Leerlingen van OBS de Poolster spelen Democracity in de raadzaal
29.Mar.2022
Leerlingen van OBS de Poolster hebben vandaag onder leiding van Johan van Egten het spel Democracity in de raadzaal van het gemeentehuis in Roden gespeeld.
Het doel van Democracity is om samen een stad te bouwen, met alle elementen die bij een stad horen: woningen, sportfaciliteiten, scholen, groen, de brandweer, etc. Om het eens te worden over de inrichting van de stad richten de kinderen verschillende politieke partijen op. Zij ervaren tijdens het spel dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. Tegelijk wordt hun interesse voor democratische besluitvorming gewekt.
De kinderen zitten op de raadszetels achter de microfoons. Samen vormen zij de volksvertegenwoordiging van een stad. De stad staat in het midden en bestaat alleen nog maar uit woningen. Het is aan de leerlingen om democratisch te beslissen wat er nog meer in de stad gebouwd gaat worden: bedrijven, of juist veel groen? Liever een groot ziekenhuis of toch een middelbare school?
De klas wordt opgedeeld in politieke fracties. Binnen de fracties worden korte partijprogramma’s gemaakt met speerpunten. Vervolgens gaan de fracties in de grote kring met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.
Het doel van Democracity is om samen een stad te bouwen, met alle elementen die bij een stad horen: woningen, sportfaciliteiten, scholen, groen, de brandweer, etc. Om het eens te worden over de inrichting van de stad richten de kinderen verschillende politieke partijen op. Zij ervaren tijdens het spel dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. Tegelijk wordt hun interesse voor democratische besluitvorming gewekt.
De kinderen zitten op de raadszetels achter de microfoons. Samen vormen zij de volksvertegenwoordiging van een stad. De stad staat in het midden en bestaat alleen nog maar uit woningen. Het is aan de leerlingen om democratisch te beslissen wat er nog meer in de stad gebouwd gaat worden: bedrijven, of juist veel groen? Liever een groot ziekenhuis of toch een middelbare school?
De klas wordt opgedeeld in politieke fracties. Binnen de fracties worden korte partijprogramma’s gemaakt met speerpunten. Vervolgens gaan de fracties in de grote kring met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.