Hoe gaat het met Janita Ebbinge van Flowers & Lifestyle?
28.May.2021
In deze rare tijd is het fijn om anderen een hart onder de riem te steken. Door te vragen hoe het met iemand gaat of wat dacht je van een mooi bloemetje? Hoe was deze tijd voor een bloemenzaak? Je leest hier het verhaal van Janita Ebbinge van Flowers & Lifestyle.

Hoe gaat het met je?
"Goed! Net de drukte van Moederdag gehad. En blij dat we allemaal nog gezond zijn."

Kun je jezelf voorstellen aan de lezers?
"Janita Ebbinge, en al weer 15 jaar eigenaar van Flowers & Lifestyle in Roden. Dit doe ik samen met Henk.
De eerste 10 jaar was de winkel gevestigd in de Wilhelminastraat, daarna hebben wij 3 jaar een uitstapje gemaakt naar het begin van de Heerestraat om vervolgens te verhuizen naar onze huidige locatie waar wij nu meer dan twee jaar gevestigd zijn.
Deze fijne locatie is voor de klanten weer makkelijker bereikbaar en voor onszelf is het ideaal dat we een achteringang hebben voor de bevoorrading van de winkel
Al met al bestaan wij dus nu al 15 jaar, omdat ons 15 jarig jubileum in de periode viel van de lockdown hebben wij hier nog geen aandacht aan besteed, later gaan we hier zeker nog iets mee doen, wanneer alles weer iets normaler is."

Hoe was de coronatijd voor jou tot nu toe?
"Wij mogen niet klagen.
De eerste weken waren voor ons wel even spannend. Het was een onzeker tijd. Mogen wij open blijven of niet. Gaan de mensen wel bloemen kopen nu hen is opgedragen om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen voor noodzakelijke boodschappen de deur uit gaan? Dus maar voorzichtig inkopen, want ja dit is een vers product, en ik wilde ook niet te veel in huis hebben en dan het risico lopen dat alles in de container moest verdwijnen. Maar al heel snel werd duidelijk dat men het gezellig in en buiten huis (het was toen al lekker weer) wilden maken omdat veel mensen thuis zaten. Dus in de eerst weken ging ik bijna alle ochtenden vroeg naar de veiling om maar weer bloemen te kopen omdat wij toch meer verkochten dan dat wij verwacht hadden. De weken daarna toen bleek dat het druk bleef heb ik mijn inkoop aangepast zodat ik niet meer elke ochtend eerst op de veiling zat.

De verkoop bleef het hele jaar goed en toen kwam 14 december 2020. Ook wij moesten dicht.
Terwijl dit voor ons een extra drukke maand is i.v.m. met de kerst verkoop. Dit was een zeer hectische dag omdat het we direct die dag erna dicht moesten. We zijn die maandag langer open gebleven en die middag was het een gekkenboel in de winkel. De mensen gingen nog snel hun kerst inkopen halen.
In de loop van de avond bleek dat wij in de bloemenbranche met een verkooppunt buiten mochten doorverkopen. Dat was een gelukje voor ons. Dus alles maar weer omgebouwd en de kassa en de pin naar de voordeur, kerststukken en de boeketten naar buiten om zo de mensen ons assortiment te laten zien. Dit mocht eerst tot de kerst en na de kerst bleek dat we op deze voet door mochten. De voornaamste reden dat de bloemenbranche op deze voet door mocht was dat we ook rouwbloemwerk konden blijven leveren.

Sinds 28 april is de winkel weer open en kunnen wij de klanten weer binnen ontvangen en dat is toch wel weer heel fijn. Al is het met wat beperkingen, er mogen maximaal 3 klanten tegelijk in de winkel.
Maar we zijn heel blij dat we de hele coronatijd door een bijdrage hebben kunnen leveren om het de mensen thuis gezelliger te maken of ze een hart onder de riem konden steken. Want zeg nu zelf wie wordt er niet blij van bloemen?"

Was er ook een stijging te zien in de bloemverkoop doordat men een ander steunde in de coronatijd of zag je juist het tegenovergestelde?
"De eerste week was de verkoop redelijk normaal, maar toen naar Pasen toe werd het steeds drukker ook met bezorgen van bestellingen, wat we natuurlijk altijd al deden. Er werd ook veel in de winkel gekocht en dat was dan onder ander voor de mensen zelf om het thuis gezellig te maken.

Maar na Pasen bleef het druk met bestellingen om te bezorgen, deze werden gedaan in de winkel, per telefoon of via onze nieuwe webshop (de webshop hadden we nog niet, maar vanwege de Corona hebben we dit geregeld). Omdat je niet op bezoek mocht waren veel bestelling voor de ouders om ze te steunen in de Coronatijd. Verder waren veel bestellingen voor de verjaardag van iemand waar je ook niet naar toe mocht.

Omdat het voor iedereen een rare en drukke tijd was, kwamen er daarna ook bestellingen bij van bedrijven om hun werknemers te bedanken voor hun inzet in die tijd. Of om iemand beterschap te wensen, omdat ze toch helaas het virus hadden opgelopen. Nou, en toen naar de Moederdag toe, toen ontplofte de bloemenverkoop. Omdat kinderen niet naar hun moeder toe konden voor Moederdag werd er echt veel besteld wat wij mochten bezorgen, dan wel op zaterdag ervoor of op Moederdag zelf.
Daarna is het met bezorgen en nog steeds trouwens van bloemen om wat voor reden dan ook drukker gebleven dan voorheen."


Wat is nu de trend op bloemgebied?
"Wij verkopen op het ogenblik heel veel veld/plukboeketten, dit zijn wat lossere boeketten met veel diverse soorten bloemen, meestal in verschillende hoogtes. Maar het zijn ook heel kleurrijke boeketten. En alle kleuren mogen nu echt ook bij elkaar. Was het vroeger echt not done om bijvoorbeeld geel met roze te doen, nu mag het allemaal. Als je daar niet vrolijk van wordt!

En zie toch ook dat mensen weer meer planten in huis zetten, dit is ook nog weer goed voor je gezondheid, met name luchtzuiverende planten, deze zorgen onder andere voor meer zuurstof in de ruimte en dat is nu zeker goed, omdat er veel mensen thuis moeten werken."


Wat is jouw favoriete bloem?
"Dat is nog eigenlijk best wel een moeilijke vraag. Vind zo veel mooi en is ook nog weer per seizoen afhankelijk.
Maar op het ogenblik is het tijd voor Pioenrozen. Dat is toch wel 1 van mijn favorieten."

Aan wie mogen we de vraag doorstellen?
"Volgens mij is het in de huizenbranche ook een bijzondere tijd, ik ben benieuwd hoe het nu gaat met Jan Hut van Mijn Makelaar Jan Hut."

Coby van Zanten©️