Joy House of Brands: Een enorme dank aan onze trouwe medewerkers en klanten
7.Mar.2021
Lieve klanten,

Wat een bizarre tijd. Inmiddels staat de deur op een kier, maar de afgelopen 11 weken zijn een enorme achtbaan voor ons als famliebedrijf geweest. Mede door de aanmoediging van onze inkoopcombinatie Euretco hebben wij onderstaand geschreven. Een enorme dank aan onze trouwe medewerkers en klanten. Daarbij ook een duidelijke oproep voor de korte termijn

Samen…

Als familiebedrijf bestaan we sinds 1979. In die periode zijn we gegroeid van Bucky, het kleine eerste winkeltje van vader Jannes met 38m2 naar het huidige bedrijf waar we met 7 winkels meer dan 4.000m2 hebben en daarnaast sinds eind 2020 een goed werkende webshop. Een prachtig bedrijf waarin nu de 2e generatie broer en zus Jeroen en Pascal aan het roer staan. Hierop zijn we erg trots. Onze bedrijfsnaam dragen we echter ook met trots: Joy.

Samen…

Als familie kunnen we dit onmogelijk alleen doen. Ons team bestaat uit ruim 40 collega’s waarvan een heel groot deel ook echt al jarenlang met ons er alles aan doet om onze klanten elke dag weer een stralend gevoel te geven in hun nieuwe outfit. Iedereen binnen ons team draagt dezelfde kernwaarden mee en heeft liefde voor Joy als wij als familie. Het is dan ook niet vreemd dat behalve oprichters Jannes en Jansje, de 2e generatie Jeroen en Pascal, nu ook hun partners een belangrijke rol in het bedrijf hebben. Wij zijn met al onze collega’s samen de Joy familie. Zowel bij Joy voor de volwassenen als bij Little Joy voor de kinderen.

Samen…

Om elke bezoeker de beste outfit, dat optimale gevoel en net dat beetje extra’s te bieden kent Joy een groot aantal vaste leveranciers. Als nuchtere Noorderling wijzigen we dit zeker als er aanleiding toe is, maar ook een keer een minder seizoen bij een leverancier zal niet gelijk de samenwerking beëindigen. Samen met hen doen we er alles aan om de Joy experience te bieden. Dit zowel met de kledingleveranciers als die van het kopje koffie of de schoonmaak/desinfectieartikelen. Alleen kunnen we niets.

Samen…

Los van goederen hebben we nog te maken met belangrijke stakeholders. Als kleine winkelketen kan je hierbij denken aan de huurbazen, banken, de lokale gemeenten, INretail als brancheorganisatie en Euretco als inkoopcombinatie. Stuk voor stuk hebben we hier goede contacten mee. Veel panden huren we al jaren en ook bij de andere partijen zijn we al tientallen jaren aangesloten. Immers… Samen sta je immers veel sterker!

Samen…

Het was maart 2020. Premier Rutte gooit op zondagavond acuut alle horeca dicht. Ook worden er andere vergaande maatregelen genomen en het land schrikt in een paniekmodus. Corona heeft Nederland bereikt en er dreigt een gitzwart scenario. Wij mogen vooralsnog open blijven, maar zien acuut de omzet instorten. Pas richting de zomer zien we dit weer toenemen. De winkel is inmiddels behoorlijk aangepast om zo veilig mogelijk te kunnen werken en klanten te kunnen ontvangen. De handen zijn stuk gewassen. De desinfectiemiddelen zijn niet aan te slepen. Maar ook hier hebben we het als team samen met onze klanten gedaan. Er is tot half december geen Coronageval bij ons opgedoken en we hebben echt iedereen blij kunnen maken.

Samen…

Hoe enorm warm was de steun van onze trouwe klanten tijdens de lockdown. Massaal werden cadeaubonnen gekocht en vaak werd zelfs voor het eerst online kleding gekocht om ons te helpen. Dit alleen maar om ons te steunen. Een geweldig gevoel wat ons allemaal ontzettend goed heeft gedaan en het bedrijf ook daadwerkelijk door de eerste grote hobbels heeft geholpen.

Helaas niet samen….

Tot we ineens op 15 december 2020 niet meer open mogen. In de drukste periode van het jaar, waarin traditioneel het jaar gered word , is bij ons de deur dicht. 2020 eindigt hierdoor met flink rode cijfers. Helaas heeft dit uiteindelijk 11 weken geduurd tot deze weer op een kier kwam te staan afgelopen woensdag. Een enorme aderlating in omzet. Dit ondanks alle inspanningen van iedereen binnen het bedrijf om via internet, facetime, socials en het persoonlijk bezorgen nog voor omzet hebben gezorgd.

Samen is het kernwoord van het kabinet in deze crisis. Bedrijven mogen niet failliet gaan en er worden goede vergoedingen beloofd voor medewerkers, vaste lasten en voorraad. In praktijk blijft de aansluiting op de werkelijkheid helaas zeer beperkt.
Ook de regels zijn helaas niet samen gemaakt. In Bucky zijn 2 klanten welkom op 38m2. Dit willen wij zelf juist liever niet. Bij Joy Roden zijn er op de begane grond 2 klanten welkom op 1.100m2. Elk weldenkend mens snapt dat dit niet de bedoeling kan zijn EN dat dit niet uit kan.

Wij kunnen verantwoord open. Zowel ons team als onze fijne klanten houden zich goed aan de maatregelen. We ontsmetten, poetsen, spreiden en bewaren de anderhalve meter afstand. Maar nog belangrijker, zorgen we er ook voor dat klanten weer een complimentje krijgen. Ze de deur uitgaan om verantwoord een stukje afleiding te hebben.

Samen weer open?

Het is inmiddels 12 uur voor de winkelstraat. Niet alleen bij ons is het zwaar. Vele collega’s met ons hebben hun bedrijven opgebouwd met veel bloed, zweet en tranen. Ook zij zien dat hun bedrijven op dit moment met de grond gelijk worden gemaakt door de oneerlijke regels en zeer beperkte vergoedingen vanuit de overheid. Er moet iets gebeuren!

Wij zijn niet het probleem. Wij kunnen verantwoord open met voldoende spreiding. Gun ons onze klanten en wij hebben veel minder of zelfs geen vergoedingen nodig. Vergoedingen die overigens ineens 16 weken naar achter worden gezet en vele malen lager zijn dan de geleden schade. Het klinkt fantastisch in de media, maar het is bij lange na niet toereikend. Het is helaas niet eerlijk. We betalen als retailers de rekening.

Wij hopen in oktober 40 jaar Joy te vieren. Een prachtige mijlpaal voor ons als bedrijf en familie. Maar dan moeten we wel open.

Wij zullen onze schouders er onder blijven zetten en met ons fantastische team keihard werken om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Onze leveranciers werken enorm mee. Onze stakeholders helpen ons in de strijd om te openen. Als familiebedrijf zijn we dit ook verplicht naar de vorige, maar ook zeker de volgende generatie.

Komt u in de tussentijd op afspraak bij ons shoppen? Uiteraard veilig en vrijblijvend. Maar wel samen!

Tot snel in 1 van onze winkels? #mijnwinkelveiligopen

Jeroen Bezu
Namens de gehele familie Bezu.

Eigen foto