Waarom een krant bij zo veel mensen nog steeds de voorkeur heeft boven digitaal nieuws
23.Oct.2022
Waarom een krant bij zo veel mensen nog steeds de voorkeur heeft boven digitaal nieuws
Alweer lang geleden werd met veel bombarie aangekondigd dat papieren kranten snel zouden verdwijnen, maar het traditionele dagblad geeft zich niet zomaar gewonnen. Naast de mogelijkheid om een krant op de mat te laten ploffen of deze bij de kiosk te halen, zijn de uitgevers meegegaan met hun tijd en is elke krant ook digitaal te lezen. Toch houdt een groot aantal mensen vast aan hun fysieke ochtendblad. Waarom eigenlijk? En waarom zou je bijvoorbeeld voor een fysieke krant van het Algemeen Dagblad kiezen? We lichten het in dit artikel verder toe.
Keuze uit verschillende dagbladen zoals Algemeen Dagblad
Wanneer je een krantenabonnement wilt afsluiten heb je de keuze uit verschillende dagbladen. Het Algemeen Dagblad is een populaire keuze. Bij het Algemeen Dagblad is de sportkatern bijvoorbeeld zeer populair. Daarnaast is het Algemeen Dagblad een relatief jonge krant, die al sinds 1946 bestaat. De vormgeving is herkenbaar en dit dagblad onderscheidt zich door een bovengemiddelde aandacht voor lokaal nieuws. Veelbesproken zijn de columns van Angela de Jong, die haar pijlen van meet af aan richt op het tv-aanbod en intussen een tv-persoonlijkheid is geworden. Dat was mede te danken aan haar winst van De Slimste Mens. Het AD, zoals het ochtendblad veelal genoemd wordt, kenmerkt zich überhaupt door een keur aan bekende koppen boven de columns: van Wilfred Genee en Özcan 'Eus' Akyol tot Halina Reijn en Thijs Zonneveld. Tot voor kort waren de spotprenten van cartoonist Bas van der Schot eveneens een unique selling point.
Vertrouwd gevoel
Koffie, een croissant, verse jus en een knisperend ochtendblad: voor sommige mensen, ook jongeren, is dit net zo'n traditie als Kerst of Sinterklaas. Alleen dan een dagelijkse. Het vertrouwde gevoel van een papieren krant mag ouderwets genoemd worden, maar er is iets voor te zeggen. De papieren krant is tevens niet zo vermoeiend voor de ogen. Vooral op dagen nadat er grote voetbalwedstrijden zijn gespeeld, kijkt men 's morgens reikhalzend uit naar de krantenbezorger.
Achtergronden
Het nieuws is niet meer 'heet', maar er wordt wel dieper op ingegaan. Lezers pluizen alle artikelen uit en worden wijzer dan degenen die op hun tablet selectief en haastig het nieuws tot zich nemen: het zogenaamde koppensnellen. 'Premier opgestapt' - dat is aardig om te roepen op een verjaardag om te tonen dat men op de hoogte is. Maar interessanter is: waarom is die premier opgestapt? Traditionele krantenlezers weten vaak meer.
Professionelere en betrouwbaardere journalistiek
Het internet mag dan vol staan met blogs die het nieuws brengen, vaak is dit berust op clicks en sensatie: 'nieuws maken' in plaats van objectieve verslaggeving. De actualiteit duiden gebeurt in de traditionele kranten. Op internet kan iedereen met een toetsenbord en een camera op zijn smartphone wel een nieuwsbericht in elkaar draaien. De journalistiek is een vak waar een opleiding voor is. Dat wordt nog wel eens vergeten.
Geen opgedrongen meningen van internet-hooligans
Doodsbedreigingen, verwensingen, scheldpartijen, de papieren krant blijft ervan gevrijwaard. Onder een artikel staan geen reacties vol spelfouten van mensen die menen dat die en die een …. moeten krijgen. Alleen in de brievenrubriek staan meningen van medeburgers en hoewel die ook niet altijd stroken met die van de lezer, zijn ze in ieder geval fatsoenlijk geformuleerd.
Geen bewegende advertenties en pop-ups
Misschien wel de belangrijkste reden: er zijn, naast het ontbreken van betaalmuren, geen bewegende advertenties en pop-ups waar een krantenlezer horendol van wordt. Geen data en algoritmen die bepalen wat de lezer moet lezen. Als er op internet een grote ergernis is, is het de reclame.