Roden: Traction Avant Club Noord 50 jaar.
1.Jul.2023
In het kader van hun 50 jarig bestaan kwam de Traction Avant club Noord naar Roden dit weekend. Ooit begonnen als studentenverenging omdat de auto relatief goedkoop was, reden veel studenten in die tijd in zo’n auto. Op Zaterdag verzamelden zij in Roden om in de middag een rondrit van ongeveer 40 km in de omgeving te houden. Bij terugkomst werd er verzameld in het centrum van Roden. Op de Zondag vind er een puzzelrit plaats die begint om 11 uur in Roden en zal eindigen in Drachten. Overigens bestaat de Traction Avant volgend jaar 70 jaar, dus dat zal ook wel weer een feest geven.
De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die van 1934 tot 1957 gebouwd werd. Zo was hij de eerste in serie gebouwde auto met voorwiel aandrijving en had hij een zelfdragende carrosserie. Ook de motor met kopkleppen en de hydraulische remmen waren toen hun tijd ver vooruit. Wat ik persoonlijk altijd leuk heb gevonden aan de auto is dat de voordeuren naar achteren open draaien in plaats van naar voren. De geestelijke vader van de Traction Avant is Andre Lefebre die door Andre Citroën bij Renault was weg gehaald. Het uiterlijk was ontworpen door Flaminio Bertoni.
In de 23 jaar dat de auto werd geproduceerd zijn er weinig opmerkelijke veranderingen doorgevoerd op de auto. Zo gingen de ruitenwissers van boven het raam naar beneden. Het reservewiel ging van op de kofferbak in de kofferbak. En zo gingen na 1936 de meters van het midden van het dashboard naar de linkerkant, daarvoor had de auto ook twee handschoenkastjes. Dat de meters recht voor de bestuurder zitten is nu heel normaal, behalve bij Citroën dan want die heeft nog steeds auto’s rondrijden met het instrumenten paneel in het midden. Ik dacht dat ik al veel van deze auto wist door mijn vader, die jaren Citroën monteur is geweest, maar dat viel vandaag toch tegen. Maar kreeg netjes de details te horen die ik gemist had. Bij moderne auto’s stap je uit en zet je hem elektronisch op slot of de wat oudere auto’s doe je hem aan de linkerkant met de sleutel op slot. Deze auto kun je alleen aan de straatkant met een sleutel op slot doen, dit was ui veiligheidsoverweging. Zo hadden ze vanaf de fabriek geen knipperlichten, maar was in ons land toen al verplicht, en zie je dus veel auto’s met verschillende knipperlichten rond rijden. Kijk maar eens goed naar de foto’s en dan zal je de verschillen wel ontdekken.
De Traction Avant is vaak in een witte uitvoering heel populair voor trouwerijen. De opvolger van deze auto is overigens de Citroën DS, ook al zo’n innoverende auto die de geschiedenis in zou gaan als de “Godin” of “Snoek”.
Tekst en foto’s© ditisRODEN.nl/Theo Kompier
Video Roel Lubbers
De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die van 1934 tot 1957 gebouwd werd. Zo was hij de eerste in serie gebouwde auto met voorwiel aandrijving en had hij een zelfdragende carrosserie. Ook de motor met kopkleppen en de hydraulische remmen waren toen hun tijd ver vooruit. Wat ik persoonlijk altijd leuk heb gevonden aan de auto is dat de voordeuren naar achteren open draaien in plaats van naar voren. De geestelijke vader van de Traction Avant is Andre Lefebre die door Andre Citroën bij Renault was weg gehaald. Het uiterlijk was ontworpen door Flaminio Bertoni.
In de 23 jaar dat de auto werd geproduceerd zijn er weinig opmerkelijke veranderingen doorgevoerd op de auto. Zo gingen de ruitenwissers van boven het raam naar beneden. Het reservewiel ging van op de kofferbak in de kofferbak. En zo gingen na 1936 de meters van het midden van het dashboard naar de linkerkant, daarvoor had de auto ook twee handschoenkastjes. Dat de meters recht voor de bestuurder zitten is nu heel normaal, behalve bij Citroën dan want die heeft nog steeds auto’s rondrijden met het instrumenten paneel in het midden. Ik dacht dat ik al veel van deze auto wist door mijn vader, die jaren Citroën monteur is geweest, maar dat viel vandaag toch tegen. Maar kreeg netjes de details te horen die ik gemist had. Bij moderne auto’s stap je uit en zet je hem elektronisch op slot of de wat oudere auto’s doe je hem aan de linkerkant met de sleutel op slot. Deze auto kun je alleen aan de straatkant met een sleutel op slot doen, dit was ui veiligheidsoverweging. Zo hadden ze vanaf de fabriek geen knipperlichten, maar was in ons land toen al verplicht, en zie je dus veel auto’s met verschillende knipperlichten rond rijden. Kijk maar eens goed naar de foto’s en dan zal je de verschillen wel ontdekken.
De Traction Avant is vaak in een witte uitvoering heel populair voor trouwerijen. De opvolger van deze auto is overigens de Citroën DS, ook al zo’n innoverende auto die de geschiedenis in zou gaan als de “Godin” of “Snoek”.
Tekst en foto’s© ditisRODEN.nl/Theo Kompier
Video Roel Lubbers