-
Nepmedewerkers steeds vaker actief in Noordenveld
24.Dec.2024

Nepmedewerkers steeds vaker actief in Noordenveld 

‘Hoe kon ik zo stom zijn om mijn bankpas te geven?’

 

Bij de politie komen nog altijd veel berichten binnen over oplichting en fraude. Met name bankhelpdeskfraude is een veel voorkomend probleem, ook in Noordenveld. Wij gingen langs bij een slachtoffer. Ze vertelt hoe gewiekst de daders te werk gaan en hoe makkelijk ze in hun trucs tuinde.

 

Welk telefoontje neem ik nog op? Voor wie open ik de deur? Wie kan ik nog vertrouwen? Het zijn vragen die een 81-jarige inwoonster van Roden zichzelf dagelijks stelt. Ze is dit jaar slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Veel van haar kostbare spullen werden haar afhandig gemaakt door oplichters. Om anderen te waarschuwen, doet ze haar verhaal. Vanwege angst en schaamte noemen we haar naam niet.


Het was zaterdagmiddag. Ze had net in haar voortuin onkruid gewied. Het was tijd om even bij te komen binnen in haar woning in Roden. Toen ze eenmaal op haar stoel had plaatsgenomen, ging de telefoon. “Het was Henk Groot van de ABN AMRO bank”, zegt ze. “Ik ben klant van de ABN AMRO bank, dus ik luisterde aandachtig.”

 

Henk Groot was van de afdeling fraude van de bank. Hij vertelde dat onbekenden geprobeerd hebben om tweeduizend euro van haar rekening te halen. De bank vond dit een vreemde transactie, want het slachtoffer doet nooit zulke grote transacties. “Daarom had de bank deze transactie geblokkeerd. Een hele geruststelling. Daarna vertelde hij mij dat er tweehonderd euro naar een Belgische rekening geprobeerd is over te maken.” Dat was u niet, mevrouw?, klonk het door de telefoon. “Nee, absoluut niet”, zegt ze.


Nepmedewerker komt langs

De man aan de andere kant van de telefoon stelde haar gerust met de woorden: het is belangrijk dat wij uw pinpas, de pincode en de identifier veiligstellen. Die komt dan bij ons in een kluis en maandag krijgt u het weer terug. “Ik word nog steeds boos op mezelf dat ik hierin ben getrapt, maar ik ging overstag.” Met de oplichter sprak ze af de spullen in een enveloppe te doen en daarop de code ‘JP4500’ te zetten. De oplichter bleef aan de lijn en terwijl ze aan het telefoneren waren kwam een zogenaamde collega van de bank langs om de enveloppe op te halen. “Achteraf natuurlijk enorm dom. Door mij aan de telefoon te houden, kon ik de politie of anderen niet bellen om het over het voorval te hebben.” Er kwam een man van rond de dertig aan de deur. “Hij had een spijkerbroek aan met gaten ter hoogte van de knieën. Wederom een signaal, want een bankmedewerker is vaak niet op deze manier gekleed. Maar hij wist de code.” Het slachtoffer gaf de enveloppe af, waarna de oplichter ermee naar de supermarkt liep. Daar kocht hij eerst frisdrank om te kijken of de pas wel werkte. Daarna werd in één keer een bedrag van 965 euro gepind.


Oplichter bleef doorvragen

Ondertussen hing de 81-jarige inwoonster nog steeds aan de lijn met de fraudeur. Ze hadden door dat er meer te halen was bij het slachtoffer. “Hij moest van alles weten, verifiëren en noteren. Op een gegeven moment stelde de beller de vraag of ik ook dure sieraden in huis had. Dat is gevaarlijk, want inbrekers zijn daar gek op.” Hetzelfde trucje werd uitgehaald. Het slachtoffer verzamelde alle dure sieraden. Samen goed voor duizenden euro’s. Ze stopte ze wederom in een enveloppe – dit keer voorzien van de code 3870 J 823 – en dezelfde man haalde het pakketje op. Eenmaal afgegeven was het gauw klaar met het telefoneren. “Ik was alles kwijt en de nepbankmedewerker was nergens meer te bekennen.”


‘Het was al te laat’

Het slachtoffer belde kort na de oplichting met haar zoon. “Hij had het meteen door, belde de bank, maar het was al te laat.” Van de ABN AMRO bank kreeg het slachtoffer haar geld vergoed, maar de sieraden niet. “Het ging niet alleen om sieraden met grote geldwaarde, maar nog veel meer emotionele waarde.” Ze verloor haar trouwring, die van haar overleden man, een armband vol bedeltjes met de sterrenbeelden van haar kinderen en kleinkinderen, een ketting, twee ringen en oorbellen. Allemaal van goud.


Bel organisatie zelf

“Ik was achteraf zo boos op mezelf. Je weet dat de bank je niet belt met deze gekke vragen en je weet dat je niks moet afgeven en toch doe je het. Ik had er wel een vreemd gevoel bij tijdens het gesprek, maar ik kon het niet plaatsen.” Het advies van de politie is om bij enige twijfel de telefoon op te hangen. Bel het algemene telefoonnummer van de bank zelf, zodat u kunt nagaan of het verhaal echt klopt. Vaak wordt op de officiële websites van organisaties of bedrijven ook aangegeven met welke emailadressen en telefoonnummers zij bellen.

Heeft u tips voor Ditisroden? Stuur uw tips,foto's via WhatsApp, 06-248 302 37
en voeg dit nummer als contact toe aan uw telefoon.