Kinderen leren over voedsel en eten met interactieve praatplaten
26.Jan.2021
Kinderen leren over voedsel en eten met interactieve praatplaten
Kinderen hebben het recht om gezond op te groeien. Ze verdienen het om te leren wat gezonde voeding is. Maar hoe leert een kind dit in een wereld waarin snacks en snoep overal op de loer liggen? De school kan hierin een belangrijke rol spelen. Daarom lieten Jong Leren Eten Drenthe, Kans voor de Veenkoloniën en Drenthe gezond praatplaten over voedsel ontwikkelen voor leerkrachten van groep 1 t/m 4. Op dinsdag 26 januari kregen 40 Drentse leerkrachten tijdens een netwerkbijeenkomst van IVN Noord de primeur en leerden zij hoe ze met deze praatplaten, die worden aangeboden in een interactieve webapp, aan de slag kunnen.
Gezond gedrag kan je leren
Kinderen hebben het recht om op te groeien in een omgeving die hen stimuleert zich optimaal te ontwikkelen. Ze verdienen het om de juiste middelen aangereikt te krijgen om te leren wat gezond gedrag is. Meer kennis over voedsel speelt hierin een belangrijke rol. Maar hoe leert een kind wat gezonde voeding is in een wereld die voortdurend verleidt tot snacken, snoepen en overeten? Door ze al op jonge leeftijd te leren waar voedsel vandaan komt en hoe een gezond eetpatroon eruit ziet. En door ze mee te geven dat je je fit en sterk kan voelen door gezond te eten! Het is dus belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd voedselvaardigheden leren.
Interactieve praatplaten over voedsel als ondersteuning
Om leerkrachten te ondersteunen bij voedseleducatie hebben Kans voor de Veenkoloniën, Drenthe gezond en Jong Leren Eten Drenthe, interactieve digitale praatplaten laten ontwikkelen voor groep 1 t/m 4. De initiatiefnemer, dr. Louise Dekker, heeft de praatplaten in samenwerking met de Aletta Jacobs School of Public Health gemaakt. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van kennis uit wetenschappelijk onderzoek, specifiek gericht op Noord-Nederland. In LifeLines worden bijvoorbeeld 165.000 inwoners uit Noord-Nederland gevolgd. Hiermee zijn regionale eetpatronen geïdentificeerd. Bij de GECKO Drenthe cohort-studie is veel onderzoek gedaan naar leefstijl bij jonge kinderen. Deze informatie is gebruikt, zodat de praatplaten aansluiten bij de omgeving waarin kinderen opgroeien. De illustraties van Bert Dekker laten de diversiteit van voeding en eten zien, waarbij humor als belangrijk ingrediënt is meegenomen.
Het doel van de praatplaten is om:
- het gesprek over voeding tussen leerkracht en leerling in de onderbouw te bevorderen;
- een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van voedselvaardigheden van kinderen;
- kinderen te leren dat voedsel van dieren en planten komt en dus op een boerderij of in een moestuin wordt geproduceerd;
- te zorgen voor meer waardering voor groenten en fruit door te laten zien hoe het groeit;
Zoveel mogelijk leerlingen bereiken
Na 26 januari zullen de partners gezamenlijk zorgen voor een uitrol van de praatplaten over Drenthe en Groningen. Het is de bedoeling dat ze beschikbaar komen voor alle leerkrachten in de onderbouw. Werk je in het onderwijs en wil je ook aan de slag met voedseleducatie? Neem dan contact op met makelaar Jong Leren Eten Drenthe, Karlijn Meijerink via k.meijerink@ivn.nl.
|
|