Column van Hindrik: THE SHOW MUST GO ON!
18.Apr.2022
THE SHOW MUST GO ON!

 

“I’m too old for this shit,” denk ik stiekem als ik in een volgepakte Pompstee sta. De laatste jaren ging ik vaak naar de Oosterpoort in Groningen waar ik dan een zitplaats had. Vanavond is het staan en dat een aantal uur lang. Toch weer even wennen. Van heinde en ver zijn ze gekomen, de bezoekers. Het aantal loopt steeds verder op. Ondertussen laat de DJ muziek onvervalst luid en duidelijk uit de speakers knallen!

 

Na 2 jaar, door de coronacrisis, weg te zijn geweest laat de Queen Tribute Band ‘Queen must go on’ er vanavond geen enkele twijfel over bestaan dat live muziek helemaal terug is. De band klinkt solide, heeft er duidelijk zin in en trakteert het gretige publiek op de ene kraker na de andere. Queen heeft dan ook nogal wat hits gescoord, teveel om op een avond allemaal te spelen. Ik heb Queen zelf nooit live gezien. Zonder Freddie Mercury kun je het ook eigenlijk geen Queen meer noemen. De huidige zanger Adam Lambert is goed maar geen Mercury. Zoals de zanger van ‘Queen must go on’ dat ook niet is, toch weet hij het publiek van de Pompstee flink op te zwepen en klinkt de hele band gedreven en overtuigend om zo de bezoekers een nostalgisch fijne avond vol rockmuziek van Queen uit de jaren 70 en 80 te bezorgen. Ook de muziek van de dienstdoende DJ is 80’s georiënteerd.

 

Over nostalgie gesproken. Het was in december 1983 dat ik voor het eerst een concert bezocht. Toontje Lager in de Brinkhoeve hier in Roden. De groep maakte destijds deel uit van de jaren 80 Nederpop waartoe onder andere ook Doe Maar, Het Goede Doel en de Frank Boeijen Groep behoorden. Ze hadden net een mega hit gescoord met ‘Stiekem gedanst’. Dat concert betekende voor mij de aftrap van een hele reeks concerten die ik in de afgelopen decennia heb bijgewoond.

 

In 1992 speelde de Golden Earring in de Brinkhoeve een elektrische show en ik was erbij. In 2009 was ik ook van de partij toen ze een akoestisch optreden gaven in de Oosterpoort in Groningen. Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan elektrisch, lekker knallen, en ik was dan ook verheugd een kaartje voor zo’n optreden te hebben bemachtigd voor de Earring in wederom de Oosterpoort in oktober 2020. En toen kwam corona om de hoek kijken. Het concert werd verplaatst naar oktober 2021 maar werd ingehaald door de trieste bekendmaking in februari 2021 dat Golden Earring met onmiddellijke ingang stopte vanwege de ziekte ALS die was geconstateerd bij gitarist George Kooymans.

 

 

De laatste keer dat ik hem zag optreden was in het kader van het samenwerkingsverband met Boudewijn de Groot en Henny Vrienten als Vreemde Kostgangers in de Oosterpoort in februari 2020. Naast Kooymans is vorig jaar ook duidelijk geworden dat Vrienten ziek is en dat het hier niet om een verkoudheid gaat. Triest.

 

De meest bijzondere concerten die ik heb bezocht zijn het Arrow Classic Rock festival in 2008 in Nijmegen met onder andere Def Leppard, Whitesnake en Kiss. Iron Maiden op het TT circuit in Assen ook in 2008. Geen ronkende motoren maar een ronkende bas en gierende gitaren. En Madonna in het Wembley Stadion tijdens de ‘Who’s that girl’ tour in 1987. In die tijd had ik een correspondentievriendin vlakbij Londen die kaartjes had gekocht omdat ik haar ging bezoeken, vandaar.

 

Op 23 juni 1992 bezocht ik tenslotte Guns ’N Roses in de Kuip in Rotterdam.
Het was de glorietijd van de band maar ook de periode van drank, drugs en die waarin Axl Rose zich nogal eens als een opgewonden standje wilde gedragen en soms botweg een concert stillegde. Gelukkig was hier in Rotterdam geen sprake van en gaven ze een geweldig optreden.

 

Laat Guns N Roses nu exact 30 jaar later terugkeren naar Nederland, op 23 juni 2022 en dat ook nog eens in mijn achtertuin oftewel het Stadspark in Groningen. Zo’n kans krijg je maar 1 keer en dus gelijk kaartjes gekocht voor mij en mijn neef. En we hadden geluk want het was binnen de kortste keren uitverkocht.

 

Het was bij ‘Queen must go on’ toch wel weer even wennen in een kolkende zaal te staan waar de explosieve sound een serieuze aanslag pleegt op je kwetsbaarder geworden oren en je bijna moet schreeuwen om jezelf verstaanbaar te maken. Maar na afloop maakt dat niet meer uit en gaat het om de fijne ervaring die je hebt opgedaan.

 

Ik kijk nu al uit naar het gitaargeweld van Slash en heb zo’n duidelijk voorgevoel dat de setlist geopend gaat worden met het 1 e nummer van het debuutalbum ‘APPETITE FOR DESTRUCTION’. In gedachten hoor ik het snerpende stemgeluid van Axl Rose al weerklinken tezamen met de openingsriffs van Slash:
“WELCOME TO THE JUNGLE!”