Per 1 mei 2025 is Stefan Wendel alweer een jaar eigenaar van DitisRoden.nl. Een jaar dat niet ongemerkt voorbij is gegaan en waarbij hij zich enthousiast heeft ingezet om DitisRoden.nl nog meer op de kaart te zetten. De meeste mensen kennen hem van zijn tijd als verkoper bij Joy Roden en in het heden als eigenaar van Videospot. En nu dus ook als nieuwe eigenaar van DitisRoden.Tijd om nader kennis te maken met videomaker Stefan.
“Al 40 jaar ben ik woonachtig in Roden en inmiddels woon ik hier naar volle tevredenheid samen met mijn vrouw en 3 kinderen. Destijds heb ik de opleiding voor videotechniek gedaan en heb ik bijna 10 jaar als editor en geluidsman voor de NOS gewerkt. Toen de kinderen waren geboren, wilde ik graag meer rust en regelmaat in mijn werktijden. Door bezuinigingen bij de NOS zou ik uiteindelijk meer in Hilversum en omstreken moeten gaan werken en dat wilde ik dus niet meer. Om die reden ben ik in Roden bij Joy aan de slag gegaan als verkoper. Toen de kinderen groter waren en er meer ruimte kwam voor andere werktijden, wilde ik graag weer wat met video’s gaan doen. In de NOS-tijd was het werkgebied beperkt tot televisie, maar omdat de online video’s in opkomst kwamen, ben ik uiteindelijk voor mezelf begonnen met Videospot.
Inmiddels bestaat mijn bedrijf Videospot al 6 jaar. Binnen Videospot houd ik mij bezig met het maken van video’s voor bedrijven. Een paar jaar geleden had ik dan ook regelmatig contact met Coby en Alex van DitisRoden.nl voor het maken van video’s. Ik maakte filmpjes van evenementen in ruil voor een banner op de website. Zo raakte ik steeds meer betrokken bij het bedrijf. Wat mij erg aansprak bij het format van DitisRoden, is dat het niet alleen een nieuwssite is, maar dat er ook andere dingen uit de omgeving gedeeld werden. Het is echt een website van en door mensen uit de omgeving. Met mijn ervaringen vanuit Videospot en mijn opleiding tot videotechniek, zag ik veel potentie voor de website.
De website was voor dat ik deze overnam al flink gegroeid en had inmiddels een groot bereik gekregen. Wat mij wel opviel, was dat de website eigenlijk niet was meegegroeid met de naam en hier zag ik wel mogelijkheden voor. De zichtbaarheid kon nog meer vergroot worden door meer eigen content te maken, door actief op zoek te gaan naar verhalen uit de regio en ook door meer video’s te maken. Toen de mogelijkheid voorbij kwam om het bedrijf te kopen, heb ik dit dan ook met enthousiasme gedaan.
Wat ik belangrijk vond, was dat DitisRoden al naam had gemaakt. Er stond al een bedrijf; een bedrijf dat door een geweldig team van vrijwilligers, fotografen, videografen en tekstschrijvers groot is geworden. Een ander positief punt vond ik dat alles zo snel mogelijk op de site kwam te staan. Voor mij was het als ZZP'er wel even wennen om ineens met een team te werken. Er kwam veel op mij af en het was voor mij zoeken hoe ik dit het beste kon vormgeven. Voorheen deed ik alles zelf en nu kon ik opdrachten samen uitvoeren of konden anderen dit doen. Inmiddels heb ik hier mijn weg in gevonden en kan ik met trots zeggen dat ik het mooi vind om te zien hoe eenieder met zijn of haar kwaliteiten bijdraagt aan DitisRoden.nl.
(interview gaat verder na de afbeelding)
Rodermarkt is al tientallen jaren een bekend fenomeen in Roden en omstreken. Voor mij was dit het eerste grote project dat ik dankzij mijn team zo groot heb kunnen neerzetten. Zelf heb ik gedurende de feestweek vooral ingezet op zichtbaarheid creëren voor DitisRoden en natuurlijk wilde ik veel content maken. Zo hadden we een stand op de beurs met een echte filmstudio waar meerdere gasten zijn aangeschoven; van burgemeester tot praalwagenmakers en van bezoekers tot medewerkers van DitisRoden. De oranje hoedjes die we uitdeelden op de beurs werden een echte gadget onder de feestgangers. Het was voor mij een intense week waarin we veel hebben geleerd over wat werkt en wat niet werkt. Wat vinden de bezoekers leuk en waar kijken de lezers van de website het meeste naar. Het bezoekersaantal van de website is overigens nog nooit zo hoog geweest als in die week. Deze week heeft ons veel inspiratie gegeven over wat we komende Rodermarkt allemaal kunnen gaan doen.
Wat ik van DitisRoden dan ook graag wil blijven behouden, is dat het een platform blijft waar dingen uit de gemeente Noordenveld en omgeving gedeeld worden. Ik wil heel graag aandacht blijven geven aan wat er leeft in de regio. Naast het nieuws, wil ik ook vooral de mooie dingen laten zien. De site blijft met en voor elkaar.
Daarnaast kan de site een platform worden om de zichtbaarheid te vergroten van bedrijven. Er zijn zoveel mooie bedrijven in de gemeente Noordenveld die haast niet zichtbaar zijn. Hoe geweldig zou het zijn als we als ondernemers hierin elkaar kunnen helpen?! DitisRoden blijft daarnaast ook een platform dat als iets vermist, gevonden, kwijt is; dit vermeld kan worden. Dit zal dan onder een aparte rubriek worden genoemd en niet meer tussen de nieuwsberichten, waardoor de leesbaarheid verhoogd zal worden. Wat er verder nog aan de site toegevoegd wordt, is dat er praktische informatie komt te staan. Zo komen er vermeldingen van sport- en muziekverenigingen, bedrijven, huisartsen en dierenartsen.
De komende tijd zal er nog meer geïnvesteerd worden in de nieuwe website om deze door te ontwikkelen. Dankzij de vrienden (adverteerders) van de website, kan deze in de lucht blijven. Deze samenwerkingen wil ik graag meer onder de aandacht brengen door een video of een artikel te maken met foto’s. Want als vrienden onder elkaar, wil je wat voor elkaar kunnen betekenen. Je helpt elkaar. We gaan bijvoorbeeld nieuwsreportages maken waarin een nieuwsaanleiding gepromoot kan worden. Je kunt hierbij denken aan: extra personeel nodig, zoveel jarig bestaan, een vernieuwde winkel, verhuizing, extra vestiging geopend of een speciale seizoensactie.
DitisRoden zal dus steeds meer een platform gaan worden waar van alles uit de regio te vinden is; van nieuws tot informatie en van leuke evenementen tot het zetten van bedrijven in de spotlights. Voor mij persoonlijk betekent dit een ideale combinatie tussen mijn ervaring in het maken van nieuws bij de NOS en het jeugdjournaal, het zo goed mogelijk neerzetten van bedrijven zoals ik nu ook al met Videospot doe en een platform bieden aan vrienden, bedrijven en evenementen in de regio. Ik heb er dan ook heel veel zin in om DitisRoden te blijven doorontwikkelen.”
Tekst credits: Caren Appelman
advertenties