''Meerderheid nieuwe Provinciale Staten Drenthe wil dat vliegveld Eelde open blijft''
24.Apr.2023
Een meerderheid in de nieuwe Provinciale Staten van Drenthe neigt ernaar om door middel van een financiële bijdrage ervoor te zorgen dat Groningen Airport open kan blijven. De luchthaven, die ondanks de naam in Drenthe ligt, heeft jaarlijks 4,5 miljoen euro nodig.
Volgens RTV Drenthe staan BBB, VVD en PvdA positief tegenover de financiële bijdrage. Die partijen, die samen een meerderheid hebben, onderhandelen samen met het CDA momenteel over de vorming van een nieuwe coalitie voor de Gedeputeerde Staten.
Verkiezingswinnaar BBB profileerde zich landelijk de afgelopen jaren behoorlijk anti-luchtvaart. Uit een onderzoek van de verkiezingsprogramma’s bleek dat ze na GroenLinks en PvdD het meest anti-luchtvaart waren, maar in Drenthe staat de partij dus wel positief tegenover Groningen Airport.
De noordelijke luchthaven heeft structureel jaarlijks 4,5 miljoen euro nodig om de kosten voor onder meer brandweer en beveiliging te betalen. Dat geldt moet van de vier aandeelhouders komen: dat zijn de provincies Drenthe en Groningen, de gemeente Tynaarlo en investeerder FB Oranjewoud.
Als de aandeelhouders niet langer een financiële bijdrage willen leveren, dan is sluiting van de luchthaven onvermijdelijk. Er zijn te weinig passagiersvluchten om de vaste lasten van te betalen. Vorig jaar maakten 87.000 reizigers gebruik van Groningen Airport.
Volgens RTV Drenthe staan BBB, VVD en PvdA positief tegenover de financiële bijdrage. Die partijen, die samen een meerderheid hebben, onderhandelen samen met het CDA momenteel over de vorming van een nieuwe coalitie voor de Gedeputeerde Staten.
Verkiezingswinnaar BBB profileerde zich landelijk de afgelopen jaren behoorlijk anti-luchtvaart. Uit een onderzoek van de verkiezingsprogramma’s bleek dat ze na GroenLinks en PvdD het meest anti-luchtvaart waren, maar in Drenthe staat de partij dus wel positief tegenover Groningen Airport.
De noordelijke luchthaven heeft structureel jaarlijks 4,5 miljoen euro nodig om de kosten voor onder meer brandweer en beveiliging te betalen. Dat geldt moet van de vier aandeelhouders komen: dat zijn de provincies Drenthe en Groningen, de gemeente Tynaarlo en investeerder FB Oranjewoud.
Als de aandeelhouders niet langer een financiële bijdrage willen leveren, dan is sluiting van de luchthaven onvermijdelijk. Er zijn te weinig passagiersvluchten om de vaste lasten van te betalen. Vorig jaar maakten 87.000 reizigers gebruik van Groningen Airport.