Goedemorgendienst biedt extra sociale ondersteuning
Saskia Schotman: ‘Het is best spannend als iemand niet opneemt’
“Goedemorgen meneer Haavekost. Heeft u lekker geslapen?”, vraagt Saskia Schotman van stichting Welzijn in Noordenveld (WiN). Dolf Haavekost is een 87-jarige inwoner van Lieveren. Hij reageert enthousiast: “Goedemorgen Saskia. Bedankt voor jouw telefoontje. Ik heb erg lekker geslapen vannacht.” Dolf en Saskia kennen elkaar niet. Saskia belt Dolf omdat hij gebruikmaakt van de Goedemorgendienst. Deze dienst voor inwoners van Noordenveld biedt extra sociale ondersteuning. Alle inwoners kunnen gebruikmaken van deze dienst. Ze worden dan elke doordeweekse ochtend tussen 9.00 en 10.00 uur gebeld om na te gaan of alles in orde is. “Dat is fijn om te horen”, reageert Saskia. Het gesprek gaat verder over wat Dolf vandaag gaat doen.
De Goedemorgendienst is opgestart tijdens de coronapandemie in 2020. “Mensen moesten thuisblijven, hun netwerk viel weg. We merkten dat er onder de oudere inwoners van Noordenveld behoefte was aan deze dienst, die een stukje extra ‘naoberschap’ biedt”, vertelt Schotman. “Afhankelijk van de behoefte houden we het kort of maken we een klein praatje.” De mensen die gebeld worden zijn alleen en hebben een klein of geen sociaal netwerk.” Praten doen ze aan de telefoon over allerlei dingen: het weer, hoe ze hebben geslapen, maar ook wel eens over een hobby. “Je bouwt best een band op met deze groep mensen, die je eigenlijk nog nooit gezien hebt.”
Veilig gevoel
Dolf Haavekost geeft aan dat hij zich inschreef voor de dienst omdat het hem een veilig gevoel geeft. Hij woont aan een zandweg, waar maar weinig mensen langskomen. “Voorheen liepen hier met regelmaat bekenden langs om de hond uit te laten”, zegt Dolf. “Zij hielden mij in de gaten, bijvoorbeeld door te kijken of mijn gordijnen al geopend waren. Maar door de jaren heen zijn veel bekenden verhuisd. Er komen weinig mensen bij mij langs. Buren zijn veelal jonge mensen en moeten vroeg in de ochtend naar het werk en komen pas laat weer thuis.” Om deze reden had Dolf sterk de behoefte aan deze dienst. “Toen ik erover hoorde van mijn huisarts, schreef ik mij meteen in. Stel je bijvoorbeeld voor dat ik ten val kom en dagen achtereen op de grond lig. Dat zou verschrikkelijk zijn. Dankzij de Goedemorgendienst zouden ze daar vrij snel achter komen, omdat ik dan niet op kan nemen.”
Als er niet wordt opgenomen
Saskia Schotman: “Meestal gaat het gewoon goed en neemt iedereen meteen op, maar dat gebeurt niet altijd. Het is best spannend als iemand niet opneemt, want wat zou er aan de hand zijn? Meestal komen we dan niet meteen in actie.” Want iemand kan net even buiten zijn of op het toilet zitten, beschrijft ze. Vaak wordt er dan nog eens gebeld of twee keer, waarna wel opgenomen wordt. “Ik nam ook wel eens niet op, omdat ik zo snel niet bij de telefoon kon komen”, merkt Haavekost op. “Maar ik bel dan zo snel mogelijk terug.”
Als er na een tijdje nog steeds niet opgenomen wordt, beschikt stichting WiN over een tweede nummer van bijvoorbeeld een huisarts of een familielid. “Het tweede nummer wordt dan gebeld, waarna er een kijkje genomen wordt bij de persoon thuis. Dat is best een ingrijpende stap. Gelukkig is het nog nooit gebeurd en hopelijk hoeven we het ook nooit te gebruiken.”
Ook al weet hij dat er niemand opneemt; Dolf belt in het weekend twee keer naar het nummer van de Goedemorgendienst. “Dan kunnen ze maandagochtend horen dat alles goed ging in het weekend.”
Aanmelden
Heeft u behoefte aan dagelijks contact met iemand die even vraagt hoe het met u gaat? Bent u bang dat in geval van nood niemand iets merkt en u geen hulp krijgt? De medewerkers van de Goedemorgendienst bieden hulp. Voor meer informatie of om u aan te melden, bel stichting WiN op 050-317 65 00. Mailen kan ook naar service@stwin.nl. Na de opgave volgt een korte intake, waarbij afspraken worden gemaakt, want wat is er nou fijner dan en welgemeend “goedemorgen?”
en voeg dit nummer als contact toe aan uw telefoon.