''In nieuwbouwwijken Noordenveld direct een bushalte als alternatief voor autogebruik''
11.Nov.2023
Als het aan het OV-bureau Groningen Drenthe ligt, wordt de eerste paal in de op te zetten nieuwbouwwijken in beide provincies een bushaltepaal. Het bureau heeft een bidbook voor gemeenten samengesteld waarin het pleit voor het direct opzetten van goede OV-verbindingen als alternatief voor de auto, getiteld ‘De eerste paal is een haltepaal’.
Bij Roden, Peize en Norg komen nieuwe woongebieden met in totaal zo’n zeshonderd nieuwe woningen. Voor deze gebieden moeten enkele nieuwe haltes worden toegevoegd aan lijn 83 en lijn 109. De bussen moeten van ‘s ochtends vroeg tot laat in de avond regelmatig rijden, met een streven naar twee ritten per uur in de spits. Mocht er een Lelylijn worden aangelegd, dan wil het OV-bureau Leek en Roden daarnaast direct verbinden met een station van deze lijn.
Het OV-bureau zou graag zien dat het openbaar vervoer direct alle ruimte krijgt in nieuwbouwplannen. Het bureau zegt op basis van ervaringen met de nieuwbouwwijk Oostindie in Leek te weten dat bewoners sneller kiezen voor het OV in plaats van een tweede auto wanneer er direct na oplevering van de eerste woningen al een busverbinding is.
In de Regio Groningen-Assen gaat het OV-bureau nu voor vijf nieuwbouwgebieden vanaf de start direct meepraten over de inpassing van OV-verbindingen. Dit zijn in Groningen de wijken Suikerzijde, Stadshavens en Meerstad, gebieden in Noordenveld (Roden, Norg en Peize) en de wijk Kloosterveen in Assen. Deze projecten vallen onder NOVEX-programma binnen de Regio Groningen-Assen. Het OV-bureau gebruikt de gebieden in haar visiedocument als voorbeeld van haar visie.
Bij Roden, Peize en Norg komen nieuwe woongebieden met in totaal zo’n zeshonderd nieuwe woningen. Voor deze gebieden moeten enkele nieuwe haltes worden toegevoegd aan lijn 83 en lijn 109. De bussen moeten van ‘s ochtends vroeg tot laat in de avond regelmatig rijden, met een streven naar twee ritten per uur in de spits. Mocht er een Lelylijn worden aangelegd, dan wil het OV-bureau Leek en Roden daarnaast direct verbinden met een station van deze lijn.
Het OV-bureau zou graag zien dat het openbaar vervoer direct alle ruimte krijgt in nieuwbouwplannen. Het bureau zegt op basis van ervaringen met de nieuwbouwwijk Oostindie in Leek te weten dat bewoners sneller kiezen voor het OV in plaats van een tweede auto wanneer er direct na oplevering van de eerste woningen al een busverbinding is.
In de Regio Groningen-Assen gaat het OV-bureau nu voor vijf nieuwbouwgebieden vanaf de start direct meepraten over de inpassing van OV-verbindingen. Dit zijn in Groningen de wijken Suikerzijde, Stadshavens en Meerstad, gebieden in Noordenveld (Roden, Norg en Peize) en de wijk Kloosterveen in Assen. Deze projecten vallen onder NOVEX-programma binnen de Regio Groningen-Assen. Het OV-bureau gebruikt de gebieden in haar visiedocument als voorbeeld van haar visie.