Roden: Parkeerschijfzone in het centrumgebied wordt definitief
21.Mar.2024
Roden: Parkeerschijfzone in het centrumgebied wordt definitief
Het college van B&W heeft de voornemens om de parkeerschijfzone in het centrumgebied van Roden per 1 april definitief te maken.
Na een periode van 2 jaar hebben ze ervaring op kunnen doen met het functioneren van een dergelijke zone. Hier lagen vele onderzoeken aan ten grondslag, waaronder meerdere parkeeronderzoeken van expertise adviesbureau Stienstra.
Al in 2014 is op voorspraak van het bestuur Zakenkring Roden adviesbureau Stienstra in de arm genomen om te adviseren over de impact op parkeren naar aanleiding van de herinrichting van de Albertsbaan. Later is in 2018 een herhaalonderzoek gedaan en is ook geadviseerd over de gevolgen van het verdwijnen van de parkeerplaatsen bij de busbaan.
De afgelopen 3 jaar zijn ook de winkelstraten Wilhelminastraat en Heerestraat op de schop gegaan. Gedurende deze periode is het advies van Stienstra gevolgd om in te stemmen met een parkeerschijfzone.
Nu de werkzaamheden (gelukkig) achter ons liggen en het centrum een enorme kwaliteitsimpuls heeft ondergaan, is de nut en noodzaak van het functioneren van de parkeerschijfzone ingezien.
In het afrondende parkeeronderzoek en evaluatie van de parkeerschijfzone in november 2023 is geconcludeerd dat continuering van de parkeerschijfzone aanbeveling verdient.
Uit de evaluatie blijkt dat de parkeerschijf stimuleert dat de kortparkeerders (bezoekers) optimaal gebruik kunnen maken van de voor hen meest strategische parkeerlocaties, en dat de parkeerregulering met de parkeerschijf het verbeterde verblijfsklimaat in het winkelgebied ondersteunt. Er is een balans ontstaan tussen kort- en lang parkeren. Als een bezoeker langer dan 3 uren wenst te parkeren blijft dit mogelijk in het centrum.
Het college van B&W heeft de voornemens om de parkeerschijfzone in het centrumgebied van Roden per 1 april definitief te maken.
Na een periode van 2 jaar hebben ze ervaring op kunnen doen met het functioneren van een dergelijke zone. Hier lagen vele onderzoeken aan ten grondslag, waaronder meerdere parkeeronderzoeken van expertise adviesbureau Stienstra.
Al in 2014 is op voorspraak van het bestuur Zakenkring Roden adviesbureau Stienstra in de arm genomen om te adviseren over de impact op parkeren naar aanleiding van de herinrichting van de Albertsbaan. Later is in 2018 een herhaalonderzoek gedaan en is ook geadviseerd over de gevolgen van het verdwijnen van de parkeerplaatsen bij de busbaan.
De afgelopen 3 jaar zijn ook de winkelstraten Wilhelminastraat en Heerestraat op de schop gegaan. Gedurende deze periode is het advies van Stienstra gevolgd om in te stemmen met een parkeerschijfzone.
Nu de werkzaamheden (gelukkig) achter ons liggen en het centrum een enorme kwaliteitsimpuls heeft ondergaan, is de nut en noodzaak van het functioneren van de parkeerschijfzone ingezien.
In het afrondende parkeeronderzoek en evaluatie van de parkeerschijfzone in november 2023 is geconcludeerd dat continuering van de parkeerschijfzone aanbeveling verdient.
Uit de evaluatie blijkt dat de parkeerschijf stimuleert dat de kortparkeerders (bezoekers) optimaal gebruik kunnen maken van de voor hen meest strategische parkeerlocaties, en dat de parkeerregulering met de parkeerschijf het verbeterde verblijfsklimaat in het winkelgebied ondersteunt. Er is een balans ontstaan tussen kort- en lang parkeren. Als een bezoeker langer dan 3 uren wenst te parkeren blijft dit mogelijk in het centrum.