Hoe gaat het nu met Pascal en Jeroen van Joy Roden
15.Jan.2021
We zijn helaas nog steeds niet van de corona af, dus onze rubriek gaat ook nog steeds door. We stellen deze week de vraag aan Pascal en Jeroen van Joy House of Brands in Roden.
Hoe gaat het nu met jullie?
"Het zijn rare tijden. Hoewel de verlenging van de lockdown er aan zat te komen was het natuurlijk geen leuk nieuws. Drie weken langer niet je passie kunnen uitoefenen en het leuke contact dat we met onze klanten hebben missen is best pittig. Daarbij is het ook financieel een enorme klap.
Gelukkig hebben we een heel leuk en gemotiveerd team en werken we met zijn allen aan alle tijdelijke extra mogelijkheden, de webshop en zorgen we ervoor dat de winkels alle klussen doen die normaal over de komende maanden verspreid zouden worden. Denk hierbij aan nieuwe inrichting, schilderen etc. De gezamenlijke inzet geeft veel energie om hierdoor te komen, juist samen."
Zouden jullie jezelf voor kunnen stellen aan de lezers van ditisroden?
"Wij zijn Pascal en Jeroen van Joy House of Brands, trotse 2e generatie in een familiebedrijf dat met behalve Joy ook al ruim 40 jaar met Bucky in Roden is gevestigd. Onze ouders Jannes en Jansje zijn in 1979 begonnen en sinds een aantal jaar hebben wij het stokje overgenomen. Wij werken samen met onze partners Cabien (Little Joy) en Stefan (Bedrijfsleider Joy). Wie weet dat 1 van onze kinderen ooit van ons het stokje weer kan overnemen.
Joy is een van de gezelligste winkels van Roden. Wij verkopen merkkleding van bijna alle bekende merken. Dit voor jong, oud, man of vrouw. Omdat we 2500m2 winkelruimte hebben kunnen we ook altijd iets moois aanbieden voor bijna elke portemonnee. We hebben dan ook in de kelder de speciale afdeling voor de kinderen en tieners: Little Joy.
De service staat bij Joy hoog in het vaandel. Het kopje koffie, het snelle inkorten van je jeans en eerlijk advies. Het moet voor iedereen prettig zijn om bij ons binnen te komen en rond te neuzen. Uiteraard is er altijd iemand van ons team aanwezig om je zo goed mogelijk te adviseren.
Wij kiezen er bewust voor om te kiezen voor een goed en vast team. Veel van onze adviseurs werken al lang bij Joy en iedereen maakt kans op een vast contract. Gezamenlijk zijn we Joy. We zijn van oudsher gespecialiseerd in spijkerbroeken. We merken ook dat we hiervoor heel veel vaste klanten hebben en ze ook vaak best even in de auto zitten om bij ons te komen.
Bij Joy verkopen we onder andere de volgende merken: PME Legend, Tommy Jeans, G-star, Superdry, Diesel, Replay, Vanguard, Loavies, Colourful Rebel, Opus, Scotch & Soda, Maison Scotch, Cars Jeans, Jack & Jones, Only, Vila, Pieces, Levi’s, Lyle & Scott, Fred Perry, Cast Iron, Gant, Street One, Angels, Mac en veel meer. Een groot deel van ons assortiment staat ook op joy.nl.*
Welke mogelijkheden hebben jullie kunnen creëren?
"De boodschap van de lockdown lekte eigenlijk op de zondag al uit. Hierdoor hebben we gelijk alle mogelijkheden besproken welke we acuut zagen. Denk hierbij aan het vullen van de webshop, bezorgen van pastassen, personal shoppen via facetime, bereikbaarheid via Whatsapp en ga zo maar door. Ook hebben we direct ingestoken dat de zichtbaarheid in deze tijd van groot belang is. Hierna hebben we met alle bedrijfsleiders van Joy bij elkaar gezeten en veel mogelijkheden bedacht."
Ik zag jullie noodkreet 'lokale helden verdwijnen', kunnen jullie dit wat meer toelichten?
" De overheid heeft ons en vele andere bedrijven sinds half december gesloten. Hierdoor draaien we maximaal 15% van onze normale omzet. Dit komt vooral door Joy.nl en de persoonlijke benadering van onze klanten. Van andere ondernemers horen we dat soms de 5% niet eens gehaald kan worden.
De regering heeft het daarbij steeds over de verschillende steunpakketten. Echter gaan deze per kwartaal en hebben we de belangrijkste weken van het jaar (rondom kerst) niet mogen draaien. Dit geeft een enorm omzetverlies in euro’s. Doordat wij in oktober en november nog redelijk ok gedraaid hadden met alle georganiseerde corona proof acties is dit echter geen 30% over dit totale kwartaal. Hierdoor is de compensatie die we krijgen naast een beperkt deel van de lonen helaas € 0,00 voor vaste lasten en voorraad. Die laatste is voor veel mode, schoenen en sportwinkels een groot probleem. Immers: zoals alleen wij hangen met 7 winkels bomvol winterjassen, truien en kerst gerelateerde nette kleding. Als we straks open moeten zal alles met veel korting verkocht moeten worden. De winter is dan immers bijna voorbij en er komen nu al volop zomerse artikelen binnen. Hierdoor ontstaat bij veel bedrijven een enorme druk. Opslaan is voor ons geen optie. De klant moet er bij Joy vanuit kunnen gaan dat ze altijd de laatste mode kopen.
Uiteraard willen wij en veel collega’s graag helpen om snel van het virus af te zijn. Echter zal er wel iets moeten worden gecompenseerd om de winkelstraten toekomst te bieden. Een sluiting vanaf de overheid is echt iets groters dan een normaal ondernemersrisico."
Aan wie mogen wij namens jullie de vraag 'Hoe gaat het nu met jou?' doorstellen?
"We horen veel geluiden over de supermarkten en lezen dat Jumbo Jansema gaat verhuizen. Wij zijn erg benieuwd naar hoe het daar gaat."
Coby van Zanten©ï¸
Hoe gaat het nu met jullie?
"Het zijn rare tijden. Hoewel de verlenging van de lockdown er aan zat te komen was het natuurlijk geen leuk nieuws. Drie weken langer niet je passie kunnen uitoefenen en het leuke contact dat we met onze klanten hebben missen is best pittig. Daarbij is het ook financieel een enorme klap.
Gelukkig hebben we een heel leuk en gemotiveerd team en werken we met zijn allen aan alle tijdelijke extra mogelijkheden, de webshop en zorgen we ervoor dat de winkels alle klussen doen die normaal over de komende maanden verspreid zouden worden. Denk hierbij aan nieuwe inrichting, schilderen etc. De gezamenlijke inzet geeft veel energie om hierdoor te komen, juist samen."
Zouden jullie jezelf voor kunnen stellen aan de lezers van ditisroden?
"Wij zijn Pascal en Jeroen van Joy House of Brands, trotse 2e generatie in een familiebedrijf dat met behalve Joy ook al ruim 40 jaar met Bucky in Roden is gevestigd. Onze ouders Jannes en Jansje zijn in 1979 begonnen en sinds een aantal jaar hebben wij het stokje overgenomen. Wij werken samen met onze partners Cabien (Little Joy) en Stefan (Bedrijfsleider Joy). Wie weet dat 1 van onze kinderen ooit van ons het stokje weer kan overnemen.
Joy is een van de gezelligste winkels van Roden. Wij verkopen merkkleding van bijna alle bekende merken. Dit voor jong, oud, man of vrouw. Omdat we 2500m2 winkelruimte hebben kunnen we ook altijd iets moois aanbieden voor bijna elke portemonnee. We hebben dan ook in de kelder de speciale afdeling voor de kinderen en tieners: Little Joy.
De service staat bij Joy hoog in het vaandel. Het kopje koffie, het snelle inkorten van je jeans en eerlijk advies. Het moet voor iedereen prettig zijn om bij ons binnen te komen en rond te neuzen. Uiteraard is er altijd iemand van ons team aanwezig om je zo goed mogelijk te adviseren.
Wij kiezen er bewust voor om te kiezen voor een goed en vast team. Veel van onze adviseurs werken al lang bij Joy en iedereen maakt kans op een vast contract. Gezamenlijk zijn we Joy. We zijn van oudsher gespecialiseerd in spijkerbroeken. We merken ook dat we hiervoor heel veel vaste klanten hebben en ze ook vaak best even in de auto zitten om bij ons te komen.
Bij Joy verkopen we onder andere de volgende merken: PME Legend, Tommy Jeans, G-star, Superdry, Diesel, Replay, Vanguard, Loavies, Colourful Rebel, Opus, Scotch & Soda, Maison Scotch, Cars Jeans, Jack & Jones, Only, Vila, Pieces, Levi’s, Lyle & Scott, Fred Perry, Cast Iron, Gant, Street One, Angels, Mac en veel meer. Een groot deel van ons assortiment staat ook op joy.nl.*
Welke mogelijkheden hebben jullie kunnen creëren?
"De boodschap van de lockdown lekte eigenlijk op de zondag al uit. Hierdoor hebben we gelijk alle mogelijkheden besproken welke we acuut zagen. Denk hierbij aan het vullen van de webshop, bezorgen van pastassen, personal shoppen via facetime, bereikbaarheid via Whatsapp en ga zo maar door. Ook hebben we direct ingestoken dat de zichtbaarheid in deze tijd van groot belang is. Hierna hebben we met alle bedrijfsleiders van Joy bij elkaar gezeten en veel mogelijkheden bedacht."
Ik zag jullie noodkreet 'lokale helden verdwijnen', kunnen jullie dit wat meer toelichten?
" De overheid heeft ons en vele andere bedrijven sinds half december gesloten. Hierdoor draaien we maximaal 15% van onze normale omzet. Dit komt vooral door Joy.nl en de persoonlijke benadering van onze klanten. Van andere ondernemers horen we dat soms de 5% niet eens gehaald kan worden.
De regering heeft het daarbij steeds over de verschillende steunpakketten. Echter gaan deze per kwartaal en hebben we de belangrijkste weken van het jaar (rondom kerst) niet mogen draaien. Dit geeft een enorm omzetverlies in euro’s. Doordat wij in oktober en november nog redelijk ok gedraaid hadden met alle georganiseerde corona proof acties is dit echter geen 30% over dit totale kwartaal. Hierdoor is de compensatie die we krijgen naast een beperkt deel van de lonen helaas € 0,00 voor vaste lasten en voorraad. Die laatste is voor veel mode, schoenen en sportwinkels een groot probleem. Immers: zoals alleen wij hangen met 7 winkels bomvol winterjassen, truien en kerst gerelateerde nette kleding. Als we straks open moeten zal alles met veel korting verkocht moeten worden. De winter is dan immers bijna voorbij en er komen nu al volop zomerse artikelen binnen. Hierdoor ontstaat bij veel bedrijven een enorme druk. Opslaan is voor ons geen optie. De klant moet er bij Joy vanuit kunnen gaan dat ze altijd de laatste mode kopen.
Uiteraard willen wij en veel collega’s graag helpen om snel van het virus af te zijn. Echter zal er wel iets moeten worden gecompenseerd om de winkelstraten toekomst te bieden. Een sluiting vanaf de overheid is echt iets groters dan een normaal ondernemersrisico."
Aan wie mogen wij namens jullie de vraag 'Hoe gaat het nu met jou?' doorstellen?
"We horen veel geluiden over de supermarkten en lezen dat Jumbo Jansema gaat verhuizen. Wij zijn erg benieuwd naar hoe het daar gaat."
Coby van Zanten©ï¸