Hoe gaat het nu met Hendrik Liewes?
13.Nov.2020
Voor onze vaste rubriek in deze coronatijd maken we een rondje langs ondernemers in Noordenveld om te vragen hoe het met ze gaat. Vandaag leest het verhaal van Hendrik Liewes van Opel dealer Liewes Roden.

Hoe gaat het nu met jou in deze coronatijd?
"Met mij gaat het gelukkig goed, al blijft het toch een vervelende en onzekere tijd voor iedereen. Hopelijk gaan we volgend jaar weer terug naar het “normale “ leven en blijft iedereen gezond."

Zou je jezelf voor willen stellen aan de lezers van DitisRoden?
"Mijn naam is Hendrik Liewes en ik ben werkzaam in ons familiebedrijf Opel dealer Liewes Roden. Ik ben woonachtig samen met mijn gezin in Roden en ben 37 jaar."

Hoeveel invloed heeft corona op jullie bedrijf gehad? Hebben jullie veel aanpassingen moeten doen?
"Het heeft eigenlijk een gezicht met 2 kanten. Aan de ene kant hebben wij meer gebruikte auto’s verkocht dan vorig jaar en aan de andere kant zijn er iets minder nieuwe auto’s verkocht. De werkplaats is het hele jaar goed bezet en hierin hebben wij voldoende werk. We hebben wel aantal aanpassingen gedaan. Deze punten stonden al op onze lijst, maar zijn sneller ingevoerd door de corona ontwikkelingen. We hebben nu de mogelijkheid van de haal en breng service voor onderhoud/reparatie. Dan kan de klant gewoon thuis of op het werk blijven en halen wij de auto daar op en brengen deze terug als hij klaar is. Uiteraard doen we dit met voorzorgmaatregelen (beschermhoezen in de auto van de klant en ook draagt het personeel een mondkapje). Daarnaast kan je nu bij ons een gebruikte auto volledig online kopen. Na de online veilige aankoop via iDeal brengen wij de auto bij de klant thuis en kan hij of zij deze 14 dagen proberen. Alles regelen wij en als de auto op wat voor manier niet bevalt (bijvoorbeeld hij blijkt te klein of hij zit toch niet lekker) dan halen wij de auto weer op en wordt het aankoopbedrag (wat op een beveiligde rekening staat) weer op de rekening terug gestort. Ook introduceren wij binnenkort het Liewes Service Plan. Hiermee kan de klant met een (gebruikte) auto via een onderhoudsabonnement een maandelijks bedrag betalen. Als de auto dan een onderhoudsbeurt, APK of reparatie nodig heeft voeren wij dit hiervoor uit. Voordeel voor de klant is dat hij/zij niet in één keer een factuur krijgt voor deze werkzaamheden, maar dat dit via een maandelijks bedrag gaat. Ook weet de klant precies waar hij/zij aan toe is en wat hij/zij hier voor krijgt."

De elektrische auto maakt zijn opmars in Nederland, vernemen jullie deze trend ook bij Liewes Roden?
"Wij hebben dit jaar al veel elektrische auto’s mogen afleveren en ook komen er nog leuke nieuwe modellen aan in het komende jaar. De vraag erna is inderdaad meer t.o.v andere jaren."

Jullie zijn een echt familiebedrijf, hoeveelste van de generatie ben jij?
"Laurens en ik zijn de vierde generatie in ons bedrijf. Het klinkt voor ons eigenlijk heel normaal, maar we beseffen ook dat het ook wel bijzonder is. Je ziet het toch in de autobranche steeds minder. Veel familiebedrijven zijn overgenomen door grote holdings. Dit is bij ons niet het geval. In 2024 bestaat ons bedrijf 100 jaar en dat is natuurlijk een enorme mijlpaal. We gaan elke dag met plezier naar ons werk en proberen ons bedrijf steeds weer beter te maken voor onze klanten."

Aan wie wil jij de vraag “Hoe gaat het met jou?” graag door stellen?
"Ik zou graag deze vraag door willen stellen aan Stefan Wendel van Videospot. Hij is nog niet zolang gelden begonnen met een eigen bedrijf (Videospot.nl) en hij maakt zeer leuke drone en video content. Ook voor ons heeft hij al wat leuke video’s gemaakt."

Coby van Zanten©️

Â