Onderzoek: Gemeente Noordenveld blinkt niet uit in afhandeling e-mails
29.Jun.2023
Noordenveld: Gemeente blinkt niet uit in afhandeling e-mails

 

Gemeenten in Drenthe presteren op nationaal niveau bovengemiddeld bij het beantwoorden van vragen per e-mail. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs werden benaderd met een eenvoudige vraag. 

 

75 procent van de gemeenten beantwoordt een eenvoudige vraag binnen twee werkdagen. Dat is hetzelfde percentage als vorig jaar. De gemeente Noordenveld is de enige gemeente die binnen drie weken geen antwoord heeft gegeven op een eenvoudige vraag. Hiermee behoort Drenthe tot de drie best presterende provincie met Zeeland en Groningen die het vaakst antwoord hebben gegeven op een eenvoudige vraag. 

 

Weinig gemeenten sturen een ontvangstbevestiging

58 procent van de gemeenten stuurt geen ontvangstbevestiging na ontvangst van een e-mail. Dat is zestien procentpunt meer dan vorig jaar. Met dit percentage ligt Drenthe negen procentpunt boven het landelijk gemiddelde. Alleen Noord-Holland en Flevoland stuurden minder ontvangstbevestigingen.

 

Gemeenten verslechteren in bereikbaarheid en privacy

25 procent van de gemeenten heeft geen e-mailadres op zijn website staan. Met dit percentage ligt Drenthe één procentpunt boven het landelijk gemiddelde. Hiermee behoort Drenthe tot de slechtst presterende provincies met Noord-Holland en Zuid-Holland.

 

17 procent van de gemeenten stelt het verplicht om persoonlijke gegevens in te vullen bij het algemene contactformulier. Hiermee is Drenthe samen met Flevoland de provincie waarbij de meeste gemeenten het verplicht stellen persoonlijke gegevens te delen. Op het gebied van privacy levert dit mogelijk barrières op.