Levertijd en garanties bij een zoekgeraakt pakket
10.Dec.2021

Levertijd en garanties bij een zoekgeraakt pakket


De feestdagen komen eraan, dus worden er massaal online bestellingen bij webshops gedaan. Vooral met de coronamaatregelen kiezen veel consumenten ervoor om via webwinkels inkopen te doen; in 2020 werden er maar liefst 778 miljoen pakketjes bezorgd. Helaas betekent dit dat een aantal van deze pakketten niet worden afgeleverd. Heb je een product besteld, zoals een unieke broek, een stijlvolle bank of een nieuwe koelkast, en is deze niet bij je bezorgd? In dit artikel lees je alles over het juridisch advies bij de levertijd en garanties van een zoekgeraakt pakket.

 

 

Je hebt een verwachte levertijd afgesproken


Met de webshop kun je een levertijd afspreken. In dat geval staat er in de koopovereenkomst dat je nieuwe bank bijvoorbeeld binnen een week wordt thuisbezorgd, of dat de koelkast na zes weken geleverd wordt. Zo´n afspraak noemt men een vermoedelijke of verwachte levertijd, in tegenstelling tot een vaste levertijd waarbij je daadwerkelijk een bepaalde datum inplant. Ontvang je het product niet binnen de verwachte levertijd, dan dien je de verkoper eerst nog wat extra tijd aan te bieden om het product alsnog te leveren. Hoe lang deze periode is, hangt af van het soort artikel en de eerdere levertijd die je hebt afgesproken. Het is wel belangrijk dat je de verkoper laat weten hoeveel tijd je hem geeft om alsnog tot levering van het product over te gaan. Dit doe je het beste per aangetekende brief of e-mail. Ontvang je nog steeds geen pakket, dan ontbindt je de koopovereenkomst en vraag je het aankoopbedrag terug.

 

 

Je hebt een vaste levertijd afgesproken


Heb je met de verkoper afgesproken dat de aankoop op een vaste datum wordt geleverd, zoals een verjaardagstaart op de verjaardag van je dochter of bloemen voor de dag van een huwelijk? In dat geval spreken we van een vaste leverdatum of vaste levertijd. Als het product op die datum niet wordt geleverd, en je het bestelde artikel niet meer wilt hebben, mag je direct de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval hoef je de webshop geen extra tijd te geven om alsnog de bestelling na te komen. Ook hoef je het artikel niet te betalen. Heb je een gedeelte of het volledige aankoopbedrag al voldaan? Dan dient de webshop uw geld terug te storten. Wil je het bestelde product echter toch ontvangen? Dan schrijf je de webshop een aangetekende brief of e-mail waarin je vraagt om de bestelling alsnog te leveren. Geef in de brief aan wanneer u het product wilt ontvangen. Als de bestelling vervolgens alsnog niet geleverd wordt, kunt u daarop de koopovereenkomst nog steeds ontbinden.

 

 

Je hebt geen leverdatum afgesproken


Heb je geen verwachte of vaste levertijd afgesproken, dan dient de webshop het artikel binnen 30 dagen aan je te leveren. Dit is de periode die wettelijk is vastgesteld. Ontvang je het gewenste pakket niet binnen deze termijn, dan dien je de webshop extra tijd te geven zodat zij het product alsnog kunnen leveren. Hiervoor is het aan te raden om een aangetekende brief of e-mail te verzenden. Als je het pakket na deze termijn nog niet hebt ontvangen, mag je de koopovereenkomst ontbinden. Je hebt dan recht op deel van het aankoopbedrag dat je al voldaan hebt.

 

 


 


Herroepingsrecht bij kwijtgeraakt pakket


Als je product kwijt raakt tijdens de bezorging, kun je hier de verkoper op aanspreken. De verkoper heeft namelijk de verantwoordelijk om het pakket tijdig en netjes bij je te bezorgen. Het is ook aan de verkoper om te onderzoeken wat er verkeerd is gegaan bij de bezorgdienst. Als de verkoper zegt dat het product bij jou is afgeleverd, dient de verkoper dit te bewijzen. Maak dan ook binnen 14 dagen aanspraak op je herroepingsrecht, waarbij je de koopovereenkomst ontbindt. De verkoper dient het aankoopbedrag vervolgens terug te storten.

 

 

Gebruik maken van de wettelijke garantie


Als je een artikel aanschaft, heb je recht op een goed functioneren daarvan. Als het product binnen een termijn van zes maanden na de aankoop kapot gaat, geldt volgens de wet dat het artikel al niet in orde was op het moment dat je het aanschafte. In dat geval heb je wettelijke garantie op het product. De verkoper dient het product gratis te repareren of vervangen, tenzij de webshopeigenaar kan aantonen dat je het product onjuist hebt toegepast. Als het artikel dus niet geleverd wordt, neem je contact op met de webshop om gebruik te maken van de wettelijke garantie.

 

 

Brief geschreven, maar geen geld terug: wat nu?


Heb je een aangetekende brief of e-mail geschreven naar de webshop, maar geen antwoord ontvangen? Je kunt dan een klacht indienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel of Geschillencommissie Webshop. Ook kan de Consumentenbond je voorzien van juridische bijstand. Zij kunnen voor je bemiddelen om tot een gewenste oplossing te komen.