Laadpleinen van de toekomst klaar voor gebruik
15.Jun.2020

Laadpleinen van de toekomst klaar voor gebruik


 


Je elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met je elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan straks op steeds meer plekken en met steeds meer auto’s op een slim laadplein. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zo’n plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen. Vandaag opent staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.


 


Slim laden



Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”


 

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

 


Koploper laadpalen


Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

 

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.