Vocalin Drenthe viert 10 jarig jubileum met concert in Roden
4.Mar.2024
10-jarig jubileum
Stichting Vocalin Drenthe is in 2014 als een projectkoor begonnen. Het projectkoor voerde toen ‘The Armed Man’ uit in De Nieuwe Kolk in Assen. Omdat dit een groot succes was, heeft dirigent Roelof Bosma het initiatief genomen om Stichting Vocalin Drenthe op te richten. In de afgelopen tien jaar heeft Vocalin Drenthe op verschillende locaties in Drenthe, maar ook in New York prachtige koorwerken ten gehore gebracht.
Het thema van de concerten is Jubileum, feest en verbinding.
Met ruim 70 zangers (uit de gehele provincie) worden twee feestelijke koorstukken ingestudeerd. Vocalin Drenthe heeft gekozen voor:
Gloria van Antonio Vivaldi en de Krönungsmesse en het Ave Verum van Wolfgang Amadeus Mozart.
Vocalin Drenthe streeft naar verbinding met inwoners van Noordenveld die gewoonlijk niet de kans krijgen een klassiek concert bij te wonen.
In samenwerking met de gemeente en Welzijn in Noordenveld krijgen een aantal inwoners deze mogelijkheid.
Drie concerten
16 maart Op de Helte, Touwslager 125, Roden om 20.00 uur
Op 9 maart en 10 maart waren de concerten in de Grote Kerk in Emmen en in Hoogeveen.
De volgende solisten zijn gecontracteerd:
Judith Sportel, sopraan
Carina Vinke, alt
Aart Mateboer, tenor
Joep van Geffen, bas
Uitvoering
Roelof Bosma – Dirigent en algehele leiding
Ensemble Conservatoire – begeleidingsorkest
Kaartverkoop
via www.vocalindrenthe.nl en Facebook vindt u alle informatie over dit feestelijke project.
In de voorverkoop zijn online kaarten te bestellen a € 19,50
Aan de deur betaalt u € 22,--
Voor kinderen tot 16 jaar zijn de concerten gratis.
Inhoud van de stukken:
Gloria in D is één van de populairste stukken van Vivaldi. Het Gloria maakt deel uit van de katholieke mis die uit vijf delen bestaat. Het is de jubelzang van de engelen die de geboorte van Jezus aankondigen met de woorden: ’Ere zij God in de hoge, vrede op aarde’. Op bepaalde feestdagen wordt alleen het Gloria gezongen in plaats van de volledige mis.
Dit Gloria bestaat uit twaalf korte delen, die allemaal verschillend van sfeer zijn: feestelijk, opgewekt, lieflijk, plechtig… een vreugdevolle hymne van lof en aanbidding. Het is een prachtige mix van sopraansolo’s en duetten met koorgedeelten.
Bijzonder aan de Krönungsmesse is dat het plechtige openingsdeel, het Kyrie, een korte ouverture is, waarin de zangers en de musici aan de luisteraar worden voorgesteld. Het Gloria heeft een dansante ritmiek die stuwend werkt naar het Credo, dat onstuimig verder wervelt tot de muziek tot rust komt als de kerkgangers moeten knielen. Dan volgt het statige vierde deel, het Sanctus. Het onbezorgde Benedictus barst van de juichende Hosanna's. Het slotdeel Agnus Dei, dat begint als een sopraanaria, heeft als slot een melodie uit het eerste deel. Zo sluit de cirkel zich.
Deze compositie is gecomponeerd voor vier solozangers (bas, tenor, alt en sopraan) met koor en orkest. Kenmerkend voor deze compositie is dat de solostemmen en het koor duidelijk van elkaar gescheiden worden. Mozart slaagt erin een complete mis te schrijven met een lengte van minder dan een half uur. Misschien wel door deze beperking bruist deze mis van vitaliteit en energie.
Stichting Vocalin Drenthe is in 2014 als een projectkoor begonnen. Het projectkoor voerde toen ‘The Armed Man’ uit in De Nieuwe Kolk in Assen. Omdat dit een groot succes was, heeft dirigent Roelof Bosma het initiatief genomen om Stichting Vocalin Drenthe op te richten. In de afgelopen tien jaar heeft Vocalin Drenthe op verschillende locaties in Drenthe, maar ook in New York prachtige koorwerken ten gehore gebracht.
Het thema van de concerten is Jubileum, feest en verbinding.
Met ruim 70 zangers (uit de gehele provincie) worden twee feestelijke koorstukken ingestudeerd. Vocalin Drenthe heeft gekozen voor:
Gloria van Antonio Vivaldi en de Krönungsmesse en het Ave Verum van Wolfgang Amadeus Mozart.
Vocalin Drenthe streeft naar verbinding met inwoners van Noordenveld die gewoonlijk niet de kans krijgen een klassiek concert bij te wonen.
In samenwerking met de gemeente en Welzijn in Noordenveld krijgen een aantal inwoners deze mogelijkheid.
Drie concerten
16 maart Op de Helte, Touwslager 125, Roden om 20.00 uur
Op 9 maart en 10 maart waren de concerten in de Grote Kerk in Emmen en in Hoogeveen.
De volgende solisten zijn gecontracteerd:
Judith Sportel, sopraan
Carina Vinke, alt
Aart Mateboer, tenor
Joep van Geffen, bas
Uitvoering
Roelof Bosma – Dirigent en algehele leiding
Ensemble Conservatoire – begeleidingsorkest
Kaartverkoop
via www.vocalindrenthe.nl en Facebook vindt u alle informatie over dit feestelijke project.
In de voorverkoop zijn online kaarten te bestellen a € 19,50
Aan de deur betaalt u € 22,--
Voor kinderen tot 16 jaar zijn de concerten gratis.
Inhoud van de stukken:
Gloria in D is één van de populairste stukken van Vivaldi. Het Gloria maakt deel uit van de katholieke mis die uit vijf delen bestaat. Het is de jubelzang van de engelen die de geboorte van Jezus aankondigen met de woorden: ’Ere zij God in de hoge, vrede op aarde’. Op bepaalde feestdagen wordt alleen het Gloria gezongen in plaats van de volledige mis.
Dit Gloria bestaat uit twaalf korte delen, die allemaal verschillend van sfeer zijn: feestelijk, opgewekt, lieflijk, plechtig… een vreugdevolle hymne van lof en aanbidding. Het is een prachtige mix van sopraansolo’s en duetten met koorgedeelten.
Bijzonder aan de Krönungsmesse is dat het plechtige openingsdeel, het Kyrie, een korte ouverture is, waarin de zangers en de musici aan de luisteraar worden voorgesteld. Het Gloria heeft een dansante ritmiek die stuwend werkt naar het Credo, dat onstuimig verder wervelt tot de muziek tot rust komt als de kerkgangers moeten knielen. Dan volgt het statige vierde deel, het Sanctus. Het onbezorgde Benedictus barst van de juichende Hosanna's. Het slotdeel Agnus Dei, dat begint als een sopraanaria, heeft als slot een melodie uit het eerste deel. Zo sluit de cirkel zich.
Deze compositie is gecomponeerd voor vier solozangers (bas, tenor, alt en sopraan) met koor en orkest. Kenmerkend voor deze compositie is dat de solostemmen en het koor duidelijk van elkaar gescheiden worden. Mozart slaagt erin een complete mis te schrijven met een lengte van minder dan een half uur. Misschien wel door deze beperking bruist deze mis van vitaliteit en energie.