Westervelde: OBS De Elsakker helpt boer van kraaien af!
18.Oct.2023
OBS De Elsakker helpt boer van kraaien af!
De leerlingen uit groep 1 t/m 8 van OBS De Elsakker (Westervelde) zijn de afgelopen weken druk met een Kubusproject over kraaien bezig geweest. Boer Dussel uit Peest vertelde de leerlingen dat hij veel last heeft van kraaien. Kraaien maken gaten in het doek van zijn kuilbult, waardoor er zuurstof en vocht bij de kuil komt en gaat rotten. Zijn koeien willen deze kuil niet meer eten en daarom moet hij, door de kraaien, een hoop kuil weggooien. Dussel nodigde de leerlingen uit op zijn boerderij om het probleem te bekijken en vroeg ze om na te denken over een mogelijke oplossing.
De leerlingen zijn in kleine groepjes met het probleem aan de slag gegaan. Ze hebben meneer Van der Pol, die vrijwilliger is bij IVN, uitgenodigd om hen te voorzien van meer informatie over kraaien en zijn vervolgens een maquette gaan bouwen. Vandaag hebben ze hun ideeën gepresenteerd aan meneer Van der Pol, ouders, verzorgers en medeleerlingen. De leerlingen kwamen met verrassende oplossingen: o.a. een verplaatsbare vogelverschrikker (door de vogelverschrikker te verplaatsen, raken de kraaien er niet aan gewend en blijft het schrikeffect), een extra zeil met daaronder een laagje kuil (de kraaien mogen deze kuil opeten en de kuil voor de koeien blijft daardoor onaangetast), vogelvoer ophangen (zo worden de kraaien naar een andere plek gelokt) en het ophangen van cd’s (het licht weerkaatst op de cd’s en dit zorgt ervoor dat de kraaien schrikken).
Dussel kon helaas niet bij de presentaties van de leerlingen aanwezig zijn. De ideeën worden naar hem gestuurd en we hopen dat er enkele oplossingen ook echt op zijn boerderij uitgetest gaan worden!
De leerlingen uit groep 1 t/m 8 van OBS De Elsakker (Westervelde) zijn de afgelopen weken druk met een Kubusproject over kraaien bezig geweest. Boer Dussel uit Peest vertelde de leerlingen dat hij veel last heeft van kraaien. Kraaien maken gaten in het doek van zijn kuilbult, waardoor er zuurstof en vocht bij de kuil komt en gaat rotten. Zijn koeien willen deze kuil niet meer eten en daarom moet hij, door de kraaien, een hoop kuil weggooien. Dussel nodigde de leerlingen uit op zijn boerderij om het probleem te bekijken en vroeg ze om na te denken over een mogelijke oplossing.
De leerlingen zijn in kleine groepjes met het probleem aan de slag gegaan. Ze hebben meneer Van der Pol, die vrijwilliger is bij IVN, uitgenodigd om hen te voorzien van meer informatie over kraaien en zijn vervolgens een maquette gaan bouwen. Vandaag hebben ze hun ideeën gepresenteerd aan meneer Van der Pol, ouders, verzorgers en medeleerlingen. De leerlingen kwamen met verrassende oplossingen: o.a. een verplaatsbare vogelverschrikker (door de vogelverschrikker te verplaatsen, raken de kraaien er niet aan gewend en blijft het schrikeffect), een extra zeil met daaronder een laagje kuil (de kraaien mogen deze kuil opeten en de kuil voor de koeien blijft daardoor onaangetast), vogelvoer ophangen (zo worden de kraaien naar een andere plek gelokt) en het ophangen van cd’s (het licht weerkaatst op de cd’s en dit zorgt ervoor dat de kraaien schrikken).
Dussel kon helaas niet bij de presentaties van de leerlingen aanwezig zijn. De ideeën worden naar hem gestuurd en we hopen dat er enkele oplossingen ook echt op zijn boerderij uitgetest gaan worden!