Sociale ombudsvrouw Westerkwartier is van start gegaan
18.Aug.2020
Irma van Beek is van start gegaan als sociale ombudsvrouw van de gemeente Westerkwartier. De gemeenteraad vindt het belangrijk dat er een onafhankelijk persoon is voor inwoners, die tegen vraagstukken in het sociale domein aan lopen. De raad is dan ook blij dat er nu een start wordt gemaakt met dit belangrijke werk.

 

Procedures en regelgeving kunnen voor veel inwoners ingewikkeld zijn. Inwoners kunnen daarom met allerlei vragen zitten. Daarvoor kunnen ze nu terecht bij de sociale ombudsvrouw.

“Iedere inwoner met een vraag over zorg of ondersteuning mag verwachten dat naar hem of haar wordt geluisterd. En dat er met aandacht wordt gezocht naar een passende oplossing of een helder antwoord. Dat iemand je begrijpt, zeker in een kwetsbare situatie, betekent vaak al veel. Daar zet ik mij graag voor in”, aldus Irma van Beek.

 

Géén klachtenloket

De sociale ombudsvrouw is nadrukkelijk géén klachtenloket. Zij komt op voor de belangen van inwoners als het gaat om zorg en ondersteuning bij wonen, leven en werken. Zij volgt de gemeente daarin kritisch. Inwoners kunnen kosteloos gebruik maken van de diensten van de sociale ombudsvrouw.

 

Zorgvuldige keuze

De keuze voor Irma van Beek is tot stand gekomen na een zorgvuldig proces, waarbij raadsleden de uiteindelijke keuze hebben gemaakt. Hierbij werden zij ondersteund door de griffie en betrokken medewerkers van de gemeente Westerkwartier.