Daven Samplonius wint voorleeswedstrijd gemeente Noordenveld!


Daven Samplonius van basisschool OBS de Marke uit Roden heeft vanmiddag de regionale voorleeswedstrijd gewonnen. Deze wedstrijd vond plaats in het Winsinghhof in Roden. Het betrof hier een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd. De winnaar zal op 16 april de gemeente Noordenveld vertegenwoordigen in de provinciale finale. En wellicht wordt hij wel De Nationale Voorleeskampioen 2025!


 


Er deden maar liefst 12 kandidaten mee van verschillende scholen. Deze kandidaten werden, aangemoedigd door hun supporters, om de beurt door presentator Gerda Veuger naar voren gehaald en kort aan het publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Er werd door de jury gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. De jury bestaande uit Menko Verburg (projectleider taal Biblionet Drenthe), Albinota Alilaj (jongerenwerker in gemeente Noordenveld) en Hellen Bootsman (schrijver en illustrator) hadden het best lastig om een keus te maken want het niveau was hoog en lag dicht bij elkaar.


 


Daven las een fragment voor uit het boek De Ontdekkingsreiziger van Katherine Rundell. De jury vond dat Daven rustig voor las en dat hij het publiek vanaf het begin wist mee te nemen in het verhaal, op zo’n manier dat je als luisteraar ook wilde weten hoe het af zou lopen. Ook wist hij de emotie in het verhaal goed over te brengen. Daven zal één van de 12 deelnemers zijn aan de provinciale finale die op woensdag 16 april gehouden zal worden in Assen.


 


De Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Kinderen nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen. De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken, beoogt hiermee het (voor)leesplezier te stimuleren.