Leerlingen 40 basisscholen in Drenthe krijgen BIJles
27.Aug.2020
In actie tijdens de (Wilde) BIJles
Leerlingen van zo'n 40 Drentse basisscholen krijgen dit schooljaar niet alleen les over de bij, maar krijgen ook de kans om hun eigen schoolplein bijvriendelijker te maken. Dit doen ze met een onderwijsproject van IVN Noord, waarbij samen wordt gewerkt met Landschapsbeheer Drenthe bij het aanpassen van de schoolomgeving. Het project start met een film waarin boswachter Arjan Postma kort het probleem van de achteruitgang van de wilde bijen schetst en de leerlingen uitdaagt om zelf op onderzoek te gaan en hun eigen schoolomgeving te verbeteren. In heel Nederland en dus ook in Drenthe is er een dramatische teruggang in het aantal bijensoorten. Meer dan de helft van de bijna 360 soorten bijen die in Nederland voorkomen staan op de rode lijst en 34 soorten zijn zelfs geheel uit Nederland verdwenen. Met dit project verbeteren we niet alleen direct de leefomgeving van bijen, maar creëren we ook bewustwording bij kinderen: onze natuurbeschermers van de toekomst.

Ontdekpad: leren door te doen
IVN Noord ontwikkelde met hulp van studenten van Van Hall Larenstein een ontdekpad over wilde bijen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 leren met de opdrachten op een uitdagende en vernieuwende manier over het leven van dit belangrijke beestje, over de diversiteit en het belang van bepaalde groepen wilde bijen. Bij alle opdrachten wordt eerst wat verteld over verschillende soorten bijen: bijvoorbeeld wat en hoe ze eten en waar ze leven. En daarna mogen ze zelf aan de slag. Zo moeten ze als een echte bij voedsel gaan zoeken, met een namaak-aardhommel proberen om nectar uit een bloem te halen en met een lepeltje en water een stevige tunnel graven, net als een zandbij.

Is het schoolplein eigenlijk wel bijvriendelijk?
Leerlingen van de hogere groepen (7 en 8) kunnen vervolgens met behulp van onderzoekskaarten onderzoeken hoe bijvriendelijk hun eigen schoolplein eigenlijk is. Kunnen de bijen er bijvoorbeeld wel voldoende voedsel vinden? Hiervoor moeten de leerlingen in de schoolomgeving onder andere op zoek naar planten die vroeg in het voorjaar bloeien, maar ook naar planten die juist later in het jaar bloeien. Ook moeten ze kijken of er op dit moment bloemen bloeien waarvan ze stuifmeel kunnen verzamelen. En ze gaan ontdekken of er voldoende nestelgelegenheid en beschutting is. Allemaal belangrijke eisen die wilde bijen aan hun leefomgeving stellen.

Actie: eigen schoolplein bijvriendelijker maken
Dankzij een financiële bijdrage van de provincie Drenthe kan Landschapsbeheer Drenthe scholen helpen bij het bijvriendelijker maken van hun schoolomgeving. Het gaat dan om de scholen die in een scholennetwerk van IVN Noord zitten en deelnemen aan dit project. Deze scholen kunnen met deze ondersteuning maatregelen nemen die voor hun schoolplein het beste zijn om de bijen te helpen. Wat dat is, verschilt per school. De maatregelen zijn erop gericht om voldoende voedsel en nestelgelegenheid aan te bieden. Het onderzoek dat de leerlingen hebben gedaan, is hierbij natuurlijk van belang; zij kunnen met voorstellen komen hoe hun plein het best bijvriendelijk gemaakt kan worden.

Voor alle scholen van NME scholennetwerk
In Drenthe heeft IVN een scholennetwerk waarin zo'n 200 basisscholen structureel deelnemen aan natuureducatieprojecten. Docenten worden per project door IVN-medewerkers getraind en kunnen vervolgens zelf het project op school draaien. De komende jaren draait het project over de wilde bijen in alle Drentse NME scholennetwerken van IVN. Scholen uit Borger-Odoorn, Hoogeveen en Coevorden hebben de primeur en krijgen dit schooljaar al de kans om dit project uit te voeren.