Phishing berichten van Woningnet in de mail. Open nooit het bericht
3.May.2021
Denkt u dat u een phishing mail heeft ontvangen? Klik niet op de link en deel nooit uw bankgegevens! U kunt ons verder helpen met het onderzoek naar de daders door dit formulier in te vullen. Wij beantwoorden deze e-mail niet, maar gebruiken de informatie die u met ons deelt voor verder onderzoek.
Als sinds een aantal maanden versturen internetcriminelen nepberichten (e-mail en sms) waarin ze ten onrechte de naam van WoningNet gebruiken. Email WoningNet <contact@teruggave-proces.nl>
In het bericht staat bijvoorbeeld dat u de verlengingskosten van uw inschrijving bij WoningNet moet betalen. Maar er zijn ook berichten in omloop waarin ze vragen om uw inschrijving te activeren voor 0.01 cent om te voorkomen dat WoningNet uw inschrijving sluit.
Wij adviseren u dringend om niet op de link te klikken en de zender te blokkeren en/of op de zwarte lijst te zetten!
WoningNet stuurt geen betaalverzoeken met links in de tekst.
WoningNet stuurt geen betaalverzoeken via de sms.
WoningNet sluit nooit een inschrijving na een periode van inactiviteit
Wij kunnen ons voorstellen dat u nog een aantal vragen heeft. Wij beantwoorden daarom hieronder de meest voorkomende vragen over dit onderwerp.
Hoe kan ik zien of de mail die ik heb ontvangen echt van WoningNet is?
Wij hebben twee tips voor u waarmee u dat zelf kunt controleren:
- WoningNet verstuurt alle betaalverzoeken per e-mail en dus nooit via sms of Whats app
- In een betaalverzoek van WoningNet staan geen linkjes naar een website.
Wanneer krijg ik bericht over mijn verlenging?
Log in op onze website en ga naar uw profiel en Betaalinformatie. Hier ziet u de eerstvolgende factuurdatum staan. Op die datum sturen wij u een bericht over uw verlengingskosten. Vanaf die datum kunt inloggen en betalen via het betaalscherm.
Ik wil mijn verlengingskosten betalen, hoe kan ik dat veilig doen?
Wij vragen u nooit om te betalen door op een link te klikken vanuit een e-mail, sms of what's app bericht.
Log altijd rechtstreeks in op onze website. Als u weer verlengingskosten moet betalen, krijgt u direct een betaalscherm
Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?
Wij willen benadrukken dat er geen sprake is van een datalek bij WoningNet. Willekeurige ingeschreven en niet ingeschreven personen ontvangen phishingberichten op hun e-mailadres. Oplichters hebben deze e-mailadressen op een andere manier verkregen en niet via één van de systemen van WoningNet.
Ik heb toch op de link geklikt, wat moet ik doen?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank om aan te geven dat er sprake is van digitale oplichting. Ook adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie. Lees op de website van de Fraudehelpdesk welke stappen u nog meer kunt ondernemen.
Wat is het verschil tussen smishing en phishing
Smishing is een samenvoeging van sms en phishing. Internetcriminelen sturen u een sms en proberen via de link toegang te krijgen tot uw bankrekening.
Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden naar een valse website gelokt, waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven.
Zie hieronder een voorbeeld een phishing sms:
Hoe kan ik een phishing e-mail herkennen?
Via de e-mail worden er verschillende varianten van het nepbericht verzonden. Hierin wordt gevraagd om de jaarlijkse verlengingskosten te betalen of om uw inschrijving te activeren om afsluiting te voorkomen. De teksten in de nepberichten herkent u aan de volgende kenmerken:
- de regio waar u wel/niet ingeschreven staat wordt nergens genoemd
- de tekst begint met de melding dat uw inschrijving binnen twee weken vervalt
- er staan meerdere spelfouten in de tekst
- er is alleen de optie om via iDEAL te betalen via een foutieve link
- Er staan verkeerde en niet bestaande factuurnummers in de tekst die allemaal eindigen op de cijfers 46. Bijvoorbeeld:
SRA-00368246
SGR-002312246
SRA-003122368246
SRA-00322168246
SRA-0012232046
A-00368246
Maar let op! Internetcriminelen lezen mee, dus inmiddels zijn meerdere factuurnummers mogelijk.
Gratis informatienummer
Via het gratis telefoonnummer 0800-0202562 geven wij uitleg en tips over phishing. Dit telefoonnummer kunt u 24 uur per dag bereiken. Houdt u er wel rekening mee dat dit een informatienummer is en dat u geen persoonlijk contact met een van onze medewerkers heeft.
Phishing in de media
AvroTros besteedde al meerdere keren aandacht aan de phishing actie namens WoningNet. Het laatste bericht kun u teruglezen op de website van AvroTros.
Pas op voor deze nieuwe mail van ‘WoningNet’, oplichters worden steeds geniepiger - Opgelicht?! - AVROTROS programma over oplichting en fraude en bedrog
Dit staat vermeld op Phishing berichten (woningnet.nl)