Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien start nieuwe campagne “Skip die peuken, pak je pegelsâ€
26.Oct.2020
Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien start nieuwe campagne “Skip die peuken, pak je pegels”
Op 26 oktober start het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien* een nieuwe campagne om scholieren
te motiveren om te stoppen met roken. Dit doen ze met een muzikaal tintje. In navolging op de
eerdere campagne AarzelNiet, waar werd ingestoken op het gesprek tussen rokers en niet-rokers,
wordt nu een campagne gestart gericht op scholieren in de leeftijd 12-25 jaar. Met de slogan: ‘Wat is
roken jou waard? Skip die peuken, pak je pegels’ wordt de jeugd aan het denken gezet over de
financiële gevolgen van het roken. Want dat roken schadelijk is voor je gezondheid lijkt voor de
meeste scholieren geen argument te zijn om te stoppen met roken.
Wie rookt er nog?
Hoewel er steeds minder jongeren roken, rookt nog bijna 1 op 10 scholieren in de provincie Groningen.
Op het VMBO in klas 3 rookt zelfs 1 op de 6 scholieren (bron: Jeugdgezondheidsmonitor 2019 GGD
Groningen). Dit was voor het Netwerk de aanleiding om samen met scholieren deze campagne te starten
en hen bewust te maken van hun rookgedrag.
Wat is roken waard?
Elly Pastoor, wethouder gemeente Westerkwartier: “We willen gezondheidswinst voor jong en oud.
Voor de volgende generatie zetten we er op in dat niet-roken normaal is. Het regionale netwerk heeft
samen met scholieren nagedacht over hoe we ze het beste kunnen bereiken. Uit onderzoek blijkt dat
scholieren worden geleid door emotie en beloning op korte termijn. Argumenten als ‘het is slecht voor
je gezondheid’ komen niet aan, dat staat te ver van ze af. Daarom hebben we gekozen voor een aanpak
waarbij direct duidelijk wordt wat de winst is om niet te roken. Dit onder de noemer “Wat is roken jou
waard?” We laten zien wat je kunt kopen voor het geld dat je anders kwijt bent aan roken. We denken
hiermee in ieder geval de aandacht van de scholieren te krijgen en de gevolgen van roken op deze
manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk is de slogan ook op te vatten in de betekenis van wat roken je
nu echt waard is: je geld en natuurlijk ook je eigen gezondheid.”
Online boodschap van rapper
Vanaf 26 oktober start de campagne op verschillende sociale media-kanalen. Hiervoor is de lokaal
bekende rapper Mark Roggebrood ingezet. Hij geeft op zijn manier scholieren die roken een boodschap
mee om over na te denken. Er worden ook TikTok filmpjes gemaakt op deze rap en deze filmpjes
worden begin november gelanceerd.
Meer informatie is te lezen op www.watisrokenwaard.nl
(* Het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien bestaat uit alle Groninger gemeenten, onderwijsinstellingen,
zorgorganisaties en meerdere partijen waar GGD Groningen de initiator van is. Een groot aantal partners van het netwerk kunt u terugvinden op www.aarzelniet.nl.
Op 26 oktober start het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien* een nieuwe campagne om scholieren
te motiveren om te stoppen met roken. Dit doen ze met een muzikaal tintje. In navolging op de
eerdere campagne AarzelNiet, waar werd ingestoken op het gesprek tussen rokers en niet-rokers,
wordt nu een campagne gestart gericht op scholieren in de leeftijd 12-25 jaar. Met de slogan: ‘Wat is
roken jou waard? Skip die peuken, pak je pegels’ wordt de jeugd aan het denken gezet over de
financiële gevolgen van het roken. Want dat roken schadelijk is voor je gezondheid lijkt voor de
meeste scholieren geen argument te zijn om te stoppen met roken.
Wie rookt er nog?
Hoewel er steeds minder jongeren roken, rookt nog bijna 1 op 10 scholieren in de provincie Groningen.
Op het VMBO in klas 3 rookt zelfs 1 op de 6 scholieren (bron: Jeugdgezondheidsmonitor 2019 GGD
Groningen). Dit was voor het Netwerk de aanleiding om samen met scholieren deze campagne te starten
en hen bewust te maken van hun rookgedrag.
Wat is roken waard?
Elly Pastoor, wethouder gemeente Westerkwartier: “We willen gezondheidswinst voor jong en oud.
Voor de volgende generatie zetten we er op in dat niet-roken normaal is. Het regionale netwerk heeft
samen met scholieren nagedacht over hoe we ze het beste kunnen bereiken. Uit onderzoek blijkt dat
scholieren worden geleid door emotie en beloning op korte termijn. Argumenten als ‘het is slecht voor
je gezondheid’ komen niet aan, dat staat te ver van ze af. Daarom hebben we gekozen voor een aanpak
waarbij direct duidelijk wordt wat de winst is om niet te roken. Dit onder de noemer “Wat is roken jou
waard?” We laten zien wat je kunt kopen voor het geld dat je anders kwijt bent aan roken. We denken
hiermee in ieder geval de aandacht van de scholieren te krijgen en de gevolgen van roken op deze
manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk is de slogan ook op te vatten in de betekenis van wat roken je
nu echt waard is: je geld en natuurlijk ook je eigen gezondheid.”
Online boodschap van rapper
Vanaf 26 oktober start de campagne op verschillende sociale media-kanalen. Hiervoor is de lokaal
bekende rapper Mark Roggebrood ingezet. Hij geeft op zijn manier scholieren die roken een boodschap
mee om over na te denken. Er worden ook TikTok filmpjes gemaakt op deze rap en deze filmpjes
worden begin november gelanceerd.
Meer informatie is te lezen op www.watisrokenwaard.nl
(* Het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien bestaat uit alle Groninger gemeenten, onderwijsinstellingen,
zorgorganisaties en meerdere partijen waar GGD Groningen de initiator van is. Een groot aantal partners van het netwerk kunt u terugvinden op www.aarzelniet.nl.