Westerkwartier:Project Next Education ontvangt bijdrage uit Google Data Center Community Grants Program
28.Oct.2021
Westerkwartier:Project Next Education ontvangt bijdrage uit Google Data Center Community Grants Program
Het Google Data Center Community Grants Program heeft een bijdrage beschikbaar gesteld van € 18.500 aan het project Next Education. Google ondersteunt met dit programma innovatieve projecten met impact op het gebied van: onderwijs, algemeen economisch belang, overbruggen van de digitale kloof, duurzaamheid, gezondheid – wetenschap, en kunst – cultuur.
Project Next Education
Next Education is een project van de gemeente Westerkwartier, Stichting Quadraten, de Rijksuniversiteit Groningen en het Fablab Groningen. Het project is erop gericht om kinderen van de basisschool technische en academische vaardigheden te leren, waarmee ze maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Wethouder onderwijs, Elly Pastoor, is erg blij met de bijdrage van Google. “Deze financiële bijdrage betekent dat er waardering is voor ons project. We zijn blij dat we hierdoor het project helemaal naar wens kunnen uitvoeren en we heel veel leerlingen en leraren kunnen bereiken. Ik vind het heel erg belangrijk dat we leerlingen op jonge leeftijd in contact brengen met onderzoek. Dat verruimt hun blik op de wereld.”
Leren anders te denken en onderzoeken
Aan het project nemen basisscholen deel van de Stichting Quadraten. Ook Wilma Drenth, lid van het College van bestuur van Stichting Quadraten is blij met de bijdrage van Google: “Eén van de kernwaarden van Quadraten is ondernemend handelen. Dat betekent voor ons dat we kinderen willen helpen om 'out of the box' te leren denken en dat we het onderzoekend vermogen willen vergroten, door de nieuwsgierigheid van het kind op te wekken. Daarnaast voelen we ons maatschappelijk verantwoordelijk en hebben we oog voor de ander en de omgeving. Dit alles komt samen in het project. Door deze bijdrage kunnen we doorgaan met dit project en daar zijn we heel blij mee.”
Onderzoeks- en computervaardigheden
In het project Next Education leren kinderen van groepen 6, 7 en 8 van de basisschool aan de hand van een maatschappelijk relevant vraagstuk hun onderzoeks- en computervaardigheden te verfijnen.
Bodemkwaliteit en Biodiversiteit
De onderzoeksopdracht bij het thema Bodemkwaliteit en Biodiversiteit is: onderzoek wat er nodig is om een moes- en of plantentuin te maken die verschillende dieren en planten stimuleert. Dit gebeurt met een stoeptegeltuin die thuis, op het schoolplein of een andere plek aanleggen, ook wel hun eigen ‘living lab’.
Begeleiding en kans op droomtuin
De leerlingen krijgen hulp van de Rijksuniversiteit en Fablab zodat ze meetinstrumenten kunnen maken, bijvoorbeeld een vochtmeter die ze zelf gaan programmeren met Microbit. Ook krijgen de kinderen begeleiding van leerlingen van het AOC Terra (School voor Groen Onderwijs). De deelnemende scholen kunnen 1500 euro winnen voor de daadwerkelijke aanleg van hun droomtuin.
Gelijke en betere kansen voor elk kind
De behoefte voor het project komt vanuit een wens van ouders, leraren en andere partijen in de samenleving om kinderen gelijke en betere kansen te geven in het vervolgonderwijs en in de samenleving. Het project draait om goed en actueel onderwijs. En om kinderen al op jonge leeftijd onderzoeksvaardigheden bij te brengen en bewust laten worden van maatschappelijke vraagstukken.
Het Google Data Center Community Grants Program heeft een bijdrage beschikbaar gesteld van € 18.500 aan het project Next Education. Google ondersteunt met dit programma innovatieve projecten met impact op het gebied van: onderwijs, algemeen economisch belang, overbruggen van de digitale kloof, duurzaamheid, gezondheid – wetenschap, en kunst – cultuur.
Project Next Education
Next Education is een project van de gemeente Westerkwartier, Stichting Quadraten, de Rijksuniversiteit Groningen en het Fablab Groningen. Het project is erop gericht om kinderen van de basisschool technische en academische vaardigheden te leren, waarmee ze maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Wethouder onderwijs, Elly Pastoor, is erg blij met de bijdrage van Google. “Deze financiële bijdrage betekent dat er waardering is voor ons project. We zijn blij dat we hierdoor het project helemaal naar wens kunnen uitvoeren en we heel veel leerlingen en leraren kunnen bereiken. Ik vind het heel erg belangrijk dat we leerlingen op jonge leeftijd in contact brengen met onderzoek. Dat verruimt hun blik op de wereld.”
Leren anders te denken en onderzoeken
Aan het project nemen basisscholen deel van de Stichting Quadraten. Ook Wilma Drenth, lid van het College van bestuur van Stichting Quadraten is blij met de bijdrage van Google: “Eén van de kernwaarden van Quadraten is ondernemend handelen. Dat betekent voor ons dat we kinderen willen helpen om 'out of the box' te leren denken en dat we het onderzoekend vermogen willen vergroten, door de nieuwsgierigheid van het kind op te wekken. Daarnaast voelen we ons maatschappelijk verantwoordelijk en hebben we oog voor de ander en de omgeving. Dit alles komt samen in het project. Door deze bijdrage kunnen we doorgaan met dit project en daar zijn we heel blij mee.”
Onderzoeks- en computervaardigheden
In het project Next Education leren kinderen van groepen 6, 7 en 8 van de basisschool aan de hand van een maatschappelijk relevant vraagstuk hun onderzoeks- en computervaardigheden te verfijnen.
Bodemkwaliteit en Biodiversiteit
De onderzoeksopdracht bij het thema Bodemkwaliteit en Biodiversiteit is: onderzoek wat er nodig is om een moes- en of plantentuin te maken die verschillende dieren en planten stimuleert. Dit gebeurt met een stoeptegeltuin die thuis, op het schoolplein of een andere plek aanleggen, ook wel hun eigen ‘living lab’.
Begeleiding en kans op droomtuin
De leerlingen krijgen hulp van de Rijksuniversiteit en Fablab zodat ze meetinstrumenten kunnen maken, bijvoorbeeld een vochtmeter die ze zelf gaan programmeren met Microbit. Ook krijgen de kinderen begeleiding van leerlingen van het AOC Terra (School voor Groen Onderwijs). De deelnemende scholen kunnen 1500 euro winnen voor de daadwerkelijke aanleg van hun droomtuin.
Gelijke en betere kansen voor elk kind
De behoefte voor het project komt vanuit een wens van ouders, leraren en andere partijen in de samenleving om kinderen gelijke en betere kansen te geven in het vervolgonderwijs en in de samenleving. Het project draait om goed en actueel onderwijs. En om kinderen al op jonge leeftijd onderzoeksvaardigheden bij te brengen en bewust laten worden van maatschappelijke vraagstukken.