Drentse gemeenten uitstekend bereikbaar per mail, afhandeling kan nog beter
16.Aug.2022
­­­­­­Drentse gemeenten uitstekend bereikbaar per mail, afhandeling kan nog beter

 

Gemeenten in Drenthe zijn uitstekend bereikbaar en scoren hoog op privacy bij het afhandelen van mailcontact. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten met e-mailafhandeling zijn getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.

 

Uit het onderzoek blijkt dat alle gemeenten in Drenthe geen onnodige informatie vragen, zoals het vermelden van een burgerservicenummer, een geboortedatum of een telefoonnummer. Ook zijn gemeenten eenvoudig te benaderen, omdat de meeste Drentse gemeenten een e-mailadres op de website vermelden.

Hiermee profileert Drenthe zich als een van de klantvriendelijkste provincies als het aankomt op digitale bereikbaarheid. Ter vergelijking: een kwart van alle Nederlandse gemeenten (25%) toont geen e-mailadres op de website en bij 12% van de gemeenten kun je alleen ‘per mail corresponderen’ via een contactformulier, waarbij aanvragers worden verplicht onnodige persoonlijke informatie te versterken.

 

Onduidelijk over afhandeling
Een aantal gemeenten, zoals De Wolden, Hoogeveen en Midden-Drenthe, verstuurden geen
ontvangstbevestiging. Hierdoor komt het percentage gemeenten die geen ontvangstbevestiging sturen op 42%, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (37%). De e-mailgedragslijn voor overheden verplicht gemeenten om wel een ontvangstbevestiging te sturen.

 

Gemeenten antwoorden vaak op tijd
In Drenthe reageren gemeenten vaker dan gemiddeld op een eenvoudige vraag. Driekwart van de gemeenten stuurt binnen twee werkdagen een antwoord op een eenvoudige vraag.

Wel laten veel gemeenten meer tijd passeren dan is toegestaan bij het beantwoorden van een vraag. Met een percentage van 25% dat na drie weken nog steeds geen antwoord heeft gestuurd, ligt dit percentage aanzienlijk hoger dan gemiddeld in Nederland (13%).
De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op:
https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten/