Hoe ziet Roden er in de toekomst uit?
3.Nov.2020
Hoe ziet Roden er in de toekomst uit?
Hoe ziet Roden er over pakweg 10 – 20 jaar uit? Die vraag wil Gemeentebelangen Noordenveld
graag samen met jou beantwoorden via een online-event op donderdag 5 november.
Roden over 10 tot 20 jaar; het lijkt misschien nog ver weg, maar deze vraag is wel degelijk relevant.
Beslissingen die nu genomen worden kunnen direct of indirect gevolgen hebben voor Roden in 2040.
Gemeentebelangen wil voorkomen dat Roden op slot wordt gezet en zoekt daarom naar de juiste
sleutel. Wellicht beschik jij over deze sleutel?
Is er voldoende ruimte voor woningbouw in Roden? Hoe ziet de Brink er uit? En waar rijdt het
verkeer langs? Hoe aantrekkelijk is het centrum van Roden? Hoe kunnen wij onze sportverenigingen
optimaal en toekomst bestendig faciliteren? En hoe behouden wij het mooie groene karakter van
Roden?
Praat daarom op donderdag 5 november met ons mee!
Woningbouw
De laatste woningbouwrapporten bevestigen het; Noordenveld is een populaire woongemeente.
Volgens de laatste cijfers bestaat er een sterke vraag naar woningen in Peize, Norg en Roden. Omdat
het uitgangspunt voor het gemeentebestuur van Noordenveld is ‘bouwen naar behoefte’ zou er dus
gebouwd moeten worden.
In Peize wordt Peize Zuid ontwikkeld en in Norg zijn de woningen op het Oosterveld in aanbouw. In
Roden wordt ingezet om eerst de binnen-dorpse locaties te bebouwen zoals de Vrijetijdsboulevard,
TNT-locatie en de hoek Kanaalstraat/ Wilhelminastraat. Maar dit is niet genoeg om de behoefte te
dekken. Dus de vraag ligt nu voor waar op welke manier Roden zich verder kan ontwikkelen om te
voldoen aan deze woningbehoefte. Of is Roden misschien toch groot genoeg?
Het centrum van Roden
De centra in Nederland zijn volop in beweging. Er wordt gezocht naar een nieuw evenwicht van
wonen, (digitaal) winkelen en verblijven. Al enige tijd wordt daarom gewerkt aan het vernieuwen van
het centrum van Roden. Het winkelaanbod zorgt er nu voor dat het dorp fungeert als een regionaal
koopcentrum. Het is de bedoeling dit zo te behouden en te versterken. Zo is het dorpshart ‘de
Albertsbaan’ verfraaid tot een verblijfs- en parkeerplein in het hart van het centrum en wordt
momenteel gewerkt aan een nieuw en veilig busstation. In het aankomende voorjaar wordt gestart
met de aanpak van de Heerestraat en later ook de Wilhelminastraat. Ook de Brink en Raadhuisstraat
zijn opgenomen in ontwikkelingsplannen van het centrum van Roden. Maar is het uitvoeren van deze
plannen voldoende om een toekomstbestendig centrum te creëren dat tegemoetkomt aan de
huidige ontwikkelingen?
Sport in Roden
In het coalitieakkoord Verbinden, Samenwerken, Doen! is afgesproken om met de Noordenveldse
sportverenigingen in gesprek te gaan en tot een toekomstbestendig sportlandschap te komen.
Hierbij wordt ingezet op o.a. kunstgras, energiebesparing en samenwerking tussen sport en scholen.
Dat de ijs-, hockey, tennis-, korfbal- en voetbalclubs met nieuw elan de toekomst tegemoet kunnen.
Sport draagt natuurlijk ook uitstekend bij aan het gezond houden van de Noordenveldse
samenleving. Preventie dus.
Voor een aantal verenigingen is er een kunstgrasveld of een multifunctionele sportaccommodatie
gerealiseerd en voor een aantal is er een concreet plan om dit te verwezenlijken. Maar hoe
ontwikkelt de sport in Roden zich de komende jaren? Wordt het lidmaatschap straks niet ingeruild
voor een playstation? Of moeten clubs misschien meer gaan samenwerken?
Verkeer
Uit recente verkeersonderzoeken blijkt dat er sprake is van toenemende verkeersdruk in het centrum
van Roden. De wegen rondom de het centrum slibben langzaam dicht en de prognose is dat dit in de
toekomst voor problemen gaat zorgen. Het verkeer gaat dus een grotere rol spelen in de
ontwikkeling van Roden. De Brink, de Heerestraat en de Raadhuisstraat zijn de belangrijkste
verkeersaders van Roden. Veel doorgaand verkeer, waaronder ook zwaar vracht- en
landbouwverkeer, passeert hier het centrum van Roden. Zorgt dit voor onveilige situaties? En komt
dit de sfeer en ambiance op de terrassen ten goede?
Moet de Brink de belangrijkste verkeersader van Roden blijven of moet het de huiskamer van Roden
worden met volop ruimte voor horeca en recreatie? Maar waar moet dan het doorgaande en zware
verkeer langs? Over de Ceintuurbaan-oost, dwars door het Mensingebos? Of zijn er nog andere reële
opties?
Zoom-meeting
Datum Donderdag 5 november
Tijd: 20:00 tot ca 22:00 uur
Waar te zien? Via de Zoom-meeting:
https://zoom.us/j/99689053126?pwd=K2pkZE55cnRTemJVTzMvb1hYRlc5UT09
Via onze Facebookpagina: /GemeentebelangenNoordenveld
Meepraten? Meld je alvast aan via info@gemeentebelangennoordenveld.nl
Hoe ziet Roden er over pakweg 10 – 20 jaar uit? Die vraag wil Gemeentebelangen Noordenveld
graag samen met jou beantwoorden via een online-event op donderdag 5 november.
Roden over 10 tot 20 jaar; het lijkt misschien nog ver weg, maar deze vraag is wel degelijk relevant.
Beslissingen die nu genomen worden kunnen direct of indirect gevolgen hebben voor Roden in 2040.
Gemeentebelangen wil voorkomen dat Roden op slot wordt gezet en zoekt daarom naar de juiste
sleutel. Wellicht beschik jij over deze sleutel?
Is er voldoende ruimte voor woningbouw in Roden? Hoe ziet de Brink er uit? En waar rijdt het
verkeer langs? Hoe aantrekkelijk is het centrum van Roden? Hoe kunnen wij onze sportverenigingen
optimaal en toekomst bestendig faciliteren? En hoe behouden wij het mooie groene karakter van
Roden?
Praat daarom op donderdag 5 november met ons mee!
Woningbouw
De laatste woningbouwrapporten bevestigen het; Noordenveld is een populaire woongemeente.
Volgens de laatste cijfers bestaat er een sterke vraag naar woningen in Peize, Norg en Roden. Omdat
het uitgangspunt voor het gemeentebestuur van Noordenveld is ‘bouwen naar behoefte’ zou er dus
gebouwd moeten worden.
In Peize wordt Peize Zuid ontwikkeld en in Norg zijn de woningen op het Oosterveld in aanbouw. In
Roden wordt ingezet om eerst de binnen-dorpse locaties te bebouwen zoals de Vrijetijdsboulevard,
TNT-locatie en de hoek Kanaalstraat/ Wilhelminastraat. Maar dit is niet genoeg om de behoefte te
dekken. Dus de vraag ligt nu voor waar op welke manier Roden zich verder kan ontwikkelen om te
voldoen aan deze woningbehoefte. Of is Roden misschien toch groot genoeg?
Het centrum van Roden
De centra in Nederland zijn volop in beweging. Er wordt gezocht naar een nieuw evenwicht van
wonen, (digitaal) winkelen en verblijven. Al enige tijd wordt daarom gewerkt aan het vernieuwen van
het centrum van Roden. Het winkelaanbod zorgt er nu voor dat het dorp fungeert als een regionaal
koopcentrum. Het is de bedoeling dit zo te behouden en te versterken. Zo is het dorpshart ‘de
Albertsbaan’ verfraaid tot een verblijfs- en parkeerplein in het hart van het centrum en wordt
momenteel gewerkt aan een nieuw en veilig busstation. In het aankomende voorjaar wordt gestart
met de aanpak van de Heerestraat en later ook de Wilhelminastraat. Ook de Brink en Raadhuisstraat
zijn opgenomen in ontwikkelingsplannen van het centrum van Roden. Maar is het uitvoeren van deze
plannen voldoende om een toekomstbestendig centrum te creëren dat tegemoetkomt aan de
huidige ontwikkelingen?
Sport in Roden
In het coalitieakkoord Verbinden, Samenwerken, Doen! is afgesproken om met de Noordenveldse
sportverenigingen in gesprek te gaan en tot een toekomstbestendig sportlandschap te komen.
Hierbij wordt ingezet op o.a. kunstgras, energiebesparing en samenwerking tussen sport en scholen.
Dat de ijs-, hockey, tennis-, korfbal- en voetbalclubs met nieuw elan de toekomst tegemoet kunnen.
Sport draagt natuurlijk ook uitstekend bij aan het gezond houden van de Noordenveldse
samenleving. Preventie dus.
Voor een aantal verenigingen is er een kunstgrasveld of een multifunctionele sportaccommodatie
gerealiseerd en voor een aantal is er een concreet plan om dit te verwezenlijken. Maar hoe
ontwikkelt de sport in Roden zich de komende jaren? Wordt het lidmaatschap straks niet ingeruild
voor een playstation? Of moeten clubs misschien meer gaan samenwerken?
Verkeer
Uit recente verkeersonderzoeken blijkt dat er sprake is van toenemende verkeersdruk in het centrum
van Roden. De wegen rondom de het centrum slibben langzaam dicht en de prognose is dat dit in de
toekomst voor problemen gaat zorgen. Het verkeer gaat dus een grotere rol spelen in de
ontwikkeling van Roden. De Brink, de Heerestraat en de Raadhuisstraat zijn de belangrijkste
verkeersaders van Roden. Veel doorgaand verkeer, waaronder ook zwaar vracht- en
landbouwverkeer, passeert hier het centrum van Roden. Zorgt dit voor onveilige situaties? En komt
dit de sfeer en ambiance op de terrassen ten goede?
Moet de Brink de belangrijkste verkeersader van Roden blijven of moet het de huiskamer van Roden
worden met volop ruimte voor horeca en recreatie? Maar waar moet dan het doorgaande en zware
verkeer langs? Over de Ceintuurbaan-oost, dwars door het Mensingebos? Of zijn er nog andere reële
opties?
Zoom-meeting
Datum Donderdag 5 november
Tijd: 20:00 tot ca 22:00 uur
Waar te zien? Via de Zoom-meeting:
https://zoom.us/j/99689053126?pwd=K2pkZE55cnRTemJVTzMvb1hYRlc5UT09
Via onze Facebookpagina: /GemeentebelangenNoordenveld
Meepraten? Meld je alvast aan via info@gemeentebelangennoordenveld.nl