Rol en inzet gemeente Noordenveld in bestrijding coronavirus onderzocht
30.Jun.2021
De rekenkamercommissie (RKC) van de gemeente Noordenveld heeft tussentijds de rol en inzet van de gemeente geëvalueerd bij de bestrijding van het Covid 19-virus. Informatie en opvattingen vanuit de gemeente zelf én vanuit de lokale samenleving zijn hiervoor onderzocht. Dit verkennende onderzoek is gedaan over de periode maart tot en met december 2020 en ging specifiek over de uitvoering van de zogenaamde Tozo-regeling (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers) voor ZZP’ers en de handhaving van en toezicht op de maatregelen in kader van de noodverordeningen afgekondigd door de Veiligheidsregio Drenthe. Het evaluatierapport wordt op woensdag 30 juni om 19.00 uur overhandigd aan burgemeester Klaas Smid.

 

Het doel van de evaluatie is de gemeenteraad inzicht te geven in de manier waarop het college van B&W, de gemeentelijke organisatie en de raad zelf invulling hebben gegeven aan deze taken. Daarbij wilde de RKC ook een beeld krijgen van de ervaringen van de inwoners en ZZP’ers van Noordenveld. Hiervoor werden twee onderzoeksbureaus ingeschakeld door de RKC: KplusV en CAB. KplusV richtte zich op het perspectief van de gemeente en CAB op het perspectief vanuit de lokale samenleving.

 

Conclusie en aanbevelingen Tozo-regeling

De RKC concludeert dat deTozo-regeling door de gemeente technisch goed (rechtmatig) is uitgevoerd. Wel bleken de geïnterviewde ZZP’ers een meer ‘warme’ communicatie te missen, met name ook over aanvullende voorzieningen en maatwerk (doelmatigheid). De RKC adviseert de gemeente dan ook om meer aandacht te besteden aan haar communicatiekanalen voor specifieke doelgroepen, zoals ZZP’ers. Een tweede aanbeveling is om het vaststellen van de juiste balans tussen rechtmatigheid en doelmatigheid opnieuw te agenderen bij het college en de gemeenteraad.

 

Conclusie en aanbevelingen handhaving en toezicht

De Noordenveldse samenleving heeft de coronacrisis gedurende de onderzoeksperiode zonder grote zichtbare incidenten en spanningen doorstaan. Ook de besmettingscijfers bleven relatief laag. Dat mag positief gewaardeerd worden. De gemeente leunde bij de handhaving van de maatregelen in de noodverordeningen sterk op communicatie en toezicht. Er werd niet of nauwelijks repressief gehandhaafd. De capaciteit voor zichtbare en herkenbare toezicht en handhaving in de publieke ruimte was gering. Op basis van deze conclusies adviseert de RKC de gemeente dan ook de handhavingscapaciteit en de communicatiestrategie te evalueren.

 

Advies voor de gemeenteraad

De RKC adviseert de gemeenteraad om op haar rol en positie tijdens deze crisis te reflecteren. Daarbij gaat het met name om de keuze voor een meer of minder (pro)actieve houding en taakinvulling. Dit in het licht van de democratische controle op activiteiten en besluiten van het gemeentelijk- en veiligheidsbestuur. Dit moet het noodzakelijk dualisme en daarmee de kwaliteit van beleid en uitvoering verder versterken.

 

Tot slot

Gemeenten hebben gezocht naar een balans tussen het bieden van ruimte aan de inwoners en het bieden van richting voor houvast. De gemeente Noordenveld koos in hoofdzaak voor het bieden van ruimte. Het slotadvies van de RKC is om een meer uitvoerige evaluatie te starten naar de leer- en verbeterpunten op een breder vlak dan deze tussentijdse evaluatie van de RKC. Hierbij zouden ook ervaringen van andere gemeenten en uitkomsten van (wetenschappelijke) onderzoeken meegenomen kunnen worden. De RKC waardeert de inzet en veerkracht die alle betrokkenen tijdens de crisis getoond hebben.

 

Foto© ditisRODEN.nl/Joris Brouwer