De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft een belangrijke beslissing genomen met betrekking tot het Luchthavenbesluit voor Groningen Airport Eelde. De luchthaven, geëxploiteerd door Groningen Airport Eelde NV (GAE), heeft plannen gepresenteerd om verschillende wijzigingen door te voeren die de operationele capaciteit en efficiëntie zouden moeten verbeteren. Een van de meest opvallende wijzigingen is het doel om het aantal vliegtuigbewegingen te verhogen naar 71.639 in het jaar 2033. Dit betekent een aanzienlijke toename van het luchtverkeer, wat zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt.
Daarnaast wil GAE de baangebruikconfiguratie aanpassen. De huidige baan 01-19 zal worden herbestemd als taxibaan, wat de doorstroming van de luchtverkeersdrukte kan verbeteren. Een andere belangrijke wijziging is de verandering in de vlootmix, wat inhoudt dat er andere typen vliegtuigen zullen worden ingezet. Dit kan invloed hebben op zowel de operationele efficiëntie als de milieu-impact van de luchthaven.
Om deze wijzigingen door te kunnen voeren, heeft GAE de minister gevraagd om te beoordelen of er een milieueffectrapport (MER) nodig is. Dit rapport zou moeten onderzoeken welke effecten de voorgenomen veranderingen op het milieu kunnen hebben. De minister heeft deze aanvraag zorgvuldig overwogen en uiteindelijk geconcludeerd dat de voorgestelde veranderingen geen aanzienlijke milieugevolgen met zich meebrengen. Hierdoor is het niet verplicht om een MER op te stellen.
Met deze beslissing kan Groningen Airport Eelde verder werken aan de uitbreiding en modernisering van de luchthaven, terwijl de milieu-impact binnen aanvaardbare grenzen blijft. De minister benadrukt het belang van een evenwichtige ontwikkeling van de luchthaven, waarbij zowel economische groei als milieubescherming voorop staan.
en voeg dit nummer als contact toe aan uw telefoon.