Krediet van 60.000 euro beschikbaar gesteld om verhuizing politiebureau voor te bereiden
11.Mar.2021
Het politiebureau van Roden verhuist waarschijnlijk naar het gemeentehuis. De gemeenteraad heeft donderdagavond een krediet van 60.000 euro beschikbaar gesteld om de verhuizing voor te bereiden, schrijft RTV Drenthe.





Ook wordt er een visie op de toekomst van het Noordenveldse gemeentehuis opgesteld. Op korte termijn wil men terug van drie ingangen naar één. Het college mikt hierbij op de 'oude ingang', in plaats van de huidige publiekshal.

 


Verder wil het college aan de slag met de duurzaamheid, toegankelijkheid en dienstverlening van het gebouw. Zo moet het gemeentehuis een positief voorbeeld zijn in de opgave om in 2040 als gemeente klimaatneutraal te zijn.

 

Nog dit jaar moet de gemeente de arbeidsomstandigheden op het gemeentehuis flink verbeteren. De Arbo-voorwaarden op de werkvloer zijn verouderd en de privacy zou niet overal even goed gewaarborgd zijn. De gemeenteraad gaf het college in een eerder stadium mee om deze arbeidsomstandigheden prioriteit te geven.

 


De raad kende het zogeheten 'voorbereidingskrediet' toe, al kreeg het college nog een aantal opmerkingen en suggesties mee. De VVD-fractie stemde tegen en ziet liever dat de gemeente pas op de plaats maakt. Zij vreest dat er nog veel financiële gevolgen achter de aanpassingen van het gemeentehuis wegkomen. "We zijn bang dat we hiermee een onomkeerbaar proces ingaan", aldus de VVD. De oppositiepartij vroeg al eerder of er geen andere locatie voor het gemeentehuis kan worden gevonden.

 

Zoals het nu lijkt start men op 1 juli van dit jaar met de aanpassingen aan het gemeentehuis, waarmee verhuizing van het politiebureau een feit moet worden. Op 1 januari 2022 moet het bureau in het gemeentehuis een feit zijn.