Het verschil tussen B2B en B2C bedrijven
25.Mar.2022
Het verschil tussen B2B en B2C bedrijven
Er zijn veel verschillende bedrijfsmodellen, maar in grote lijnen kunnen ze worden opgesplitst in B2B en B2C. Business to Business (B2B) zijn bedrijven die marketen en verkopen aan andere bedrijven. Business to Consumer (B2C) daarentegen verkoopt aan consumenten. In dit artikel kijken we naar het verschil tussen B2B en B2C. Lees hier welke kansen B2B bedrijven vaak laten liggen.
De overeenkomsten en verschillen tussen B2B en B2C
B2B en B2C hebben kennen zowel hun overeenkomsten als hun verschillen. Lees hier welke dat zijn.
• Beide vereisen vertrouwen voor het verkoop- en marketingproces.
• Bij beide zijn mensen betrokken die beslissingen nemen.
• Kwaliteit en waarde zijn voor beiden belangrijke criteria.
• Beide zullen vaak informatie zoeken voor aankopen met een hoge waarde alvorens te beslissen.
• Voor beide is marktsegmentatie nodig om marketingstrategieën effectief te laten zijn.
Het verschil tussen B2B en B2C e-commerce
Organisaties zijn door digitale technologieën modulairder, geïntegreerder en adaptiever geworden. Dit heeft op zijn beurt geleid tot snellere processen, kostenverlagingen, betere besluitvorming en gemakkelijkere integraties met andere bedrijven.
Als gevolg daarvan heeft B2B e-commerce aanleiding gegeven tot meer diensten tussen bedrijven. Een andere factor is de digitalisering van producten en de daaruit voortvloeiende gegevens die "dienstbaar" worden gemaakt, bv. sensoren die de doorstroming van leidingen controleren.
In het verleden werd gedacht dat de cijfers voor B2C eCommerce die van B2B in het niet zouden doen vallen. Maar dat is nu veranderd.
Het verschil tussen de verdienmodellen van B2B en B2C
Het internet der dingen, Big Data, AI en platforms en andere technologieën zorgen voor een nieuwe golf van onderbreking in tal van sectoren. Waardeketens worden ontvlochten en gevestigde B2B-markten zoals het bankwezen (Fintech) en de logistiek worden getransformeerd. Digitale technologieën maken nieuwe manieren mogelijk om te herconfigureren hoe waarde wordt gecreëerd in deze industrieën.
In de zakenwereld lijkt het verschil tussen B2B- en B2C-bedrijven vaak duidelijk en rechtlijnig. Er is echter een derde soort bedrijfsmodel, dat in de eerste plaats gebaseerd is op wat een B2B-strategie lijkt. Het uiteindelijke doel is echter om mettertijd een B2C bedrijf op te bouwen.
Dit model wordt B2B2C genoemd of business to business to consumer. De logica is de volgende. Als een bedrijf geen directe toegang tot consumenten kan krijgen, zal het dit via een tweede bedrijf doen. In tegenstelling tot B2B vs B2C, wordt dit vaak vaak besproken. Nieuwsgierig geworden over de verschillen tussen B2B en B2C? Meer informatie over Webs en hun visie op B2B vind je op de website.
Er zijn veel verschillende bedrijfsmodellen, maar in grote lijnen kunnen ze worden opgesplitst in B2B en B2C. Business to Business (B2B) zijn bedrijven die marketen en verkopen aan andere bedrijven. Business to Consumer (B2C) daarentegen verkoopt aan consumenten. In dit artikel kijken we naar het verschil tussen B2B en B2C. Lees hier welke kansen B2B bedrijven vaak laten liggen.
De overeenkomsten en verschillen tussen B2B en B2C
B2B en B2C hebben kennen zowel hun overeenkomsten als hun verschillen. Lees hier welke dat zijn.
• Beide vereisen vertrouwen voor het verkoop- en marketingproces.
• Bij beide zijn mensen betrokken die beslissingen nemen.
• Kwaliteit en waarde zijn voor beiden belangrijke criteria.
• Beide zullen vaak informatie zoeken voor aankopen met een hoge waarde alvorens te beslissen.
• Voor beide is marktsegmentatie nodig om marketingstrategieën effectief te laten zijn.
Het verschil tussen B2B en B2C e-commerce
Organisaties zijn door digitale technologieën modulairder, geïntegreerder en adaptiever geworden. Dit heeft op zijn beurt geleid tot snellere processen, kostenverlagingen, betere besluitvorming en gemakkelijkere integraties met andere bedrijven.
Als gevolg daarvan heeft B2B e-commerce aanleiding gegeven tot meer diensten tussen bedrijven. Een andere factor is de digitalisering van producten en de daaruit voortvloeiende gegevens die "dienstbaar" worden gemaakt, bv. sensoren die de doorstroming van leidingen controleren.
In het verleden werd gedacht dat de cijfers voor B2C eCommerce die van B2B in het niet zouden doen vallen. Maar dat is nu veranderd.
Het verschil tussen de verdienmodellen van B2B en B2C
Het internet der dingen, Big Data, AI en platforms en andere technologieën zorgen voor een nieuwe golf van onderbreking in tal van sectoren. Waardeketens worden ontvlochten en gevestigde B2B-markten zoals het bankwezen (Fintech) en de logistiek worden getransformeerd. Digitale technologieën maken nieuwe manieren mogelijk om te herconfigureren hoe waarde wordt gecreëerd in deze industrieën.
In de zakenwereld lijkt het verschil tussen B2B- en B2C-bedrijven vaak duidelijk en rechtlijnig. Er is echter een derde soort bedrijfsmodel, dat in de eerste plaats gebaseerd is op wat een B2B-strategie lijkt. Het uiteindelijke doel is echter om mettertijd een B2C bedrijf op te bouwen.
Dit model wordt B2B2C genoemd of business to business to consumer. De logica is de volgende. Als een bedrijf geen directe toegang tot consumenten kan krijgen, zal het dit via een tweede bedrijf doen. In tegenstelling tot B2B vs B2C, wordt dit vaak vaak besproken. Nieuwsgierig geworden over de verschillen tussen B2B en B2C? Meer informatie over Webs en hun visie op B2B vind je op de website.