die nog geen keuze daarover hebben gemaakt klaar staan om te worden geraadpleegd door Huisartsenpost en Spoedeisende hulp (SEH) ten tijde van deze crisissituatie.

 

Ruim acht miljoen Nederlanders die geen voorkeur hebben aangegeven worden nu geregistreerd als ‘corona-opt in’. Dit betekent dat de belangrijke huisartsinformatie beschikbaar wordt gesteld. Mensen die dit niet willen kunnen dit aangeven bij de huisarts of via volgjezorg.nl (opt-out). De huisartsenpost vraagt bovendien zelf bij raadpleging van de gegevens mondeling toestemming aan de patiënt, zolang de patiënt in staat in zijn wil te uiten. Zonder toestemming mag de huisartsenpost het dossier niet inzien.

 

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport komt met deze maatregel in samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Openbaar Ministerie tegemoet aan het verzoek van de huisartsen, de eerste hulp artsen en de Patiëntenfederatie om een oplossing te vinden voor het vollopen van de huisartsenposten en de SEH’s (spoedeisende hulp). Foto Pexels