Geen vieze lucht meer uit een QBuzz in 2026. Qbuzz zet meer elektrische bussen in
22.Mar.2023
Het aantal zero emissiebussen in Groningen en Drenthe wordt de komende jaren flink uitgebreid. 158 elektrische bussen zullen worden toegevoegd aan het wagenpark van vervoerder Qbuzz in de komende drie jaar. Woensdagochtend werden de plannen gepresenteerd door het OV-bureau Groningen Drenthe.
De verdere weg naar verduurzaming wordt onder andere ingezet om het doel van een volledig uitstootvrije concessie te behalen aan het eind van de lopende periode eind 2029. Dat er nu voor meer elektrische bussen gekozen wordt heeft ook te maken met de toenemende brandstofkosten waardoor diesel steeds prijziger wordt voor Qbuzz.
Begin 2024 zullen de eerste nieuwe bussen instromen op Q-link 6 tussen Groningen en Delfzijl. Daar zullen gelede bussen van Ebusco gaan rijden, een Nederlandse fabrikant waarvan al elektrische streekbussen in het GD-gebied rijden.
Fabrikant Mercedes-Benz gaat elektrische bussen leveren voor de Q-link 15 en de streeklijnen. Ook voor de Qliner komt er een grote wijziging. De 15 meter-bussen op deze lijnen zullen plaats gaan maken voor eveneens 15 meter lange elektrische bussen van de Belgische fabrikant VanHool. Groningen en Drenthe worden de eerste regio’s waar dit bustype gaat rijden, nieuw is dat de bussen een lage vloer hebben: een primeur voor de Qliner-verbindingen.
Voor deze Qliner-bussen komt er bij het nieuwe busstation in Groningen aan de zuidzijde van het Hoofdstation een laadpark waar de bussen tussentijds op kunnen laden. Totdat dit klaar is, naar verwachting in 2026, zullen deze nieuwe bussen tussentijds gaan laden bij bestaande voorzieningen zoals de Qbuzz-stalling aan de Peizerweg. De eerste nieuwe Qliner-bussen moeten als alles volgens planning verloopt medio volgend jaar op de weg te zien zijn.
Gedeputeerde en OV-bureau-voorzitter Fleur Gräper-van Koolwijk benadrukte woensdag dat het niveau van het OV na corona nog niet helemaal is hersteld naar de cijfers van voor deze crisis. Het gebruik van elektriciteit moet zorgen voor lagere exploitatiekosten voor de vervoerder. De provincies hebben geholpen met de investering, Gräper-van Koolwijk vindt dat Het Rijk mee moet betalen aan de verduurzaming van het OV en is daarover in gesprek met Den Haag.