Noordenveld wil de wachttijden voor huishoudelijke hulp verkorten door het laten vallen van de taaleis
7.Jul.2022
Noordenveld wil de wachttijden voor huishoudelijke hulp verkorten door het laten vallen van de taaleis
De gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo (NMD-gemeenten) kunnen nauwelijks voldoen aan de vraag naar huishoudelijke hulp onder de Wmo. Steeds meer inwoners doen een beroep op deze vorm van ondersteuning, maar gecontracteerde aanbieders hebben steeds meer moeite met het vinden van personeel. Hierdoor ontstaan lange wachtlijsten. De NMD-gemeenten versoepelen daarom de taaleis voor huishoudelijk personeel.
In de huidige contracten staat een taaleis die aanbieders beperkt bij de selectie van personeel. Medewerkers moeten Nederlands in woord en schrift op een bepaald niveau beheersen. Om het capaciteitsprobleem op te lossen hebben de NMD-gemeenten besloten deze eis voor de Nederlandse taal te versoepelen. Aanbieders kunnen hierdoor medewerkers inzetten die al wel een verblijfsstatus hebben of op basis van hun nationaliteit gerechtigd zijn om in Nederland te werken, maar het Nederlands nog niet machtig zijn. De aanbieder begeleidt zowel de medewerkers als de inwoners in het proces. De huidige arbeidsvoorwaarden blijven gelden en de kwaliteit wordt bewaakt.
De aanpassing geldt alleen voor inwoners die zelf nog regie hebben over het huishouden. Aanbieders bespreken van tevoren met de inwoner of er iemand wordt ingezet die het Nederlands niet machtig is.
De NMD-gemeenten hopen met deze versoepeling de capaciteit aan personeel bij aanbieders te vergroten, zodat de inwoners die huishoudelijke hulp nodig hebben, dat kunnen krijgen.
De gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo (NMD-gemeenten) kunnen nauwelijks voldoen aan de vraag naar huishoudelijke hulp onder de Wmo. Steeds meer inwoners doen een beroep op deze vorm van ondersteuning, maar gecontracteerde aanbieders hebben steeds meer moeite met het vinden van personeel. Hierdoor ontstaan lange wachtlijsten. De NMD-gemeenten versoepelen daarom de taaleis voor huishoudelijk personeel.
In de huidige contracten staat een taaleis die aanbieders beperkt bij de selectie van personeel. Medewerkers moeten Nederlands in woord en schrift op een bepaald niveau beheersen. Om het capaciteitsprobleem op te lossen hebben de NMD-gemeenten besloten deze eis voor de Nederlandse taal te versoepelen. Aanbieders kunnen hierdoor medewerkers inzetten die al wel een verblijfsstatus hebben of op basis van hun nationaliteit gerechtigd zijn om in Nederland te werken, maar het Nederlands nog niet machtig zijn. De aanbieder begeleidt zowel de medewerkers als de inwoners in het proces. De huidige arbeidsvoorwaarden blijven gelden en de kwaliteit wordt bewaakt.
De aanpassing geldt alleen voor inwoners die zelf nog regie hebben over het huishouden. Aanbieders bespreken van tevoren met de inwoner of er iemand wordt ingezet die het Nederlands niet machtig is.
De NMD-gemeenten hopen met deze versoepeling de capaciteit aan personeel bij aanbieders te vergroten, zodat de inwoners die huishoudelijke hulp nodig hebben, dat kunnen krijgen.