Glimmend erfgoed op de Brink: tientallen klassieke auto's vertrekken vanuit Roden voor Drentse toertocht

13 jun. 2026

Foto's© boven Theo Kompier

Vanmorgen vanaf negen uur verzamelden zich Oldtimers en Youngtimers op de Brink in Roden voor een rondrit door Drenthe. Gerard Smit (hulp) koster bij de Catharinakerk en lid van de HAV, leek het wel leuk als de vereniging, een keer een rondrit zou starten in Roden. En zo geschiedde vandaag. Bij aanmelding kreeg iedereen een bordje die voor op de auto bevestigd kon worden. Er waren weer veel mooie auto's te bewonderen. Zelf vond ik de Nissan Figaro wel bijzonder. Een auto uit 1991 waarvan 20.000 gemaakt zijn, waar nu nog maar de helft van over is. Rond tien uur was er een korte briefing in de kerk waarna het gezelschap van rond de 40 auto's vertrokken. Er is een route uitgezet richting Emmen waar een bezoek wordt aangedaan bij een oud garagehouder die er een particuliere verzameling oldtimers op na houdt. Rond half vier wordt het gezelschap weer terug verwacht waarna alles om vijf uur tot een einde komt.

Tekst Theo Kompier

Foto's© Jolanda Busscher

Deel deze pagina